Baywatch Svart 28.September.2004 Link til dette innlegget Svart 28.September.2004 Prøver meg med eit bilde på denne tråden: Kor er dette? Og kva heiter fyret like i nærleiken? Prøver meg på Brandasund. Og fyret er i så fall Slåtterøy! Sitér dette innlegget Link to post
JanB Svart 28.September.2004 Link til dette innlegget Svart 28.September.2004 Prøver meg på Brandasund. Og fyret er i så fall Slåtterøy! Det er rett! Dette er den gamle handelstaden Brandasund (Johnsen). Og over tronar Brandasundsåta, som trass i høgda på berre omlag 80 moh. gir god utsikt mot Fitjarøyane og Bømlo, samt Slåtterøy fyr. Takk for responsen Cand. noe! Ei stund trudde eg denne tråden berre var for austlendingar og svenskar, + ein nostalgisk utflytta siddis... Neste spørsmål, for dei som har vore nord om Boknafjorden, kan jo vera: Kva heiter staden der Brandasund-bildet er teke frå (brukt zoom), og kva heiter dama som regjerte der i mange år? Sitér dette innlegget Blogg: Livet i ein Nauticat 33 Link to post
Blanco Svart 29.September.2004 Link til dette innlegget Svart 29.September.2004 damen het Nille på skjeret. Har hatt gleden og fornøyelsen å bli guidet rundt i butikken og loftet hennes av henne selv. I dag er ikke stedet det samme med nye-butikken, men området er fantastisk og et sted som vi besøker hvert år. Sundet mellom Gisøy og Selsøy heter Brandasund, mens stedet Brandasund ligger på Gisøy(vest i sundet). Nille's butikk ligger på Selsøy(østsiden). Hva selve plassen der Nilles butikk ligger heter, kommer jeg ikke på. Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
Baywatch Svart 29.September.2004 Link til dette innlegget Svart 29.September.2004 Takk for responsen Cand. noe! Ei stund trudde eg denne tråden berre var for austlendingar og svenskar, + ein nostalgisk utflytta siddis... I grunnen merkelig at ikke flere responderte. Brandasund er da kjent for oss vestlendinger. Men innlegget ditt druknet vel litt innemellom alle østlands- og sverigebildene... Skulle gjene lagt inn noen "nøtter" selv, men har ikke digitalkamera, og da blir det litt ffor tungvint. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 29.September.2004 Link til dette innlegget Svart 29.September.2004 Jeg vil ha 50% av stedsbeskrivelsen helt eksakt . Resten er det ikke så nøye med. Det er forøvrig mine føtter - dersom det hjelper Sitér dette innlegget Link to post
Fenix Svart 29.September.2004 Link til dette innlegget Svart 29.September.2004 Jeg vil ha 50% av stedsbeskrivelsen helt eksakt . Resten er det ikke så nøye med. Det er forøvrig mine føtter - dersom det hjelper Tja, du har jo vært i London....? Så da er du vel på 0,0 east/west? Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 29.September.2004 Link til dette innlegget Svart 29.September.2004 Tja, du har jo vært i London....? Så da er du vel på 0,0 east/west?Ja, det var nok altfor lett Hadde sett på bilder at det var en pen messingskinne, men idag er det en rekke med lysdioder (som ikke sees på bildet) under denne glassstripen Sitér dette innlegget Link to post
Fenix Svart 29.September.2004 Link til dette innlegget Svart 29.September.2004 Men hva fikk du ellers sett av maritime greier? Sitér dette innlegget Link to post
JanB Svart 29.September.2004 Link til dette innlegget Svart 29.September.2004 damen het Nille på skjeret. .... ...Hva selve plassen der Nilles butikk ligger heter, kommer jeg ikke på. Vel, du visste det, tydelegvis utan å vera klar over det. Staden heiter nemleg Skjeret, og dama var altså "Nillo på Skjeret". Eg er enig i at det er ikkje det same i dag, men framleis står "gamle-butikken", i tillegg til den nye. Og denne gamle butikken er eit studium verdt. Staden blir i dag driven av Bjarne Waage, son av Nillo. Han har forøvrig planar om å laga ein slags molo, for å få ly for sørvesten. Då kan kanskje Skjeret bli meir aktuell som gjestehamn, men det gjennstår å sjå om han får lov. Sjølv pleier eg å alltid ha ein tur til Brandasund kvar sommar. Pleier å ligga hjå Johnsen på vestsida, men må alltid ein tur innom Skjeret også. Dette er eit fantastisk område som berre kan anbefalast. Einaste problem er fryteleg mykje knott på kveldstid... Sitér dette innlegget Blogg: Livet i ein Nauticat 33 Link to post
OT-flyktning Svart 29.September.2004 Link til dette innlegget Svart 29.September.2004 Men hva fikk du ellers sett av maritime greier? Cutty Sark Harrisons klokker fra 17xx (også på obseratoriet) - har sist påske lest boken om historien Science museum med masse gamle varmekraftmaskiner, datamaskiner, båter og skip ++ Men hadde i alle nevnte tilfeller for liten tid. Oxford Street derimot trenger jeg ikke en gang til. Sitér dette innlegget Link to post
Fenix Svart 29.September.2004 Link til dette innlegget Svart 29.September.2004 Oxford Street derimot trenger jeg ikke en gang til. Nei, det bør man virkelig ligge unna...! Sitér dette innlegget Link to post
