Jump to content

Hvor er dette?

bliss X

Recommended Posts

Ikke så lett å gi fasitsvaret når jeg selv ikke husker hvor jeg tok bildet  :headbang:

Men det er fullt mulig at du har rett. Fant ikke Skutevikkilen på mitt digitale kart på pcen men jeg mener nok at vi er i rett området og kjenner du deg igjen så.....

Får ikke dette til å stemme. Mulig det ikke er så langt unna, men her er et bilde av innseilingen fra en litt annen vinkel. Jeg får ikke kollen i bakgunnen til å stemme med ditt bilde. Det er også noe med skjærene nedenfor (utenfor) kollen som jeg ikke får til å stemme. Men bildet til Sebaldus blir litt lite å se på. Du har ikke en større versjon liggende et sted?

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Får ikke dette til å stemme. Mulig det ikke er så langt unna, men her er et bilde av innseilingen fra en litt annen vinkel. Jeg får ikke kollen i bakgunnen til å stemme med ditt bilde.

Jeg synes også det ser ganske likt ut, (ikke helt) men burde det ikke vært mulig å se luftspennet over innseilingen også?

Eller er bildet til Sebaldus så gammelt at kablene ikke var der når det ble tatt?

Eller er bildet til Sebaldus så gammelt at kablene ikke var der når det ble tatt?

Bildet er vel fra 1999.

Men jeg er helt sikker på at vi er mellom Jomfrulandsområdet og Risør. Mener det var en plass vi gikk inn for å ta en hvil siden det var stappet fullt på Jomfruland.

Fant et bilde fra den gang vi seilte hjem en Alo-Mikkel 26 fra Horten til Bergen.

Problemet er at jeg ikke husker hvor bildet er tatt   :confused:

Men med noen gode innspill herfra skal jeg nok kunne si om vi er på rett sted. Det er i alle fall øst for Arendal.

Mulig det ikke er helt heldig å fortøye i et slikt skilt men, men....

Bilde

Får ikke dette til å stemme helt med Skutevik-kilen. Skal det ikke være en holme der man må holde seg godt klar av for å unngå skjær? Litt sånn slalom i innseilingen til selve bukta?

Mvh

Thomas

Får ikke dette til å stemme helt med Skutevik-kilen. Skal det ikke være en holme der man må holde seg godt klar av for å unngå skjær? Litt sånn slalom i innseilingen til selve bukta?

Joda, det stemmer forsåvidt det. Men hvis dette er fra Skutevikskilen så skal denne S-svingen du nevner ligge bak det hvite huset i bakgrunnen. Se bildelinken i postingen min lenger opp i denne tråden. Sebaldus' bilde er i tilfelle tatt utenfor og litt SV for selve kilen.

Men - jeg får det altså ikke til å stemme helt.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Hei.

Siden det er fredags kveld, kommer jeg også med et sted, et riktig idyllisk sted vi gikk for mange år siden.

Så, - hvor kan dette være?

Bilde

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Sebaldus: Jeg forestilte meg at du lå sydvestsiden av innseilingen til Skutevikkilen, men når jeg ser på kartet og på bildet så blir jeg i tvil. Jeg kan ikke se høyspentmasten eller ledninger

som skulle vert synlige mellom hytta og fjelltoppen i bakgrunn. Men med utgangspungtet som var Jomfruland ,så er du i nærheten .... Kan det være østsiden av Oterøya i sudet mot Røshlm.

Lars H.: Dette ser ut som elv. Er du i Nidelva??

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Hei.

Siden det er fredags kveld, kommer jeg også med et sted, et riktig idyllisk sted vi gikk for mange år siden.

Lars H.

Kan ikke få dette til å være Nidelva. Men det er jo menneskelig å feile  :wink:. Kan det være Reddalskanalen ?

[glow=red,2,300]GeV [/glow]

Mvh

`MINA`

. Kan det være østsiden av Oterøya i sudet mot Røshlm.

Det fant jeg på kartet og det var noe veldig kjennt med det området. Passer også bra med at jeg husker en grapsete innseiling og at vi kom fra Jomfruland.

Ser at det også går en kabel i sundet og det var det jo på stedet der jeg lå også. (som det fremgår av skiltet vi fortøyde i).

Lars H.: Dette ser ut som elv. Er du i Nidelva??

