Leidulf Svart 11.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2008 Hint om innlegg#1061: Det er ganske langt vest på sunnmøre....... - Hilsen Leidulf - Tabo22 blogg - Hjemmeside - Jeg er ustoppelig - hvis jeg bare kunne komme i gang.... Link to post
Jawik Svart 11.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2008 Kvernasundet. Tatt fra Flatøya. The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Capella Svart 11.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2008 Her er dagens definisjon av Vestlandet + litt om Vestlandets historie. Vestlandet er den vestlige landsdelen i Sør-Norge som omfatter de 4 fylkene Møre og Romsdal, Sogn og Fjordane, Hordaland og Rogaland. Vestlandet har pr. 1. oktober 2007 til sammen 1 224 511 innbyggere og et areal på 58 560,4 kvadratkilometer. Landsdelen er dermed på andreplass i Norge utifra folketall (25,9 %) og på tredjeplass utifra areal (18,1 %). Befolkningstettheten er 21 innbyggere pr kvadratkilometer. Hordaland har 37,7 % av befolkningen, Rogaland 33,5 %, Møre og Romsdal 20,1 % og Sogn og Fjordane 8,7 %. Landsdelen omfatter størstedelen av virkeområdet for det gamle Gulatinget, som ble etablert rundt år 900. Gulatingsloven delte Vestlandet inn i fylker, og disse var Sunnmøre, Firdafylke (Fjordane), Sygnafylke (Sogn), Hordafylke (Hordaland), Rygjafylke (Rogaland) og Egdafylke (Agder). I landsloven fra år 1274 inngår også Valdres, Hallingdal og Setesdal, men det er ikke fastslått når disse opprinnelig kom med. Agder med de to fylkene Aust-Agder og Vest-Agder var en del av Vestlandet frem til 1902, da forfatteren Vilhelm Krag lanserte begrepet Sørlandet for dette området som en egen landsdel. Vestlandet er kjent for sine vakre og særpregede byer og sin storslåtte natur med ville fosser og tindrende breer, høye fjell og dype fjorder, og et idyllisk og malerisk kulturlandskap som ofte forbindes med nasjonalromantikken. Dette skildres i den kjente hyllestsangen til landsdelen, som heter Å Vestland, Vestland. Landsdelshovedstaden Bergen var frem til 1299 hele Norgesveldets hovedstad, fast samlingsplass for Gulatinget fra år 1300, største by i Norden på 15- og 1600-tallet og i Norge frem til 1830-tallet, og er i dag Norges nest største by etter Oslo. Bergen var også eksporthavn for Vestlandet og Nord-Norge i mange hundre år og samtidig administrasjonsby for disse landsdelene, og inngikk i perioden 1350-1750 i det mektige Hansaforbundet. Vestlandet har 22 byer og består av 121 kommuner fordelt på 15 distrikter. De fire fylkene samarbeider i Vestlandsrådet. De andre landsdelene i Norge er Sørlandet, Østlandet, Trøndelag og Nord-Norge. Capella.. (snart klar for tur til det høye nord) Link to post
Helge Svart 11.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2008 (redigert) Hint om innlegg#1061: Det er ganske langt vest på sunnmøre....... Mon tro det er toppen av Riste vi ser bak til venstre og deler av Sandsøya bak til høyre? I så fall er det deler av veiforbindelsen mellom Voksa og Sandsøya vi også ser med den minste av to broer som binder moloene sammen. Da har Jawik rett med Kvernasundet.... Redigert 11.Mai.2008 av Helge (see edit history) Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Leidulf Svart 12.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2008 Kvernasyndet fra Flatøya er 100% korekt. - Hilsen Leidulf - Tabo22 blogg - Hjemmeside - Jeg er ustoppelig - hvis jeg bare kunne komme i gang.... Link to post
Jawik Svart 12.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2008 Royal Clipper befinner seg utenfor PONZA ITALIA og som fortsatt ligger ved N 40Gr 53' 45,40 og E 12Gr 57' 32,79 The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Jawik Svart 12.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2008 Hvor og Hva er dette ? Astor regelen gjelder. The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
kes Svart 13.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2008 Er #1069 Korssund ? Eller var dette for enkelt? Link to post
Jawik Svart 13.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2008 Du må nok komme med en bedre beskrivelse. Det er 11 steder med dette navnet. The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Jawik Svart 14.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2008 Hvor og Hva er dette ? Da dropper vi Astor regelen og slipper til lokalkjente (noen må jo ha vært her) på Haugalandet. The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Gunga Din Svart 14.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2008 Ferkingstad S/Y Gunga Din Link to post
Jawik Svart 14.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2008 Og du er ikke en gang fra område. Riktig at det er fra Ferkingstad, men hva er dette og hva er historien bak ? The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Gunga Din Svart 14.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2008 det er ett minnesmärke over omkomne fiskere! S/Y Gunga Din Link to post
Jawik Svart 14.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2008 (redigert) Kan du henvise til noe lesbart info over dette. Bildet er ok, men historien bak er av interesse. Har googlet, men finner ikke ut av det Nå fant jeg bakgrunnen etter ditt tips. Memorial monument Redigert 14.Mai.2008 av jawik (see edit history) The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Astor Svart 16.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2008 Hvor er dette? Astorreglen gjelder her! mvh Astor Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
C-marine Svart 16.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2008 Hva er astorreglen? Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu Enda en med båt lappen! Link to post
Framtia Svart 16.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2008 jeg vet svaret, men så er jo jeg på hjemmebane her... Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Astor Svart 16.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2008 Hva er astorreglen? Astorreglen har vært med i konkurransen i flere år. Du kan ikke svare dersom du bor eller har båten liggende i havn nærmere enn 1 landmil fra der bildet er tatt. mvh Astor Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Framtia Svart 16.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2008 Noen som knekker denne? Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Ludde Svart 16.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2008 (redigert) Til Astor Er ikke dette her det graves mellom Sætre og Filtvedt, uten at jeg husker i farten hva det heter her? Nye båtplasser? Redigert 16.Mai.2008 av Ludde (see edit history) Hilsen Ludde Link to post
Salt Svart 16.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2008 Noen som knekker denne? For å nærme meg litt: nabolandet i sørøst? Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Astor Svart 16.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2008 Til Astor Er ikke dette her det graves mellom Sætre og Filtvedt, uten at jeg husker i farten hva det heter her? Nye båtplasser? Ludde, du er på rett spor! Min nye hjemme¨havn rett innenfor her. Storsand er svaret. Her et bilde fra innløpet. Et lenger inn i havna. mvh Astor Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Framtia Svart 16.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2008 JanT: se på horisonten, det er noe som hjelper litt der (håper oppløsningen av bildet er tilstrekkelig). Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Fenix Svart 17.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2008 JanT: se på horisonten, det er noe som hjelper litt der (håper oppløsningen av bildet er tilstrekkelig). Det er vel kanskje Väderöerna i horisonten? I såfall står du vel kanskje på Otterö, ved Kyrkogårdsholmen. Jeg husker ikke i farten hva holmen vi ser på bildet heter, har kartene i båten. Vinkelen mot Værøyene tilsier riktignok at du står lenger sør, synes jeg, men jeg får det ikke til å stemme med det nærmeste landskapet. Vanskelig... Link to post
Framtia Svart 17.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2008 De snakker rart i området, men ikke svensk.... Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn