Jump to content

Hvor er dette?


bliss X

Recommended Posts

Korrekt, indre Ursholmen, med utsikt østover mot bl.a. Brevik på Syd-Koster. Dette er blant de fineste øyrikene jeg kjenner til. Ursholmen fyrlykt sees til venstre i nedre kvadrant. Jeg pleier å seile inn enten østfra og like syd om tre skvalpeskjær litt nordøst for Ursholmen. Noen ganger seiler jeg også inn rett nordfra. Her er det vikrig å ha gode overrettere.

 

ursholmen2.jpg

Link to post
Share on other sites

Er det greit å komme inn den indre havna på Ursholmen.... kunne tenkt meg en tur innom der i påsken når jeg først er i området... om været er bra da.. Stikker jo 1,85m og vet ikke om det vil hindre meg i komme inn

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hei, da må du først kjøpe dette kartet. Du får det enten fra Nautisk Forlag i Oslo, eller hos bokhandler eller båtforretning i Strømstad. Det er uforsvarlig å seile i Kosterarkipelaget uten dette papirkartet.

Jeg anbefaler videre at du seiler inn til Ursholmen vestfra, ved at du passerer sør for Bredgrunden litt til venstre for senter av bildet. Inne på Brevik får du kanskje kjøpt nytrukket kreps av Kurt. Du får leie sykler i de fleste havner på Syd-Koster. Det går kabelferje over fra Syd-Koster til Nord-Koster. Ursholmen er en av mine top-ti favoritthavner.

 

kosterkart.jpg

 

 

 

ursholmen3.jpg

 

 

Legger også ut et flyfoto fra området hvor det er tegnet inn noen overrettere. Men seil inn fra vest - det er det tryggeste. Anbefaler utkikk i baugen. Og saaaaakte fart. Lykke til. Et uforglemmelig sted. Det er brønn ved kaia (flott vann) og museum på toppen av øya.

 

 

585005_ursholmen.jpg

Link to post
Share on other sites

Rød sandøy. Må være Helgoland. Bebyggelsen ligger på den ikke synlige siden.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Litt lenger sør nå kanskje? På en av øyene utenfor kysten av Nederland? Eller kanskje på fastlandet? Den Helder, Muinden?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hmmmm? Jeg tror ikke dere er så langt sør som til Belgia/Frankrike enda. Dere er på et sted hvor tidevannforskjellene ikke er alt for store. Kanskje fortsatt i Tyskland? Eller på en av de nordligste øyene utenfor Nederland?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

jepp gissar på dom Frisiske öarna som rem....daggerbords o peke som hissas opp då er vi nere i Holland

 

(låg jämte ett skip i Thyborön som hade daggerbords, det var fra Fanö i Danmark, det enda danske skipet som hade det!

byggt för att gå in på lavvann...sen gick dom ut med hest o vogn o lasta det...sen segla hun ut på höjvann igen)

 

men ditt skip på bilden er större enn det jag såg i Thyborön...så vi er nog i Holland!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

sciermonnikoog_2.jpgHavnen i Schiermonnikoog. Nordligste av de Hollandske frisiske øyer,Havnen er nesten tørrlagt ved fjære,max dyptgående for å komme inn på høyvann er ca 1sciermonnikoog_4.jpg,50.Båtene utenfor moloene ligger helt tørt.Meget kronglete innseiling.To havner på øya,den andre er fergehavn og det er mulig å komme til øya med ferge hele døgnet. sciermonnikoog_3.jpg Redigert av Catlina (see edit history)
Link to post
Share on other sites

De vestfrisiske øyene er betegnelsen for de frisiske øyene som hører til Nederland . Disse er (fra vest til øst):

* Noorderhaaks (4 km²)

* Texel (170 km², 14 000 innbyggere)

* Vlieland (frisisk Flylân, 40 km², 1 200 innbyggere)

* Richel (sandbanke)

* Terschelling (frisisk Schylge, 67 km², 4 700 innbyggere)

* Griend (ubebodd siden 1287)

* Ameland (frisisk It Amelân, 58 km², 3 600 innbyggere)

* Rif (sandbanke)

* Engelsmanplaat (1 km², ubebodd)

* Schiermonnikoog (frisisk Skiermûntseach, 72 km², 1 000 innbyggere)

* Simonszand

* Rottumerplaat (9 km², ubebodd)

* Rottumeroog (3 km², ubebodd)

 

Den nordligste (Østligste) av øyene skal iflg Wikipada være Rootumeroog. Schiermonnikoog synes dog å være den nordligste bebodde øya. Fine bilder Catlina. Tidevannsforskjellene tiltar ytterligere når dere kommer lenger sør/vest, ikke sant?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Tidevannsforskjellen er enorm,strømmen er heftig og sandbankene flytter seg hele tiden.Det finnes noen steder mulighet for å gå innenfor noen av øyene,men noen steder er det et tidsvindu på noen minutter som er det er mulig å passere.

Les boken : Sandens gåte i Jon Winges oversettelse eller originalen på engelsk av Erskine Childers,boken er skrevet for over 100 år siden,men spennende som en moderne krimroman. Alt dreier seg om seiling i dette området med en privat seilbåt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...