Ja visst, gikk fra Arendal og ut elven, en fantastisk flott tur. Bildet er hentet fra en 4 siders reportasje med mange flotte bilder Båtmagasinet hadde i nr. 7-8 i 1995. Dumpet over reportasjen da jeg skulle skanne inn bilder fra en artikkel om to Saga27'er i Canada jeg skal ha inn på Sagaforumet, http://sagaforum.norge.cc

Lars H.  :sleep: :sleep:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hva heter denne holmen som jeg vil tro mange passerer, men svært få legger til på?

Det blir ren tipping, men kan det være Gullholmen, vest for Jeløya? Synes landskapet i bakgrunnen, og solens posisjon, kunne passe til det, men vet ikke om det er dypt nok der, så kloss inntil fjellet. Hulda må vel stikke bortimot 2 m ??

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Det blir ren tipping, men kan det være Gullholmen, vest for Jeløya? Synes landskapet i bakgrunnen, og solens posisjon, kunne passe til det, men vet ikke om det er dypt nok der, så kloss inntil fjellet. Hulda må vel stikke bortimot 2 m ??

Innertier! Nordenden av Gullholmen, rett V av bukta er det et lite hakk i fjellet der baugen på Hulda sklir inn. 50 meter ankertau går nesten rett ned. Derfor må det legges ut spring slik at bølgene fra fergene ikke slenger båten på land. Et par dager før vi var der, var det en snekke som ikke kjente til disse lokale forholdene. Båten ble slengt i fjellet og fikk omfattende skader. Selv Hulda med dypgående 2,10 meter og 12 tonn, spratt rundt som en kork inni fjellskjæringa der bildet er tatt. Gullholmen er restene etter et 170 mill. år gammelt vulkankrater. Veldig fin plass, men meget risikabelt å legge til.

Meget bra Walter, meget bra.

.....Gullholmen er restene etter et 170 mill. år gammelt vulkankrater.

Til det så kan jeg opplyse at lavafjellet der er det samme som strekker seg nordover, i en sammenhengende kjede, helt fra Søsterøyene (Fredrikstad), forbi Struten, Missingene, Rauer, Sletter, Eldøya (v. Moss), Kollen og Revlingen. Lava som en gang for lenge siden ble presset opp fra jordens indre. Disse øyene har derfor den samme, så karakteristiske brun-gule mosen / lav som vokser der. Stenarten (tror jeg?) heter noe sånt som Porfyr-konglomerat (eller noe i den duren - leeenge siden jeg leste om dette...).

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Til det så kan jeg opplyse at lavafjellet der er det samme som strekker seg nordover, i en sammenhengende kjede, helt fra Søsterøyene (Fredrikstad), forbi Struten, Missingene, Rauer, Sletter, Eldøya (v. Moss), Kollen og Revlingen. Lava som en gang for lenge siden ble presset opp fra jordens indre. Disse øyene har derfor den samme, så karakteristiske brun-gule mosen / lav som vokser der. Stenarten (tror jeg?) heter noe sånt som Porfyr-konglomerat (eller noe i den duren - leeenge siden jeg leste om dette...).

Du er nok inne på noe, mener at dette feltet strekker seg videre og tar med seg Kolsås. På grunn av mineralene i lavaen har disse øyene en fantastisk flora også.

Utsnitt av statuen ved innseilingen til havnen i Sæby? (vilt forslag, men jeg vet du har vært der...)

Forslaget er ikke vilt......det er meget bra og helt korrekt

Bilde

Skulpturen "Fruen fra Havet" er en vigtig del af det store kulturprojekt "Mellem Himmel og Hav".

Den 6,5 m høje skulptur er en "Janusfigur", et mytologisk væsen med to ansigter, som på een gang symboliserer begyndelse og slutning, fortid og nutid, afrejse og hjemkomst.

Figuren har således en udadvendt side med åbne øjne og en indadvendt, kontemplativ side med evne til både at se ind i sig selv og ud i verden.

Kunstneren: Marit Benthe Norheim, Mygdal har i samarbejde med 880 børn fra skolerne i Sæby

stået for udførelsen.

Skulpturen er placeret på nordre mole.

Søndre delen av Hurum og store deler av Jeløya er også gammelt vulkanfjell.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...