Jump to content

Hvor er dette?


bliss X

Recommended Posts

Halfdan Hansen har vært på tur igjen. Hvor har han vært denne gangen?

Bilde

Nei, får det ikke til å være Jomfruland der ute. Derimot likner det noe annet jeg har sett mange ganger i "all slags vær" - Nordkoster der ute i det fjerne. Og da må vel bildet være tatt et sted inne på Hvaler - retningen og den ene varden kan stemme med - Herføl??
Link to post
Share on other sites

inge :En aldeles fantastisk helg. Utrolig mange båter utpå. De fleste i bedaglig tempo. Alle nøt varmen!

men hvor lå Astor (uten P) longside?

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

 

 

Pinsehølet?

 

Du var temmelig nære Felix!

 

Hadde du gått gjennom den smale renna mellom øya og skjæret, helt syd på Gråøya. Gått 50 meter utover og tatt rett nord. Med andre ord syd/øst-sida av øya. Utrolig fin plass. Her kan du gå gjennom det lille sundet uten problemer. Når du kommer ut på nordsiden av det smale sundet ligger en grunne på styrbord. Rundt 5 meter dypt rett i fjellveggen mot Gråøya.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

God aften!

 

Det er nok ikke bare Lasse som har gamle bøker med bilder. Her et bilde fra

boken "MOTORBÅTEN", Praktisk håndbok for motorbåteiere av

Bjørn Andersen og Birger Dannevig. Utgitt i 1955.

 

Så, hvor er dette??

 

Bilde

 

Lars H.  :rolleyes:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det være Pollen  :seeya:

Takk, det var det jeg opgså trodde. Det sto nemlig ingenting om hvor bildet var tatt. Har selv bare vært der 2 ganger, og da var det stort sett båter bygget i et annet materiale der. Dog, - på 60-tallet, den første gangen jeg var der, var det på tur med x-svogeren min fra Høvåg i hans 30 fot tresnekke som var bygget leeenge før bildet ble tatt. Båten har han fremdeles, med 1-sylindret motor på 8 hester (det var i hvert fall det som sto i den den gang).

 

Husker forresten at vi fikk slepetauet til jollen i propellen inne i pollen. Skipperen selv fikk badetur. Han måtte sitte på land mens konene var i land og badet. Og vi var snare til å kaste ham i sjøen for skylling da vi kom ut i renere vann. Kvaliteten på vannet i pollen den gang var nærmest som gammel sur ertesuppe.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det være Pollen  :seeya:

Nå er jeg ikke innfødt Arendalitt - og ikke bor jeg der heller. Men når jeg ser på andre bilder fra Pollen i Arendal får jeg det ikke helt til å stemme med de byggene som står der idag.

Det hvite bygget innerst inne i Pollen er ikke identisk med det som blir presentert i innlegg 110.

Bilde

Eller har det kanskje vært en sanering av bygg siden det første bildet ble tatt?

Men her kan kanskje Arendalitter svare.

Redigert: Eller er bildet i innlegg tatt fra en annen vinkel i Pollen? Redigering slutt

 

Forøvrig kan dere se hvordan Arendal vil bli hvis Kanalselskapet får igjennom sin ambisiøse planer.

http://www.innoventi.no/kanal/

 

KAT

Link to post
Share on other sites

Nå er jeg ikke innfødt Arendalitt - og ikke bor jeg der heller. Men når jeg ser på andre bilder fra Pollen i Arendal får jeg det ikke helt til å stemme med de byggene som står der idag.

Det hvite bygget innerst inne i Pollen er ikke identisk med det som blir presentert i innlegg 110.

Bilde

Eller har det kanskje vært en sanering av bygg siden det første bildet ble tatt?

Men her kan kanskje Arendalitter svare.

Redigert: Eller er bildet i innlegg tatt fra en annen vinkel i Pollen? Redigering slutt

 

Forøvrig kan dere se hvordan Arendal vil bli hvis Kanalselskapet får igjennom sin ambisiøse planer.

http://www.innoventi.no/kanal/

 

KAT

 

:seeya:

 

Tror det gamle bildet er tatt omtrent der hvor du ser hekken på MOB-båten, og langsmed bryggekanten.  (For de lokalkjente:  kameramannen står omtrent på den gamle pavilijongen som lå rett vedsiden av fiskeutsalget)

 

Ditt bilde er vel tatt "innover" i Pollen, og viser innerste bryggekant, skulle jeg tro.  Kan tenke meg at kameramannen står litt lenger ut på Langbrygga enn det bilen i motivet gjør.

 

 

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

Her noen gamle bilder dere kan prøve dere på

Det venstre bildet kan tyde på at det er Kristiansand, etter kirkespiret å bedømme. Kanskje tatt fra Lagmannsholmen før den ble landfast og bebygd.

Men jeg kjenner ikke igjen kirkespiret på det høyre bildet, så det er nok en annen plass. Hvis ikke bildet lyver litt når det gjelder spiret? Bakgrunnen ligner jo på begge bildene.

 

KAT

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...