JanB Svart 29.September.2004 Link til dette innlegget Svart 29.September.2004 Eg var også i Greenwich i sommar, og der tok eg dette bildet: Dette er teke på nordsida av muren rundt Observatoriet. Her er også ein strek som markerer 0-merdianen. Men det pussige var at det var teipa på ein ny kvit paralell strek ca 20 cm aust om den gamle. Er det slik at også 0-merdianen må justerast i GPS-alderen, eller kan det ha ei anna forklaring?? Sitér dette innlegget Blogg: Livet i ein Nauticat 33 Link to post
Astor Svart 1.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2004 Legger ut en ny nøtt. Denne gang uten noen ledetråer.... Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Walter_S Svart 2.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2004 Legger ut en ny nøtt. Denne gang uten noen ledetråer....Ser ut som et grustak i bakgrunnen, Inge? Også ser vi en "opplagsplass" for diverse, utrangerte lektere.....hvor er vi da? Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Gerhard Svart 2.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2004 Legger ut en ny nøtt. Denne gang uten noen ledetråer.... Ikke det at jeg kjenner meg igjen, men på bakgrunn av Inge's hjemmehavn / aksjonsradius og Walters skarpe øye: Kan det være Hurum like ved Drøbak. Der "morenen" (undervannsveggen) går ut.... Gerhard Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 2.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2004 "Lille Murmansk". Dette ser ille ut. Er det virkelig lov til å slenge fra seg slikt i fjæresteinene? Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Jens_P Svart 2.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2004 Ikke det at jeg kjenner meg igjen, men på bakgrunn av Inge's hjemmehavn / aksjonsradius og Walters skarpe øye: Kan det være Hurum like ved Drøbak. Der "morenen" (undervannsveggen) går ut.... Gerhard Ser ut som den andre enden av morenen, men hvor er den? Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
bolla Svart 2.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2004 tja...kan det være verks siden i svelvik m sand lekterne???pass deg for grunnene på babord siden mot strømmen da,,,der er det grunt.... Sitér dette innlegget Link to post
Gerhard Svart 2.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2004 Ser ut som den andre enden av morenen, men hvor er den? Morenen går fra Oskarsborg / Kaholmen og sydover til noen øyer / skjær (Småskjæra). Derretter svinger den inn mot Hurum (ved Slottet). Det er en åpning syd for Oskarsborg, og en inne ved Hurum. Grustaket er litt syd for morenen. Men jeg ser ikke nok til å si med sikkerhet om det er riktig, så jeg venter på dommen fra Inge. Gerhard Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 2.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2004 tja...kan det være verks siden i svelvik m sand lekterne???... Svelvik / Drammensfjorden kan stemme det, thor! Tror ikke at det er i Drøbaksundet, dertil er husfasongen alt for fremmed der.... Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Astor Svart 2.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2004 tja...kan det være verks siden i svelvik m sand lekterne???pass deg for grunnene på babord siden mot strømmen da,,,der er det grunt.... RIKTIG Lille Murmansk? Nei, Verket på vestsiden av Hurum er en liten perle. Lekterne er solgt, og nå planlegger vi småbåthavn nettopp i dette område. Kommer man sydfra (Holmsbu) er det riktig at det veeeeldddig langrunt utenfor Verket. Det går en renne nord/syd for utskipningshavna på rundt 3-5 meters dybde. Som jeg nevnte så planlegger Klokkarstua og Verket Båtforening en havn i dette område. (Jeg er sekretær i foreningen) Tror dette kan avlaste ventelistene i Hurum, Svelvik og Drammen når havna blir godkjent av kommunen. (som er positive til forslaget) (Når det gjelder aksjonsradiusen til gamle Jensen så stol ikke blindt på det. Her kan dere bli grundig lurt, etterhvert.) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Jens_P Svart 2.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2004 Morenen går fra Oskasrborg .....Dette blir litt juks da jeg nesten ser til Verket fra stuevinduet. I tillegg er jeg ofte i Svelvik hos gode venner. Derfor min kryptiske tilbakemelding. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Astor Svart 2.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2004 Dette blir litt juks da jeg nesten ser til Verket fra stuevinduet. I tillegg er jeg ofte i Svelvik hos gode venner. Derfor min kryptiske tilbakemelding. Hvor bor du Jens P? Fra toppen av Klokkarstua har jeg god radius med kikkerten! Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Jens_P Svart 2.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2004 Hvor bor du Jens P? Fra toppen av Klokkarstua har jeg god radius med kikkerten! Holmestrand, oppå "fjellet" omtrent rett opp for byen! Her er utsikten fra min side, Klokkarstua ligge vel litt til høyre for pilen min. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Astor Svart 3.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2004 En havn er en havn, med forskjellig særpreg. Har forsøkt å fjerne det som kjennetegner stedet. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.