Jump to content

Hvor er dette?

bliss X

Recommended Posts

Den tok du raskt. Vi var på Rörö for første gang i år, og kommer helt sikkert tilbake til denne fine havnen og fine stedet.

roro.jpg

Men hvor kan dette være da?

tralle.jpg

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det siste bildet til Lars er på vei opp til butikken i Fiskebäckskil......kan ta en titt på samme bildet her: https://baatplassen.n...80#entry1322618

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Fiskebäckskil er helt korrekt.

Og da er det bare å fortsette med dette bildet fra en kjent regatta. Hvilken regatta, og hvor er det tatt fra?

seil.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Helt rett. Her et oversiktsbilde av havnen. Og å spørre om hvilken øy en ser i bakgrunnen, er vel for enkelt å svare på?

dyron.jpg

Jeg får holde meg til svart hvit bilder, så her kommer et spesielt bilde. Hvor er dette bildet tatt (på hvilen båt), og hvem er telefonisten? Stikkord: forlis 20/10 1962 (for 50 år siden idag) Bildet tatt drøyt et år tidliger

radiostasjonen.jpg

Jo da, du har helt rett. Bildet er fra radiostasjonen på Sanct Svitun, og telefonisten er nok meg. Jeg hadde sommerjobb som telefonist og var 17 år! Jeg var ung og pen den gangen, ikke like pen nå? Men med den samme uniformsluen. Dessverre har jeg mistet emblemet til luen fra Det Stavangerske Dampskipsselskap.

dsd_lue4.jpgtelefonist_2012.jpg

Her et bilde av Sanct Svithun jeg tok ved kai et sted 1961. Hvor, husker jeg ikke. Skulle noen kjenne stedet, er jeg taknemlig for info.

sanct_svithun_kai.jpg

Jeg tenker mye på forliset i dag, 50 år etter. Jeg kjente nok de fleste av mannskapet ombord som mistet livet den natten. NRK har laget et oppsett om hva som hendte den natten. Det anbefales å lese og finnes her.

Kaptein Kleivaland som førte skuten på sin siste tur før han skulle bli pensjonist den natten i 1962 var en staut kar, av den gammeldagse sorten. Men pensjonist rakk han ikke å bli. Han gikk ned med skipet.

Jeg husker en kveld jeg hadde gått av vakt og sto og pratet med en ung dame som skulle i land i Lofoten da kapteinen kom forbi. Han tok meg på skulderen og ba meg bli med ham et øyeblikk. Så gikk han foran meg oppover i båten uten et ord. Da vi var utenfor døren til radiostasjonen og lugaren min, snudde han seg mot meg og sa før han bare gikk videre: "Det er på tide å gå til køys nå, Helgesen!" Han hadde visstnok fått beskjed av min far som han kjente om å holde et øye med meg.

Lars H.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...