Jump to content

Hvor er dette?

bliss X

Recommended Posts

Dette minner meg sterkt om Loshavn utenfor Farsund

Det er helt korrekt! Og bebyggelsen har ikke endret seg mye på 60 år! Se bildene under. Utsnittet er jo eksakt likt det gamle.

Bilde

Bilde

Bilde

De nye bildene er forøvrig sakset fra: http://www.farsund2000.com/TURIST/Norsk/norsk.html

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hvor er dette henne da?

Forventet responstid 3.2 minutter, da jeg vet at mange av herrene har vært her ørten ganger.

Bildenavnet  :lol: ditt sier Steinhavn, hvor nå det måtte være?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Her er litt av en nøtt.  :lol:

Vi befinner oss i Gunga land, og et godt stykke fra Norge.

Året er 1939:

järnvägssporen förbryllar..... på västkusten er det bare ett fåtal hamnar med järnväg

Strömstad, Lysekil, Göteborg, o förr i tiden Särö........men så var 'ett godt stykke fra Norge!

Finsk flagg tyder på att vi ikke er på västkusten, ganske ovanligt med finskt besök her!

Baksidan (ostkusten!) er jag sämre på,  

de enda två stellen med anrika kappseglingshistoria er Sandhamn o Nynäshamn,

Sandhamn har inga pirar o definitivt ingen järnväg........

så det får bli Nynäshamn !    

S/Y Gunga Din

....flytter litt på denne - dere skal ikke dø i synden! Hvor er nå dette???

Kanskje ikke den første ruten man går ....  :lol:

Synes det ligner litt på det fyret jeg pleier å bruke som siktemerke når jeg skal sydover i Kosterfjorden, mot innseilingen til Havstensund. Ligger litt syd/vest for Bisserennen. Har litt dårlige kart her på jobben, men kan det være Svagen eller noe sånt det heter?? :lol:

Synes det ligner litt på det fyret jeg pleier å bruke som siktemerke når jeg skal sydover i Kosterfjorden, mot innseilingen til Havstensund. Ligger litt syd/vest for Bisserennen. Har litt dårlige kart her på jobben, men kan det være Svagen eller noe sånt det heter?? :confused:

Ikke dårlig! Det er Svangen, men sett fra øst mot vest. De aller fleste ser dette bare fra nord. Trodde ikke den ville bli tatt med en eneste gang da den tross alt er ganske fremmed fra den vinkelen.... :smiley:

Ligner litt?

Det er Østerby havn på Læsø.

Det var alldeles strålende vær der i helgen.

blev lite konfunderad om du seglat til Laesö över helgen!?  därav tvekade jag lite,

ja vädret var helt otroligt, tog av masten i lördags morse, helt vindstilla o riktigt varmt o gott!

S/Y Gunga Din

Neida, Arvikaraceren ligger trygt i fortøyningene hjemme. Skal tas på land til helgen.

Bildet er tatt fra greenen på hull 11 på golfbanen. Det er annet i livet en båt, selv om det kanskje høres rart ut. :smiley:

Ja dom säger det.....mina golfklubber har legat i 2 säsonger nu  :confused:

S/Y Gunga Din

Ikke dårlig! Det er Svangen, men sett fra øst mot vest. De aller fleste ser dette bare fra nord. Trodde ikke den ville bli tatt med en eneste gang da den tross alt er ganske fremmed fra den vinkelen.... :confused:

Nettopp - fant et tilsvarende bilde i mitt eget album. Fint å gå her, mellom Svangen og Trossö/Kalvön for å få en rommere vinkel på Gule Humpen.

Bilde

Her er det svenske sjøforsvaret på tur - men hvor?

Dette virker kjent, men jeg er ikke helt sikker. Råtips: Bohus Malmön bakenfor et sted? Eller heller nærmere Kornön? Sydover mot Humperna, med Danemark inn til høyre av bildet like før seilbåten?

Lars H.

