Fenix Svart 18.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2005 Er ikke båtene til Koster Marin røde? <{POST_SNAPBACK}> Jo, i moderne tid har de jo (stort sett) vært det. Her er en link til en historisk oversikt: Kosterbatar.com "Din båt" er nok noe annet, den ser kjent ut, men jeg greier ikke å plassere den. Link to post
jma001 Svart 18.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2005 (redigert) Båtfolk vet vel hvor dette er, eller? Redigert 18.Mai.2005 av jma001 (see edit history) Link to post
Krapyl Svart 18.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2005 "Din båt" er nok noe annet, den ser kjent ut, men jeg greier ikke å plassere den. <{POST_SNAPBACK}> Herrene har ganske rett. Bildet viser "Fjordglytt". Den første Westamaranen som ble bygget. Og den heter idag "Kosterfjord". Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Fenix Svart 18.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2005 Men da må den være bygget om noe? Link to post
Baltic Svart 18.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2005 Er det Henningsvær eller Skrova? Link to post
Krapyl Svart 18.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2005 Stort sett hele båten er bygget om. Det er omtrent bare skroget igjen. Vannjet er ikke noe for svenske usubsidierte ruter så den har fått propelldrift og mindre motorer. Innredningen er bygget om. Men jeg regnet kanskje med at noen fra Vestlandet hadde tatt den der. "Kostersund" kommer også fra Norge. Det er gamle "Biskopsbussen". I tillegg er "Kostervåg" bygget i Norge hvor den har vært i vinter for å få nye motorer. Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
jma001 Svart 18.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2005 Jepp, Henningsvær er riktig svar, som ikke er langt fra denne plassen: Link to post
Lars H. Svart 18.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2005 Hei. Når en er inne på spesielle båt typer, - hva het denne båten - hvor gikk den i rute - når gikk den i denne ruten Lars H. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Fenix Svart 18.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2005 Denne tror jeg kanskje jeg husker fra et barndomsbesøk til Bergen cirka 1970. I rute mellom Bergen og Stavanger? Link to post
jma001 Svart 18.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2005 Bildet i innlegg 40 er altså Henningsvær, men hva er dette da? Link to post
Krapyl Svart 18.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2005 Hei. Når en er inne på spesielle båt typer, - hva het denne båten - hvor gikk den i rute - når gikk den i denne ruten Lars H. <{POST_SNAPBACK}> Er det denne "Øyfoil" som gikk mellom Tønsberg og Oslo og raserte alt i sin vei? Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
ok67 Svart 18.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2005 Hei. Når en er inne på spesielle båt typer, - hva het denne båten - hvor gikk den i rute - når gikk den i denne ruten Lars H. <{POST_SNAPBACK}> Mener Fylkesbåtane i Sogn og Fj. hadde en slik med navnet Komandøren for en del år tilbake. Gikk i såfall mellom Sogn og Bergen. Link to post
Lars H. Svart 18.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2005 Denne tror jeg kanskje jeg husker fra et barndomsbesøk til Bergen cirka 1970. I rute mellom Bergen og Stavanger? Hei. Du husker helt riktig. Dette er Vingtor som gikk i rute mellom Stavanger og Bergen 1960 - 1975. Den gikk sin første tur 15. juni 1960 og var den første hydrofoil i rutetrafikk i verden! 1. juni 1961 kom søsterskipet Sleipner etter. Reiste selv med Vingtor til Bergen da jeg skulle mønstre på hurtigruten Sanct Svithun på 60-tallet. Det gikk fort unna, 34knop! Men det ristet noe aldeles forferdelig. Mer om disse båtene på hjemmesiden til Eirik Fylkesnes Lars H. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
jma001 Svart 18.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2005 Bildet i innlegg 40 og 43 er Lofotperlen Henningsvær. Videre nordover treffer du på dette. Hvor er vi nå? Link to post
Bitteliten Svart 18.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2005 (redigert) Det kunne være interessant å se fremdriftssystemet på disse båtene - dvs. hvordan ser båtene ut under vannlinjen (når de ligger i ro). Noen som har bilder/tegninger? Redigert 18.Mai.2005 av Bitteliten (see edit history) Link to post
jma001 Svart 18.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2005 Hvor er vi nå? Bildet i innlegg 44 er fra samme by: Link to post
Baywatch Svart 18.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2005 Bildet i innlegg 40 og 43 er Lofotperlen Henningsvær. Videre nordover treffer du på dette. Hvor er vi nå? <{POST_SNAPBACK}> Det må vel være Tromsø? Link to post
Baywatch Svart 18.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2005 (redigert) Hei. Du husker helt riktig. Dette er Vingtor som gikk i rute mellom Stavanger og Bergen 1960 - 1975. <{POST_SNAPBACK}> Hydofoilene må da ha vært i trafikk lengre enn til 1975? Jeg er født i 1975, men husker likevel godt disse båtene som fosset forbi heimen. Men de var kanskje bare reservebåter? Redigert 18.Mai.2005 av Cand. noe (see edit history) Link to post
jma001 Svart 18.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2005 Riktig! Tromsø - "Ishavsbyen" - var vel litt i letteste laget, men til søring å være må du selvsagt "få bestått", MEN hvor er vi på dette bildet? Link to post
Krapyl Svart 18.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2005 På den andre sida. Du står oppe på brua. Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Avsluttet2 Svart 18.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2005 Det var en mindre utgave som het teisten eller teisen. Kan den ha gått lengre enn til 75?? tj Link to post
jma001 Svart 18.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2005 (redigert) Bildet i innlegg 47 er lenger nordover enn Tromsø. At det er en by - ser man jo også. Faktisk verdens nordligste by.... Og da burde svaret være åpenbart - også for søringer! Jeg regner med at neste bilde er helt umulig for søringer..... Men man altså nordgående hurtigrute "Nordkapp" ankomme en av anløpsstedene etter Nordkapp - med fjellformasjonen "Finnkirka" i bakgrunnen. Hvor i Finnmark kan dette være? Redigert 18.Mai.2005 av jma001 (see edit history) Link to post
Lars H. Svart 18.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2005 (redigert) Jeg regner med at neste bilde er helt umulig for søringer..... Men man altså nordgående hurtigrute "Nordkapp" ankomme en av anløpsstedene etter Nordkapp - med fjellformasjonen "Finnkirka" i bakgrunnen. Hvor i Finnmark kan dette være? Den skulle vel være rimelig enkel? - Kjøllefjord! Men hvor er dette, også et av hurtigrutens annløp i Finnmark. Lars H. Redigert 18.Mai.2005 av Lars H. (see edit history) Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Krapyl Svart 18.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2005 At det er en by - ser man jo også. Faktisk verdens nordligste by.... Og da burde svaret være åpenbart - også for søringer! ] <{POST_SNAPBACK}> Selvfølgelig skulle en søring forstått at det er Dikson i Russland på 73°35 N. Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
jma001 Svart 18.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2005 Lars H er en bereist, erfaren og voksen "sjøulk" og visste selvsagt at stedet må være Kjøllefjord, som er riktig svar. Jeg tipper Lars viser oss et gammelt bilde fra en av hurtiganløpsstedene i Finnmark - f.eks. Båtsfjord, men det er jeg langtifra sikker på da - jeg aldri har vært i Båtsfjord???? Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn