Jump to content

Hvor er dette?

bliss X

Recommended Posts

Bingo, vi er på vei sydover gjennom Hjärterösundet mot Jomfruhålet. Her er det rimelig trangt!

hjarterosund.png

Lars H.

ser att det er stavfeil i ditt tyske kart LarsH det står "Lilla Jamfruhålet"

skall vare Lilla Jungfruhålet vilket er en snarveg.......der er tillräckligt dypt att gå igenom med en stor båt,

men man bör ha lest på SXK's skisser alt boken "Tistlarna - Strömstad"

den riktige farleden går genom Stora Jungfruhålet...vilket er att föredra om vädret er litt sämre

S/Y Gunga Din

Hei.

Joda, la merke til skrivefeilen i kartet. Selv går jeg alltid Stora Jungfruhålet, ikke alltid at "trangt er best" :blush:

Men hva med det siste bildet mitt. Det er ikke av helt nyeste dato, men det sies at det er et sted der hvor det serveres spesielt gode fiskekaker.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Ja visst! Fikk ligge på en privat plass en natt.

Men så til mer sydlige strøk. Her finnes den siste koloni av hippier som bor i huler, men de er også ute og ror litt med skipshund av og til.

sandstrand.jpg

hippi.jpg

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

:nonod: :nonod: Øy i Middelhavet med byen Mahone, her fra båthavnen. Men hva heter øyen?

mahone.jpg

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

På Kreta er det noen huler som jeg vet at tidliger var bebodd av hippier. Men kanskje de gjør det ennå?

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Ja vist er det Menorca, lillebroren til Malorca! :flag: Var der for mange år siden sammen med fruen. Vi leiet til og med en 15' båt og dro langs kysten med den. Et sted fant vi en mini sandstrand, helt for oss selv. Der dro vi båten på land og badet, men de bildene er litt for private!

Om hippiene finnes i hulene på Menorca fremdeles, vet jeg ikke. De må jo være i alderen 60 - 70 år nå.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

langenuen_paa_vei_mot_haugesund.jpg

og hvor er så dette flotte bildet hentet fra mon tro?

vi skal vestover..

Denne tråden bombarderes av nye oppgaver, og denne er vel oversett.

Tipper du er på vei ut Hardangefjorden sånn ca ved Varaldsøy.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

3. - Den til høyre heter idag Henrik Ibsen og går på Telemarkskanalen.

helt rett Henrik Ibsen

styrso_1.jpg

Byggd 1907

Varv Eriksbergs Mekaniska Verkstad, Göteborg

Varvsnummer 133

Registernr 4754

Fartygstyp Ångfartyg, numera motorfartyg

Material Järn

IMO nummer 5342673

Signal JQNK, senare SGQE, numera norsk signal LGBH

Teknisk data....Vid byggnation..........Idag

Längd öa.........30,91 meter............. 30,91 meter

Största bredd...6,45 meter................6,45 meter

Djupgående.... 2,21 meter............... 2,38 meter

Brt/Nrt............137/49....................... -

Maskineri 1 x Eriksberg ångmaskin - Effekt 282 hk, 207 kW.................-

Toppfart 12 knop............................... -

Kapacitet........290passagerare...........220 passagerare

#1 Styrsö er rett...men närmare bestämt?

#2 navnet på dom andre??

S/Y Gunga Din

Innlegg 2232: Langenuen, påveg sørover, du har Stord til styrbord og slutten av Reksteren på babord (eller Barbro som min sønn sier :lol: ). Du er like ved innløpet til Bårdsundet

Enig. Burde ha sett det med en gang siden jeg har hytte like innenfor Bårdsundet og er på hjemmebane her.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Billedet er taget på Styrsö Bratten i 1929. Bådene hedder Styrsö, Styrsö II og Vira.

Typen blev kaldt "Ångslup"

:wink:

Andy

Hej Andy såg ikke ditt inlegg....men det er helt korrekt !!!!

Styrsö Bratten heter bryggen.......

i ordning på bilden ligger dom Styrsö II, Vira och Styrsö vid Styrsö Bratten. Foto Träff 1929.

Styrsö II er oxo intressant, hennes föregångare som oxo hette Styrsö II har en intressant historia

1904-06-15 Provtur.

1904 Levererad av Eriksbergs Mekaniska Verkstad som Styrsö II till Styrsö Nya Badhus AB, Göteborg.

1908-05 Uthyrd till Göteborgs Nya Ångslups AB, Göteborg för 10.000 kr/år.

1908-08-03 Såld till A/S Næsodden Dampskibsselskab, Oslo för 65.000 kr och omdöpt till Kronprins Olav. Trafik sommartid på traden Oslo - Nesodden - Drøbak.

1915 A/S Næsodden Dampskibsselskab byter namn till A/S Nesodden Dampskibsselskab.

1940 Omdöpt till Sjøstrand under andra världskriget eftersom tyskarna inte tillåter att fartyg har namn från det norska kungahuset.

1941-02 A/S Nesodden Dampskibsselskab ombildas till A/S Nesodden - Bundefjord Dampskibsselskab, Oslo.

1945 Åter döpt till Kronprins Olav.

1946 Ombyggd till vinterfartyg. Huvuddäcket inbyggt samt ny salong på promenaddäck. Nytt tonnage 158 brt.

1954 Såld till Halfdan Hellum, Svelvik och omdöpt till Kronola. Överbyggnaden borttagen och maskinen uttagen vid Husø Verft, Tørnsberg.

1954-10 Såld till A/S Borgundøy (Abraham Bjellebø), Fjellberg, Sunnhordland. Ombyggdnad till lastfartyg påbörjas men avbryts efter ett tag. Kondemneras.

1957 Såld till Brødrene Anda Skipsopphuggning, Stavanger för skrotning.

1960-02 Skrotningen genomförd.

S/Y Gunga Din

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...