Jump to content

Hvor er dette?

bliss X

Recommended Posts

Da får jeg ta en til som forhåpentligvis er litt vanskligere.

Astor regelen gjelder.

Dette er en av mine favoritthavner. Stedet er lunt for alle vindretninger og gir meg litt følelsen av å komme inn i et fjellvann.

Jeg vil ha navnet på havnen.

Først inn gjennom et trangt innløp....

IMG_1267__700_x_525_.jpg

...Så gjennom ett til...

IMG_1272__700_x_494_.jpg

.....før man kommer inn i den innerste pollen

IMG_1280__700_x_525_.jpg

Mvh. SAP

Vet ikke fra hvor bildet er tatt, men båten på bildet er "Gamle Salten", og da tipper jeg byen i det fjerne er Stavanger.

Båten er Gamle Salten ja, men byen er ikke Stavanger. Jeg kan vel si så mye at begrepet by er blitt litt utvannet de siste årene. Noen vil vel kalle denne "byen" for et tettsted.

Aha, nå demret det.

Forfatteren Gorch Fock, eg Johan Kinau, var mannskap på krysseren Wiesbaden som ble senket i slaget om Skagerrak hvor han omkom. Liket ble funnet på Väderöbod, og han ble senere begravet på Stenholmen ved Fjällbacka.

Statsraad Lehmkuhl ble foreslått. Ikke av veien. Den er jo også bygget i Tyskland som skoleskipet «Grossherzog Friedrich August».

Redigert av Mulligan (see edit history)
Aha, nå demret det.

Forfatteren Gorch Fock, eg Johan Kinau, var mannskap på krysseren Wiesbaden som ble senket i slaget om Skagerrak hvor han omkom. Liket ble funnet på Väderöbod, og han ble senere begravet på Stenholmen ved Fjällbacka.

Statsraad Lehmkuhl ble foreslått. Ikke av veien. Den er jo også bygget i Tyskland som skoleskipet «Grossherzog Friedrich August».

Bravo Mulligan......Stensholmen ligger bare ett steinkast fra gjesthavnen i Fjällbacka strax syd om

Båten Gorch Fock fick sitt navn efter den tyske författaren som dog 1916 alltså förste världskriget o flöt iland ute på Väderöbod, som du mycket riktigt skrev Mulligan!

20354-F2.JPG

(Som kuriosa kan nämnes att på 50-60talet när man ville få lite ordning på alle de som låg begravda ute på öarna efter de båda världskrigen o flytta kvarlevorna till en krigskyrkogård nere i Göteborg, bla för att det skulle vara enklare för anhöriga att besöka graven....så motsatte sig Johan Kinaus familj sig dette......med påföjld att Gorch Fock fortsatt viler ute på Stensholmen, han fick ligga kvar!)

Stensholmen1.JPG

pdahum2.jpg

notere det underste på gravsteinen

"Seefahrt ist not" = Navigare necesse est

för den som vill veta mer her og her

Kan oxo nämnas att det förekommer att Båten med besättning kommer in o hedrer Johan !

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Saltholmen - opprinnelig fyr - nå lykt, utenfor Lillesand. Østre/vestre Hestholmbukta like i nærheten.

Sikkert riktig det Seabiscuit. Hadde glemt hvor jeg tok bildet - tidlig morgenstund - ikke helt våken. Trodde det var Homborsund, men fikk ikke det helt til å stemme. :lol:

Noen som vet hvor dagens spasertur gikk:

DSC00147.JPG

og bilde andre vegen:

DSC00149.JPG

Dette er nok ikke et vanlig sted å gå i land, men rimelig godt kjent alikevel. Kommer man nordøst fra med båt har man akkurat passert et beryktet område. Noen som vet hvor bildet er tatt og navnet på strekket like nord øst for dette?

Redigert av goggen (see edit history)
Noen som vet hvor bildet er tatt og navnet på strekket like nord øst for dette?

Er det kanskje Rakkebåene du tenker på?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Hvor står denne vakre damen plassert da?

NY.jpg

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Vel goggen om du var på Mølen klokken 13.30 i går så var også jeg der samtidig. Jeg, fruen og lett matrosen var der frem til litt over klokken 14, før vi svingte innom Helgeroa på hjemveien.. Det blåste friskt der i går.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Artig sydvesten - vi får begynne med Baatplassen klistremerke i panna eller noe... Jeg var på tur med svigerforeldre, kone og våre to gutter på 4 og 7. Det blåste friskt ja - fasinerende for både store og små!

Redigert av goggen (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...