Hej Fenix!

denne var svår..........

stenskrotet som ligger i kanten på ön, indikerar att det borde vara någonstans mellan

Bohus-Malmön og Hunnebo,   men båtarna som ligger för boj kan jag ikke plassere i detta

området !  sen tycker jag meg se en röd prick uppe vid segelbåten, ett stelle som dette

kan passe in på er utanför Heestrand/Ulön på veg norrut mot Hornö-ränna!

(men der har jag inget minne av stenskrot !)

men jag säger det iallafall Heestrand !

S/Y Gunga Din

Hej Fenix!

denne var svår..........

stenskrotet som ligger i kanten på ön, indikerar att det borde vara någonstans mellan

Bohus-Malmön og Hunnebo,   men båtarna som ligger för boj kan jag ikke plassere i detta

området !  sen tycker jag meg se en röd prick uppe vid segelbåten, ett stelle som dette

kan passe in på er utanför Heestrand/Ulön på veg norrut mot Hornö-ränna!

(men der har jag inget minne av stenskrot !)

men jag säger det iallafall Heestrand !

Du er skarp, Gunga! Det ligger faktisk ganske mye steinskrot i denne passasjen. Jeg traff på en gjeng med svenske marinesoldater på kanotur her i fjor. De hadde det fint - men vi hadde det nok enda bedre...

Dette virker kjent, men jeg er ikke helt sikker. Råtips: Bohus Malmön bakenfor et sted? Eller heller nærmere Kornön? Sydover mot Humperna, med Danemark inn til høyre av bildet like før seilbåten?

Lars H.

Hei Lars,

jeg så ikke denne med en gang. Ja, du har jo nesten helt rett - men vi er på vei nordover, så det skulle bli Dannemark rett fram med Ulön til venstre (og Heestrand utenfor bildekanten til høyre)

Hvorfor i all verden  har du med  :sad: ? Det er helt rett!  

Lars H.

Hei Lars H.

:confused:Denne var med fordi min første tanke sa Stavanger, så kom tvilen. For 30-35 år siden så ble jeg kjent med en familie fra Vedavågen på Karmøy. De brukte sensommeren og høsten til å reise hit til østlandet med: Islandsild, Matjesild, Istersild, Kryddersild, Ansjos.

Denne familien hadde jeg gjennom flere år blitt godt kjent med og fikk tilbud om å komme til Karmøy, være med på båtpuss før østlandsturen og så selve turen rundt Jæren og Lista og opp oslofjorden. Så kommer jeg til bildet. Vi var i Stavanger hos Stangeland og hentet tretønner med disse forannevnte lekkerbiskner. Da syntes jeg at jeg kjente meg igjen på bildet. Første intuisjon skal du bare tro på :smash:.

PS.

Det var stor uro i båten etter at vi var ferdig lastet i Stavanger og klar for runding av Jæren og Lista med Arendal som første stopp. Det blåste god kuling og alle var så bekymret for denne østlendingen. Stor var min glede da vi kom til Arendal. Til rors sto østlendingen og hadde ikke hatt problemer i det hele tatt, mens nede i lugaren lå det to andre på min alder fra Karmøy og så alt annet en kjekke ut. Stort for en 16 åring.

Lærte også å smøre akslingen, se hvem side du skal stå på var beskjeden jeg fikk. Det skjønte jeg når jeg tok av lokket. :lol:.

Takk Lars H. det var mange gode minner i det bildet. :smiley:

Hei Lars H.

Takk Lars H. det var mange gode minner i det bildet. :confused:

Og du skulle sett alle de andre bildene jeg har fra Stavanger fra "gamle dager"! Skulle jeg lagt ut alle bildene jeg har fra bøker om Stavanger, Ryfylke, seilskuter og kysten herfra, hadde jeg sprengt forumet! Selv har jeg farsfamilien fra Karmøy. Tror jeg er i slekt (i hvert fall i familie) med Jan, "Poseidon" langt uti slekten.

Her et bilde av sildetønner på kaien en gang før første verdenskrig.

Bilde

Og til deg Jan (Poseidon). Vet du noe om denne båten ved siden av tønnene??

Bilde

Lars H.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...