Jump to content

Hvor er dette?

bliss X

Recommended Posts

Enda et vestlandsbilde, gjerne ikke så veldig uvanlige omgivelser, men mange har vel vært der.

Vet at jeg ikke skal komme med et nytt bilde før det forrige er gjenkjent, :blush: men tar sjansen på at vi kan klare å holde to alternativer i luften samtidig, i alle fall denne gangen.

Skal ikke prøve meg på bildet i innlegg # 111, men muligens mitt ikke er fra så langt unna, noe lenger sør?

ditt.jpg

Enda et vestlandsbilde, gjerne ikke så veldig uvanlige omgivelser, men mange har vel vært der.

Vet at jeg ikke skal komme med et nytt bilde før det forrige er gjenkjent, :blush: men tar sjansen på at vi kan klare å holde to alternativer i luften samtidig, i alle fall denne gangen.

Skal ikke prøve meg på bildet i innlegg # 111, men muligens mitt ikke er fra så langt unna, noe lenger sør?

Tja....kan det være Krakhellasundet???? :rolleyes:

Da satser jeg på Lihesten - svaret er avgitt, og litt til, fra Wikipedia:

Lihesten er eit fjell i Hyllestad kommune på 777 moh. som og vert kalla Lifjellet.

Fjellet stig bratt opp frå fjorden og grensar til Lifjorden, Losneosen, Storakersundet, Åfjorden og Hyllestadfjorden. Høgaste punktet er Risnesnipa, 777 moh., heilt til venstre på biletet. Det mest populære turmålet er Gygrekjeften, som ligg omtrent 714 moh., toppen midt på biletet. Yttarst på Gygrekjeften ligg «tanna», ein steinformasjon som heng utfor kanten av fjellet.

Fjellet består av devonske avsetningsbergbergartar, m.a. kvarts, gneis og granitt og ulike skiferslag, kitta saman til hard og knudrete konglomerat som er særs motstandsdyktig mot nedbryting og vitring. Med klårt markert skilje kviler konglomeratet på underlag av sandstein frå kambro-silurisk tid.

Lihesten var også åstad for Havørnulukka; den til då største flyulukka i Europa i 1936, då postflyet frå Bergen råka i fjellet under Risnesnipa og alle sju om bord omkom.

:smiley:

Jaja. Ingen interesse for den.

Da får vi avsløre hvilken ferge det er.

Da vet vel de fleste på østlandet hvor den går.

den enda Ropax'en jag känner till er Stena Jutlandica, o då er du på veg til Fhavn alt Gbg

den der Colorline trailern er ett villospår....Colorline har vel inga Ropax'er???

stena_jutlandica_1996_5.jpg

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...