Jump to content

Hvor er dette?


bliss X

Recommended Posts

Litt uklart, men ligner på Slagentangen, med Horten til H. på bildet

 

Suzuki

 

Hmmm.....ser liksom for meg at ferjehavna og sentrum ligger til venstre i bildet, med parken som det mørke feltet i midten og så den gamle havna med bebyggelse bak til høyre. Og det kan jo ikke være langt over fra stedet¨der bildet er tatt, så det er ikke urimelig at det er tatt fra Jeløya....?

Link to post
Share on other sites

Jag tor jag endrer mig..............

 

 

det ligger några store boligblokk på Jelöya bilden er tagen fra Vestfold,  

 

(du skriver solnedgang, o det er redan mörkt på 'fotografens' side! )

Det stemmer, bildet er tatt fra Oslofjordens skyggeside, nærmere bestemt fra "fjellet" i Holmestrand.

 

Har kjøpt nytt digitalt kamera med 10x optisk zoom og må leke litt! :smiley:

 

Kartet viser ca. utsnitt som er på bildene.

 

Bilde

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Har kjøpt nytt digitalt kamera med 10x optisk zoom og må leke litt! :smiley:

Gratulerer!

10x optisk zoom, imponerende (og dyrt?). Hva slags kamera?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hej Jens!

 

Har åkt några gånger med Bastöferja, kännde ikke riktigt igen 'Horten' på kvellsbilden!

har även varit o 'snurret' litt på Jelöya o kände igen dom store husen!

 

 

 

Här skall ni få något o klure på 2 bilder, ett gammalt o en sjökortsbild !

tar man det ena så ligger det andre ikke langt fr, en liten bit!

 

BildeBilde

Bilde

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Gratulerer!

10x optisk zoom, imponerende (og dyrt?). Hva slags kamera?

Lars H.

Takk!  Ble et Minolta Dimage Z1, 3,2 Mpixels. Ga 5 lapper for det. I tillegg til optisk zomm er det 4x digital! Var på jakt etter noe med manuelle muligheter og tilnærmet gammeldags speilrefleks. Bildene som jeg la ut er tatt på skrå gjennom stuevinduet me 10x zoom. Uskarpetheten skyldes at jeg måtte bruke manuell fokus og ikke er helt familiær med denne ennå.

 

Er i hvertfall en stor forbedring fra det gamle HP med 1,2 Mpixel (som gjorde den jobben det var kjøpt for).  :smiley:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Här skall ni få något o klure på 2 bilder, ett gammalt o en sjökortsbild !

tar man det ena så ligger det andre ikke langt fr, en liten bit!

Hei Gunga Din!

Kan sjøkortbildet være nordre innseiling til Hamburgsund?

 

Det gamle bilde ser ut som Havstensund for meg, men får ikke terrenget helt til å passe likevel!?!

 

Svenske sjøkortene mine ligger i båten, må derfor ta det i fra minnet (som ikke er hva den pleier å være, så sent på lørdagskveld!  :crazy: )  :smiley:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hei Gunga Din!

Kan sjøkortbildet være nordre innseiling til Hamburgsund?

 

Det gamle bilde ser ut som Havstensund for meg, men får ikke terrenget helt til å passe likevel!?!

 

Svenske sjøkortene mine ligger i båten, må derfor ta det i fra minnet (som ikke er hva den pleier å være, så sent på lørdagskveld!  :crazy: )  :smiley:

 

Hej Walter!

 

Nej det er ikke Havstenssund...... ganske langt ifra!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hej på er !

 

den var tydligen veldi svår...........

her kommer en bild som jag fann, som er tagen ca 80år senare, då ser det

ut så her.........ikke så stro skillnad, eller vad säger ni......?

(som kuriosa kan nämnas att all dom små vita båtarna, på den eldre bilden,er Dory's

eller Dorisar, som dom kom att kallas her!)

Bilde

redigerer spm o kopierar in den nye bilden jämte den gamle!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Bildet virket utrolig kjent, men måtte studere et oversiktskart før jeg fant ut hvor det var. Hjärterösundet har jeg nemlig gått gjennom mange ganger, både på syd og nordgårnde, senest i sommer. Så stedet er Hjärterösundet

 

Lars H.  :smiley:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Bildet virket utrolig kjent, men måtte studere et oversiktskart før jeg fant ut hvor det var. Hjärterösundet har jeg nemlig gått gjennom mange ganger, både på syd og nordgårnde, senest i sommer. Så stedet er Hjärterösundet

 

Lars H.  :smiley:

 

Visst Lars!  helt rett !  Hjärterösundet er det!

