TideRace Startet 7.Oktober.2010 Link til dette innlegget Startet 7.Oktober.2010 Jeg har satt opp impellerbytte på jollemotoren, en Yamaha 9,9 (totakt) 2003 mod. på "å gjøre"-listen for høsten. Er det noen som kan gi en enkel beskrivelse av fremgangsmåten, evt obs-punkter, for å komme til impellerhuset? Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 11.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2010 Løfter denne. Noen som kan hjelpe meg? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 11.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2010 Bare for å ha nevnt det, en impeller på utenbordsmotor holder gjerne motorens levetid såsant den ikke er kjørt tørr. Da kan impelleren være historie i løpet av noen sekunder... Så hvis kontrollstrålen er normal er det ingen grunn til å bytte impeller på en så 'ny' motor. Og mangler strålen er det i de fleste tilfeller fordi hullet er tett. Forsøk å stake med ståltråd. Men det kan uansett lønne seg å løsne boltene som holder gearhuset og sette de inn med f.eks. propellakselfett, da får man løsnet dem om man en gang i fremtiden MÅ ha det fra hverandre. I tillegg til de boltene er det bare leddet på gearstangen som må skrus løs for å demontere gearhuset. (med forbehold om at ikke Yamaha har endret noe vesentlig på dette på 'nyere' motorer.) Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 11.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2010 Takk skal du ha, Ingar. Alt funker 100%, også kjølevannsstrålen (det er jo Yamaha...), så kanskje jeg gjør lurt i å følge rådet ditt og ligger unna... Min tanke var at motoren sikkert fortjener en ny impeller etter noen hundre timers trofast (sommer-) drift siden 2003. Men hvorfor skru på noe som virker? Uansett printer jeg svaret ditt og tar vare på oppskriften. Helt OT: Etter at innlegget ble skrevet og redigeringstiden var gått ut, slo det meg at jeg burde hatt et spørsmålstegn etter overskrften. Hvordan kan overskriften redigeres i etterkant? Ser at moderator ofte påpeker feil/ manglende overskrift, men hvordan kan det rettes? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 11.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2010 Har det gått mer enn 30min etter at det er postet er det bare moderatorene som kan rette, før den tid finnes det en 'Rediger' knapp i innlegget. Er man trådstarter er også tittelen tilgjengelig for redigering innen de 30minuttene, man må redigere startinnlegget for å endre tittelen. Ellers er det jo lett å tenke innenbordsmotor når det gjelder impeller, men outboard impellerne er annerledes både når det gjelder konstruksjon og holdbarhet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.