Jump to content

Hvor er dette?

bliss X

Recommended Posts

Etter litt leting antar jeg at det er fergeleie på Langnäs. Fergen går til Degerö, og fergene som trafikkerer strekningen heter Skarven og Spoven?

Nei, ikke Långnäs - dette er et mye mindre sted. Långnäs er blitt en ganske stor ferjehavn i løpet av de siste tretti åra.

Løsning: Harparnäs i Kökar, Ålands sørligste kommune. Fergene på bildet har hver sin strekning (henholdsvis "Gudingen" mellom Galtby på Korpo i Finland og Kökar, og "Ejdern" mellom Långnäs i Åland og Kökar) og de møtes på Kökar. Kökar er verd et besøk!

Jeg vet ikke om de har noen ferje "Skarven", men "Spoven" har jeg sett en gang, antakelig på en kortere strekning. Ferjene har sjøfuglnavn, unntatt "Skiftet" som er kalt opp etter farvannet mellom Åland og det de kaller "Riket" (Finland).

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

• 2 uker senere...

Den røde båten er grei nok. Det er Per Ottar Skaaret fra Asker sin nyinnkjøpte tidligere VOR-båt.

Hvor vet jeg ikke. Kan det være i en av båthavnene på vei ut Vesterælva i Fr.stad?

Hvorfor der (hvis stedet er riktig): Den skal kanskje ha vinteropplag i en av de gamle hallene på Værste. Vet slike båter har vært lagret der tidligere.

Men denne båten ble seilt fra utlandet og til Sandefjord/Vestfoldtraktene, så mulig jeg er helt på bærtur.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...