 

o den 'snarveg' jeg markert med rött kalles "Lilla Jungfruhålet" en led som går alldeles

utmärkt att gå, djupt o bra, men trangt därav navnet !

Bilde

 

då återstår fotona, dessa er tagna ikke langt  herifra !

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

I Hjärterösund har jeg vært mange ganger - men disse bildene får jeg ikke til å stemme med noe i nærheten....er det på samme kartblad? Det vanlige - eller spesialkartet?

Vågar ikke svare dig på om det på samme  eller ej, karten ligger i båten :cheers:

 

jag tror att det ligger med på 'spesialen', det er ikke langt undan ivarjefall !  :smiley:

 

 

    O du har garantert varit der  !!!!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hej på er !

 

den var tydligen veldi svår...........

her kommer en bild som jag fann, som er tagen ca 80år senare, då ser det

ut så her.........ikke så stro skillnad, eller vad säger ni......?

(som kuriosa kan nämnas att all dom små vita båtarna, på den eldre bilden,er Dory's

eller Dorisar, som dom kom att kallas her!)

Bilde

redigerer spm o kopierar in den nye bilden jämte den gamle!

Det jeg ser på dette bildet er altså en kummel på land på babord side og en ditto (eller et fyr) på styrbord side lengst bak i bildet. I tillegg ser jeg et hus på styrbord side på det gamle bildet (står det ennå?). Siden det er vinter på bildet, er det ikke lyst så lenge, og jeg vil tro vi ser sør/sørvestover. Jeg har pløyd hukommelse og sjøkart, men finner ingenting som ligner...kan du gi et hint?

:drink:

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Nå tror jeg jeg vet hvor det er, det er litt lenger nord. Er det utløpet af Kyrkesund, sett sydover?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Nå tror jeg jeg vet hvor det er, det er litt lenger nord. Er det utløpet af Kyrkesund, sett sydover?

 

Lars H.

Hej på er!

 

 

Visst Lars, visst er det utlöpet/inlöpet fra syd mot Kyrkesund

Bilde

Bilden er tagen fra den store bryggan på Tjörnsiden o blikker sydvart!

(på den bryggan der den lilla vita ferjan ligger)

Bilde

Om vi tar vinterbilden först;

Bilde

det lilla 'huset' på babordsiden er ett litet hus, säg 2*2m som förr itiden innehöll

någon diesel eller oljetank, men det er tomt idag!

på styrbordsiden längst bort på udden står idag ett kummel, en nedgraderad släckt fyr

den ser ut så her

Bilde

på det gamla fotot;

Bilde

der syns mer av tankanlegget, vilket er rivet idag, som sagt bara det lilla men höga

trehuset kvar!

Det store huset på styrbordssiden ligger på Herrön! och det finns kvar än idag!

(Karl Nordström, en av Bohusläns mest kände kunstnärer bodde på Herrön, och

förmodligen i det huset, men her er jeg ikke 100% att det er det huset!)

 

Vad mer kan man berätta om Kyrkesund!

Ni som har varit der, har kansje notert att fyrarna, inseglingen fra syd bär ur-norske

navn  St Olav övre o nedre!  även de 3  'kummlen' på toppen av fjellet,     St Olav valer

 

dette har o göre med en urgammal berättelse den finns her

 

http://www.tjorn.se/kof/kultur/sagor/olof.htm

 

http://www.blueskagerrak.bohusmus.se/bohus...lue/42/4263.htm

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Akkurat! Var forbi der i sommer - tok dette bildet, som da er fra motsatt side:

 

Bilde

 

Stemmer det, Gunga Din?

det stemmer 'jättebra', du befinner dig ungefer vid kummlet (den släckta fyren!)

 

visst er det fint i Kyrkesund !?

 

Glömde o nämna att under 'Tjörn Runt' så väljer de flesta att segla igenom Kyrkesund,

för att det er den raskaste vägen! då kan det se ut så her;

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Tjörn rundt er virkelig imponerende bare en ikke befinder seg i Kyrkesund og lignende steder med motorbåt akkurat da. Lå selv sist sommer på Dyrön under seilasen, godt fortøyd med etter hvert 4 seilbåter på utsiden.

 

Bilde

 

Og her hadde vi panoramautsikt bare ved å gå 10 meter fra båten.

 

Bilde

 

Bilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Dere er i riktig område, men det er nok mindre karakteristisk enn jeg trodde. Det ser sånn ut i solnedgangen (fortsatt uskarpt):

 

Bilde

 

Har vært bortreist i helgen. Synd jeg ikke så bildet før. Det er jo Refsnes jo! Du får gi beskjed neste gang du tar bilde i samme retning Jens P, så skal jeg vinke til deg  :smiley:  :nonod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...