Jump to content

Hvor er dette?

bliss X

Recommended Posts

Gullholmen?

Lars H.

Tror det jeg også - når det er Horten sida vi ser på andre siden. Er ikke helt sikker på hva for et tak vi ser i forgrunnen på bildet. Men den tangen vi ser på venstre side ser unektelig ut som den langgrunne tangen der Jeløy radio ligger. Men bildet må i så fall være gammet - for i dag står det en ganske stor radarmast på Gullhomen for trafikksentralen. Redigert av Bitteliten (see edit history)

BINGO!!!

Litt uvant vinkel kanskje. Jeg står på land ved Jeløy radio (Stasjonen er rett innover til venstre for meg) og tar bildet mot vest/sørvest.

Regnet med at den var enkel...... :smiley:

Ser for meg ut som om du står nærmere Torpedostasjonen enn Jeløy Radio. Jeløy Radio ligger på sletten på andre siden av tangen vi ser til venstre i bildet. Uansett et flott sted

Og radarmasta på Gullholmen kan vel skimtes ved siden av trærne på Gullholmen..

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Tror det jeg også - når det er Horten sida vi ser på andre siden. Er ikke helt sikker på hva for et tak vi ser i forgrunnen på bildet. Men den tangen vi ser på venstre side ser unektelig ut som den langgrunne tangen der Jeløy radio ligger. Men bildet må i så fall være gammet - for i dag står det en ganske stor radarmast på Gullhomen for trafikksentralen.

Bildet er ikke gammelt, det er tatt den 24/10 04. En dag jeg var ute og gikk tur i det fine været.

Det taket i forgrunnen er fra en gammel liten hytte som står rett på utsiden av gjerdet mot Jeløy Radio.

Tror det er/har vært en hytte for overgangen mellom landkabel og sjøkabel. En slags hytte for selve kabelskjøten altså. Den er ihvertfall fredet.

Tangen på bildet er helt riktig den utenfor J.R.

Radarmasten er med på bildet, men er vanskelig å se fra den vinkelen.. Den stikker bare så vidt opp over holmen. Er litt utydelig, kanskje...

minner meg av en eller annen grunn om Hvitsten - men vet ikke helt hvorfor

Jeg tenkte også først på Hvitsten. Tror vi er i området. Og da ser det mer ut som Skiphelle litt lenger nord.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Kom dere ut av Drøbaksundet!

Mmm........, og rundt Tofte og inn Drammensfjorden? Jeg synes det minner om en av de idylliske vikene nord for Svelvik, på østsiden av Drammensfjorden. Men på den annen side, jeg er ikke sikker

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

(Beklagar, men innlegget kjem kanskje litt seint. Har ikkje vore på Baatplassen på over eitt døgn...)

I følge sjøkart nr. 15 så er heter plassen Sagi.

Og i fylgje "Den norske los" (siste utgåve) heiter plassen Saga.

Ikkje at dette er noko stor sak, men ganske typisk: Sjøkartverket har i mange tilfelle ikkje oppdatert namna på karta sine. På svært mange stader, både store og små, opererer dei med antikvariske namn, som er langt frå det folk brukar i dag. Spesielt gjeld dette bruken av i-endingar i "nynorskland".

Mange øyar har t.d namnet "...øyi" på kartet, sjølv om ingen langs vestlandskysten (med unntak for Sognefjorden) brukar i-eningar.

Den aktuelle plassen i Økstrafjorden heiter i daglegtale "Sagå", eller på tjukk jelsadialekt; "Sadjå".

Namnet kjem av den gamle saga som ein gong var der.

Mmm........, og rundt Tofte og inn Drammensfjorden? Jeg synes det minner om en av de idylliske vikene nord for Svelvik, på østsiden av Drammensfjorden. Men på den annen side, jeg er ikke sikker

Når vi kommer rundt Rødtangen går vi nordover. Men det er ikke de idylliske vikene nord for Svelvik.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...