Jump to content

Hvor er dette?

bliss X

Recommended Posts

Da tar jeg en råtjangs: Esbjerg???

Bingo Mariell ! visst det er inseglingen til Esbjerg !

förste bilden.....UFO'n som ngn trodde.......3 lys över varandra det er en enslinje/ensrettlinje

med 3 fyrer,  jag har aldrig sett det förrut!  Har ni ?  :smiley:

Bilde

'Mennesket ved Havet'   heter statyerna

S/Y Gunga Din

Vakkert sted nær den tryggeste leia over beryktet havstykke. Ikke Skagerak eller Kattegat.

Ser av bryggene og forsåvidt av fjæra at dette er et sted som fort kan ha en forskjell mellom flo og fjære på mer enn 1,5 meter. Når du oppgir også oppgir at du har bosted Trondheim gjetter jeg på at det beryktede havstykket du sikter til er Folla. Lenger kommer jeg ikke i kveld... :smiley:

Hva sier dommeren?

Et annet sted i samme kommune står denne veiviseren. Med en god naturhavn der paradisfreden rår når uværet løyer.

Veiviseren er Villa fyrstasjon:

Villa fyrstasjon ligger på en øy utenfor Flatanger. Fyrtårnet er et 15 m høyt sekskantet tårn med hvelvede trekkanaler på alle sidene, enkelte av dem er delvis igjenmurt. Byggemateriale er granitt, kleberstein og teglstein. Fyret ble i 1859 ombygget for bruk av flytende brensel. Lyktehuset av jern og linsen ble satt opp. Lyktehuset og linsen ble flyttet til Nordøyan fyrstasjon da Villa ble nedlagt. En forseggjort støpejernstrapp fører opp til inngangen på fyret. Fyrstasjonen omfatter også assistentbolig og ruiner etter vokterbolig, gjerder, uthus, kullager og smie. Tidligere losstasjon og dagens naust som er brukt som merkenaust, ligger ved havnen på Villa lenger øst. Et annet naust lå tidligere inne i vågen innenfor havnen. Villa er landets best bevarte kullblussfyr. Av i alt seks oppførte kullblussfyr i landet i perioden 1802 til 1839, er kullblussfyret på Villa det yngste fra 1839. Villa var sannsynligvis verdens siste kullblussfyr som ble nedlagt. Fyrstasjonen ligger i et område foreslått fredet som kulturmiljø etter lov om kulturminner i Vern- og forvaltningsplan for kulturmiljø i Nord-Trøndelag.

Kullblussfyret har som en sjelden fyrtype, stor fyrhistorisk verdi og høy aldersverdi.

Vi er i Flatanger kommune som har tre gjestehavner oppført i Redningsselskapets utmerkede "Ferie & Fritidshavner" som man får ved medlemskap i KYstpatruljen.

Jeg formoder at det første bildet ditt er fra Småværet, det står i Redningsselskapets bok: Småværet er den første havnen i den store Flatanger-skjærgården man møter etter passering av Auksundsleia på vei nordover....

Dette må være en trivelig plass! :smiley:

... det stemmer det, PanPan; mellom Rørvik og Bodø er det,- det er mye annet og der.

Det skal være sikkert og visst! Har gått med Hurtigruta Bergen - Kirkenes - Trondheim. Forresten det eneste strekket av kysten vår jeg ikke har sett fra sjøen er Lindesnes - Jærens rev. Men etter mange år i egen båt tenker jeg mer og mer på å gå i alle fall opp til Senja/Tromsø. Er ikke klar for det enda - i mellomtiden får man henge med på "Hvor er dette?" :lol:

Denne soloppgangen er fortgrafert fra samme sted som kystprofilen i mitt forrige bilde. Retningen er en annen, og det er en markant, og mer velkjent, kystprofil å se i dette bildet også.

....hmmm....lurer på om vi er i nærheten av Brønnøysund? Om ikke Torghatten er med på ditt bilde nr. 2?? :rolleyes:

Nei, Torghatten ser du ikke på noen av bildene. Men fjellene på bilde nr. 2 er med i samme sagnet. Rundt fire timers gange med Rattatta fra Brønnøysund og hit; hvilket blir 20-25 nm. Kystentusiaster så kanskje dette stedet i en film som gikk som "Fakta på lørdag" tidligere i høst.

Sånn ser der også ut der:

Bilde

Mens dette er Torghatten:

Bilde

Hadde en eventyrlig ferie i år. Du salige Helgeland!

Rundt fire timers gange med Rattatta fra Brønnøysund og hit; hvilket blir 20-25 nm. Kystentusiaster så kanskje dette stedet i en film som gikk som "Fakta på lørdag" tidligere i høst.

Sånn ser der også ut der:......

Betviles ikke!! :lol:

Antar at vi skal 20 - 25 nautiske mil sydover fra Brønnøysund da, fordi nordover er fjellene mere markerte som "tinder" i sin form.

Jeg lurer jo også litt på om du driver skøy med oss, at du gir oss motiver slik de ser ut fra land eller innover land?? Hva sa??? :lol:

Jeg mener: fint at du driver kystopplæring til søringene, men du trenger ikke gjøre det ekstra vanskelig forat vi skal falle av lasset!! :lol:

Får vel gi fasit da. Det er ikke ekstra vanskelig dette. Men vi befinner oss ganske  langt til havs. Stedet heter Hysvær. 20-25 nm nord og vest for Brønnøysund.

Hysvær ligger i Vega kommune. På nordvestsiden av "fast-Vega". Fjellet med TV-sender på i bilde 1 er Vegtinden på Vega. Fra Hurtigrutelia ser en denne i et par timer, både sør for og nord for Brønnøysund.

Fjellet med himmelkontur i venstre billedkant er øya Søla vest for Vega.

Bildet med soloppgang på er rimeligvis tatt nordøstover. Til styrbord for sola bader Alsten som ei hilderøy, med sine verdenskjente Syv Søstre. Men jeg skal medgi at de er uvante å ta ut fra denne retningen .

I motlyset skimtes kloss i sola til babord for denne Træna, og ut for denne igjen anes Lovunden.

Bildet av Torghatten er tatt fra etter passring av Sandværsundet. Sandvær ligger i Sømna kommune, mens torghatten ligger i Brønnøy.

Nordland er drømmen for en båteier. Men denne forbannede jobben, som krever at jeg nesten all tid er andre steder!

Jeg skal også medgi at jeg sto med føttene på land i Hysvær da jeg tok bildne der. Men det er vel lov, ikke?  

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...