Jump to content

Hvor er dette?


bliss X

Recommended Posts

Hva mener du med det?

<{POST_SNAPBACK}>

Röylen kom med det rette svaret den 1 juli, jag klev i land på Östre B den andre juli, så enkelt

var det......one day too late! :smiley:

 

har ju seglat förbi några gånger, men tydligen ikke tillräckligt många gånger för att känna igen

husen o fyren....... :headbang:

 

Tönsberg blad hade förövrigt en liten artikkel om Fulehuk, tror det var förre tisdagen!

S/Y Gunga Din

Link to post

Sånn på inngangen til en ny uke.

 

Bilde

 

Hvilket verft er dette?

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg tror terrenget er for flatt til at det kan være Framnæs. Det satses derfor heller på at det er den spede begynnelse til Kaldnæs Mek. Verksted.

 

Litt tilbake til Fulehuk fyr. Dette ble jo mørklagt med opprettelsen av fyret på Hollenderbåen, tidligere var det lys- og lydbøye her. Betongsøylen på Hollenderbåen ble fundamentert til grunna (ca. 7 m) og støpt opp inne i en stålsylinder som sto "på fjell". Sylinderen ble lenset og skapte "tørre" arbeidsforhold nede på grunna.

 

Daværende Aftenpostens A-magasin presenterte noen spektakulære bilder fra dette byggearbeidet. Det hadde vært artig om noen kunne få tak i disse bildene og lagt dem ut. :smiley:

Link to post

Til herrene Røylen og Gunga Din.

Joda, det er Kallnes eller Kalnes, senere "forfinet" til Kaldnæs. Det er bygget mye rart her i tillegg til en bråte hvalbåter. 13 identiske product-carriers for Mærsk. Det som var verdens største semi-sub, Bingo. Verdens første heavy-lift skip.

Det bygges ikke skip her lenger, men Grenland Offshore bygger moduler for oljeindustrien på det gamle anlegget til Heerema.

Tilbake til Hollenderbåen. Hvis jeg ikke husker helt feil, ble den første lykta der kjørt ned av Statkorn.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post

............var på Ö Bolaererna på lördagen.....

då såg jag denne utsikten!    One day too late  :headbang:

Bilde

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, denne utsikten er velkjent. :smiley: Jeg antar kameraposisjon har vært ved radarmasta/signalstasjonen. Med så klar horisont vil jeg tro du kunne "se helt hjem" ved å "dreie litt østover", Kosterbonden pleide å være meget godt synlig i klarvær.

 

Det er hyggelig at Bolærne er åpnet for allmenheten, men det var også en fantastisk plass å gjøre deler av "lumpen" langt tilbake i "Den kalde krigen". Jeg husker jeg var proppfull av vemod da jeg forlot Østre for siste gang, eneste trøst var at fartøytjeneste som signalmann ventet. En var jo ikke skikkelig marinemann når de fleste på øya var "svabergindianere" dvs. kystartellerister. :smiley:

 

Som gammel signalmann tillater jeg meg å kommentere din flaggsignatur, håper du ikke tar det ille opp. Det er nok velkjent at flaggene skal henge vertikalt over hverandre under signalråen, og at det skal leses fra toppen og nedover.

 

Mindre kjent er det kanskje at i den grad man hadde flere flaggsett ombord, "slet" man fortrinnsvis på ett av gangen. For gjentakelse av bokstaver brukes derfor tallstanderne ("vimplene"). For å "skrive" den andre "G" i Gunga, bokstav nr. 4, brukes således tallstander 1 (pennant one). Dette forteller da at bokstav nr. 4 skal være lik bokstav nr. 1 i signalet, dvs. en G. Tilsvarende vil siste "N", bokstav nr. 8 "skrives" med "pennant three" som da forteller at bokstav nr. 8 skal være lik bokstav nr. 3 i signalet.

 

På dette vis greier man seg som oftest med ett "alfabet" og det vil dessuten se "proffere" ut :wink:

 

Mvh

Røylen

Link to post

Hej Röylen

 

....tar ikke ille opp! :smiley:

 

det er på så sätt man lär sig.... :yesnod:

 

nu er dom endrade, skall pröve o få dom över varandra oxo.........!

 

 

du som legat der, militären brukar ju ha lite egna enslinjer för insegling till sina havner,

flaggstång över bryggnok, eller gavel på hus över stor stein osv,osv finns det inga sådana

märken för inseglingen til Bolaererna????

S/Y Gunga Din

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...