Jump to content

Hvor er dette?

bliss X

Recommended Posts

Til innlegg 468: Er det det samme som Rakkestuten,

Laholm:

Dette tror jeg er rett. Rakkestuten er vel et gammelt navn på bøya som markerte yttersiden av Rakke.

Har hørt navnet hos gamlekara... (mmhhh... jeg er 50...).. men på mine kanter benevnes den nåværende lysbøya mest som Rakkeboen.

Kanskje andre mer lokalkjente vet mer om dette?

Hallo... er det noen fra Stavern her??

Fulehuk... på hollændske Vuile Hoek = Det farlige neset

Spennende innspill Gunga, lokalhistorien mener at navnet kommer av det gammelnorske

"Ful" som betyr lumsk, som igjen betegner de lumske skjærene rundt og på utsiden av området.

Men din hollandske definisjon er interessant, dette må jeg undersøke nærmere!

Mange benevner det gamle fyret som FugleHuk (med "g"),

i den tro at det har noe med fugler å gjøre, men det er helt feil.

Siden ca 1990 har Fulehuk Fyr vært mørklagt, og den nye Hollenderbåen Fyr som ligger nesten midtfjords i Oslofjorden, har erstattet gamle Fulehuk Fyr. Der hvor Hollenderbåen i dag ligger, lå det tidligere en liten lysbøye, mens nye Hollenderbåen er drevet via landstrøm.

Navnet Hollenderbåen antyder nederlandsk historie, og når Gunga nå trekker fram betydningen av navnet "Vuile Hoek" på det gamle fyret, så strekker du nysgjerrigheten min Gunga,.. dette må jeg grave litt mer i.

I dag er Fulehuk eiet av Nøtterøy Kommune og er et flott samlingssted for blant annet oss som dyrker havkajakksport ved siden av det mer "siviliserte" båtlivet som inkluderer motor, do og varmeapparat.

EDIT: Gunga Din, du har helt rett:

"Navnet sikter til de farlige farvann med de mange små holmer og skjær i sørlig retning fra Østre Bolæren. Huk betyr her nes. I nyere tid er navnet mest skrevet Fuglehuk, men første ledd har intet med fugl å gjøre. Fulehuk er mest kjent for det fyr som for mange år siden ble bygd på det mellomste Fulehuksskjær.""

Redigert av Phoebe (see edit history)
Siden ca 1990 har Fulehuk Fyr vært mørklagt, og den nye Hollenderbåen Fyr som ligger nesten midtfjords i Oslofjorden, har erstattet gamle Fulehuk Fyr. Der hvor Hollenderbåen i dag ligger, lå det tidligere en liten lysbøye, mens nye Hollenderbåen er drevet via landstrøm.

Navnet Hollenderbåen antyder nederlandsk historie, og når Gunga nå trekker fram betydningen av navnet "Vuile Hoek" på det gamle fyret, så strekker du nysgjerrigheten min Gunga,.. dette må jeg grave litt mer i.

Den gangen navn ble satt på ting og tang, maritime steder og saker ombord, var Holland den rådende makt til havs. Alt på navn fra rigg til dørk har hollandsk opprinnelse. Også mange stedsnavn i Oslofjorden, fra Fulehuk til Zoen Water. Hulda bor i 1555 Zoen Water.

Også hadde Fulehuk ikke bare lys, den hadde tåkelur. Sammen med Strømtangen rådet de fjorden i snøtykke og tåke. Senhøstes 1986 seilte eldste sønnen min og jeg Sylfiden til opplag ved Fredrikstad. Navigasjon etter kompass og klokke. Det snødde så tett at snøen raste av seilene ved hvert kryss sydover fjorden. Vi satt med stive ører og lyttet etter Fulehuk og Strømtangen. Det var den gangen det.

Også mange stedsnavn i Oslofjorden, fra Fulehuk til Zoen Water. Hulda bor i 1555 Zoen Water.

Var ikke Zoen Water det gamle hollandske navnet på Oslofjorden fra hollender- og seilskutetiden, Hulda?

Den gang Son (Zoen) var fjordens viktigste utskipningshavn for tømmer?

Ja, det var den gang det... men jeg er kun 50, og dette var vel fra 1600-1800-tallet.

For en gangs skyld går det faktisk litt utover manns minne

Redigert av Phoebe (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...