Jump to content

Hvor er dette?


bliss X

Recommended Posts

Får komme med en oppgave "litt på kanten" av hva tråden egentlig handler om. Spørsmålet er ikke hvor dette bildet er tatt (det er tatt på gutterommet mitt), men hva er dette, og hvor kommer egentlig disse gjenstandene fra, zologisk og fra hvilket havområde? (det er ikke fra mausoleumet til Winston Churchill selv om det kunne ligne på ham)

 

winston.jpg

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Kan det være Meerskum?
Ikke i det hele tatt.
Har dette noen sammenheng med delfin .... hjerne..... eller tilsvarende fra et lignende krek

Du er på sporet, men delfin er feil, hjerne er feil, men ett eller annet fra et lignende krek er rett. :flag:

Her baksiden/innsiden av et av de to "organene".

winston2.jpg

 

Men hva, og hvorfra? :crazy:

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Får komme med en oppgave "litt på kanten" av hva tråden egentlig handler om. Spørsmålet er ikke hvor dette bildet er tatt (det er tatt på gutterommet mitt), men hva er dette, og hvor kommer egentlig disse gjenstandene fra, zologisk og fra hvilket havområde? (det er ikke fra mausoleumet til Winston Churchill selv om det kunne ligne på ham)

 

winston.jpg

 

Lars H.

 

Ører fra en hval?? :eek:

Link to post
Share on other sites

Helt korrekt GAS!! Imponert. Dette er 10cm store indre ører fra en Blåhval, tatt i Sydishavet en gang før krigen da min far jobbet som telegrafist på hvalfangstkokeriet Hektoria. Den spennende historien om denne båten finner du i denne tråden.

 

Slik ser forresten en lampe laget av hvaltenner ut, den er jeg litt stolt av å ha:

lampe.jpg

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hvor er dette?

 

 

havn_156a.jpg

 

 

 

 

Vi er kommet fram til at dette er i Sverige. På Vestkusten.

 

Hint: Mange BP-båter har vært innom dette litt "bortgjemte" , lett tilgjenglige stedet.

Nytt hint: Ikke langt fra Strømstad

 

 

havn_65.jpg

 

 

 

Og ikke langt fra dette stedet. :wink: Ca. 1 .nm


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Når vi er inne på tema hvalfangst...

I bildet skjuler det seg masse hvalfangerhistorie. Vi kan starte bakfra;

 

I åsen bak det høye huset ligger en villa. Hvem bodde her?

 

Det høye bygget er ikke bare kjent som hotell. Hva annet?

 

Nede blant trerne skimtes en hvit gjenstand som to buer reist mot himmelen. Hva er det?

Og hva er den laget av?

 

Det okerfargete huset med det grønne taket huser en herverende båtforening oppkalt etter en kjent los

som forøvrig ikke har noe med tema å gjøre, men logoen til foreningen inneholder noe som er interesangt i denne sammenheng, hva da?

 

Nå har dere litt å tenke på

 

img_0982.jpg

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post
Share on other sites

Er det pengebingen til Onkel Anders som skimtes oppe i åsen?

Midtåsen var boligen til A Jahre

Kommunen kjøpte det av skatteboet etter Jahre

Pengebingen var vel kansje i Park hotell eller Hvalfangstens hus

 

Sandefjord

Anders Jahre

Kontorbygg bl.a. hovedkontoret til Anders Jahre, fortsatt en del shippingselskaper der

Barder fra en bardehval?

 

:sailing:

Barder, nei Det er en Hvalkjeve fra blåhvalen. Den som står der er en avstøpning.

Hvalkjeven er også i logoen til båtforeningen som holder til der. Ulabrand Båtforening stiftet i 1936.

De hadde en mindre kjeve stående ved brygga ut til huset som står på pæler i vannet.

Den kjeven er idag vekke.

 

Det er mer historie i det bildet . Til høyre for hotellet ser dere også en brun bygning. Det er rådhuset i Sandefjord som i sin tid ble sponset med 45 mil av ,ja netopp, A. Jahre, penger som forøvrig ble etterforsket for skatteundragelse.

 

Og så kan dere se en hvalfangerskute i bildet. Ikke en for pelagisk fangst . men en som har fanget hval på vestlandet og opp langs kysten

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...