Jump to content

Hvor er dette?


bliss X

Recommended Posts

  • 3 uker senere...

Her også en liten "nøtt". Hvor kan dette være....?

Har klikket meg gjennom alle bilder av fyr lagt ut på denne siden: http://home.chello.no/~steinw/ , men ikke funnet noe. Siden har ikke bilde av Vikna fyr, kan det være det? Jeg mener å ha sett fyret ditt fra Hurtigruta i Nord-Trøndelag, og Vikna fyr ligger der..... Hva sier du til dette??? :smiley:
Link to post
Share on other sites

Vardø fyrstasjon  

 

Vardø fyrstasjon ligger på nordsiden av Hornøya ved Vardø. Fyrbygningen er et 20 m høyt firkantet tårn i vinkeljernkonstruksjon, kledd med eternittplater. Tårnet er i stor grad i opprinnelig stand. Diafon tåkeanlegget er bevart, men linseapparatet er skiftet ut med en PRB-lyskaster. Fyrstasjonens bygninger ble reparert etter krigen, men revet i 1959, slik at alle bygningene i dag er etterkrigsbebyggelse. Bygningsmassen omfatter foruten fyrtårnet, maskinhus, bolig, uthus, maskinhus for taubane og to naust nede ved landingen.Tuften etter det tidligere fyret med vokterbolig ligger nord for dagens anlegg. Området er preget av rester etter tyske befestningsanlegg. Fyrstasjonen ligger i et område som er fredet som naturreservat etter lov om naturvern.Tårnet er sjeldent og er sammen med fyrtårnene på Alnes og Moholmen fyrstasjoner de eneste fyrtårnene med denne konstruksjonen og utformingen her i landet. Anlegget har arkitektonisk verdi med bygningenes plassering i tunet, og med bygningenes enkle volumer og knappe detaljering. Fyrstasjonen har miljøskapende verdi i området.

 

..... men den der med telefonen skjønte jeg ikke... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Vardø fyrstasjon  

 

Vardø fyrstasjon ligger på nordsiden av Hornøya ved Vardø. Fyrbygningen er et 20 m høyt firkantet tårn i vinkeljernkonstruksjon, kledd med eternittplater. Tårnet er i stor grad i opprinnelig stand. Diafon tåkeanlegget er bevart, men linseapparatet er skiftet ut med en PRB-lyskaster. Fyrstasjonens bygninger ble reparert etter krigen, men revet i 1959, slik at alle bygningene i dag er etterkrigsbebyggelse. Bygningsmassen omfatter foruten fyrtårnet, maskinhus, bolig, uthus, maskinhus for taubane og to naust nede ved landingen.Tuften etter det tidligere fyret med vokterbolig ligger nord for dagens anlegg. Området er preget av rester etter tyske befestningsanlegg. Fyrstasjonen ligger i et område som er fredet som naturreservat etter lov om naturvern.Tårnet er sjeldent og er sammen med fyrtårnene på Alnes og Moholmen fyrstasjoner de eneste fyrtårnene med denne konstruksjonen og utformingen her i landet. Anlegget har arkitektonisk verdi med bygningenes plassering i tunet, og med bygningenes enkle volumer og knappe detaljering. Fyrstasjonen har miljøskapende verdi i området.

 

..... men den der med telefonen skjønte jeg ikke... :yesnod:

Jeg holdt akkurat på å skrive inn et lite tips, men så ringte telefonen... :flag: (særlig...).

 

Men bortsett fra det, så er svaret inner-tier. Det er Vardø fyr, ikke dårlig.... :flag:.

 

Det ligger på Hornøya 1,5nm NNØ av Vardø, sammen med Reinøya. Begge øyene er fredet, ferdsel dit reguleres av festnings-kommandanten på Vardø. Utrolig flott fugleliv med Lundefugl og full pakke.

 

Hvordan fant du det ut da...???

Link to post
Share on other sites

Hvordan fant du det ut da...???

...etterhvert ante det meg at du bor i Finnmark. Antok at du har tatt bildet selv. Den første hjemmesiden jeg var inne på hadde ikke det riktige bildet av Vardø Fyrstasjon. Og da gir man seg ikke så lett, omsider fant jeg fram til dette: http://www.fyr.no/FYRA/Vardoe/vardoe.html  

 

Norske fyr er noen flotte monumentale byggverk, skulle bare mangle at det ikke er lagt ut skikkelig dokumentasjon på nettet! Og det er mye interessant å lese her: http://www.fyr.no :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Skal vi flytte oss litt lenger syd, til en liten havn med gjesteplasser? Så hvor kan dette være?

 

Bilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Skal vi flytte oss litt lenger syd, til en liten havn med gjesteplasser? Så hvor kan dette være?

.... hmmm..... det kan se ut som at forskjell mellom flo og fjære ikke er så stor. Gjelder da følgende antagelser:

 

1) Det er syd for Bergen.

2) Det er et sted på strekningen syd av Karmøy men nord av Stavanger.

 

....hva sier dommeren? :confused:

Link to post
Share on other sites

.... hmmm..... det kan se ut som at forskjell mellom flo og fjære ikke er så stor. ....hva sier dommeren? :confused:

Dommeren sier at svaret er feil! Det er nok noen meter forskjell på flo og fjære på dette stedet.

Her et bilde litt lenger ute i fjorden (ja, stedet har fjord i navnet)

 

Bilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

... er det mulig at vi kan være på nord-Møre ?

Helt riktig, men hvor? Jeg var der en tur i helgen (pr. bil) og tok bildene. Utrolig hvor mye rot folk samler på slike steder!

 

Bilde   Bilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...