Jump to content

Mb 636 erfaringer?


Hanto

Recommended Posts

Tror den egentlig heter OM 636, satt som bilmotor i MB 190D, overtok etter MB 180D. Disse bilene gikk mye som drosje. Jeg mariniserte en 636 for omtrent 25 år siden og hadde den i båten vår. Antar at motoren gikk hos oss ca. 5 år før vi solgte den. Sist vinter ringte det en person og lurte på noen funksjoner på denne motoren. Da han kjøpte båten, hadde den ligget under vann. Motoren ble drenert og startet.

 

Generelt ble både  motorene fra 180 og 190 sett på som meget pålitelige motorer. Hvordan de fungerer i båt avhenger av hvor bra de er marinisert. De begynner å bli veldig gamle.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg har nettopp kjøpt meg ei snekke med en OM 636 motor, og har til nå kun gode erfaringer.  Den starter greit, har en rolig og fin gange og et meget overkommelig drivstoff-forbruk. Jeg veit lite om historien til motoren, men så lenge den fungerer så bra som det her er jeg fornøyd :smiley: Den er ikke oppgitt som en standardmotor til min Myra 22, så jeg regner med at båten er kjøpt ny uten motor, eller at den er ettermontert. Jeg fikk også med en fyldig brukermanual på norsk, med mye informasjon om motoren.

 

Jeg skulle gjerne visst litt mer om den, da.. Bla. er jeg litt usikker på ytelsen. Det ble sagt at det er en 40Hk motor når jeg kjøpte den, men i papirene står det noe om at den yter 42Hk forutsatt at det er montert sentrifugalregulator og noe annet utstyr.. Er det noen som veit mer om dette?

 

Jeg har inntrykk av at dette er en lite brukt båtmotor, ettersom jeg finner lite informasjon om den her på forumet og ellers på nettet, men har inntrykk av at det er en mye brukt motor generelt.

 

Jeg er ihvertfall meget fornøyd med den til nå :cool:  

Link to post
Share on other sites

....Bla. er jeg litt usikker på ytelsen. Det ble sagt at det er en 40Hk motor når jeg kjøpte den, men i papirene står det noe om at den yter 42Hk forutsatt at det er montert sentrifugalregulator ...

Tror at standard-utgaven yter 36hk mens en utgave med vakuum-regulator kommer opp i 42 - 45 hk. Hadde en slik - meget kort stund - i en gammel trebåt. Vakuum-regulatoren sitter et eller annet sted mellom mekanisk regulator og innsugsmanifold, ...tror jeg.....er ikke helt sikker lenger....det var noen som forklarte meg det....en gang..... :smiley: Huff, Altzheimer'n herjer!  :cool:

 

Det finnes ellers masse info om denne motoren på nettet. Skal se å få "gravd frem" noe av det jag har tatt vare på. Må nok vent med dette til i ettermiddag, dog.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Her er noen praktiske linker:

 

Deler rep.:

http://www.brueckner-und-galley.de/preise.htm

http://www.dmv-bootsdiesel.de/Deutscher%20...cher_index.html

http://www.apte-hamburg.de/Deutsch/Kontakt...mruestteile.pdf

 

Varmeveksler og oljekjølere:

http://www.sen-dure.com/Sen-Dure8-17.pdf

 

Link til motor-manualer:

http://www.manualserver.com/MERCEDES.htm

 

Har også en liste / oversikt over når og hvor mange motorer som ble produsert av de forskjellige modellene. Dette er en text-fil og kan sendes pr. mail - hvis interessant.

 

Bowman varmeveksler:

Bilde

 

Dieselpumpe:

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

Dette er 36hk - utgaven av OM636 (uten vakuum-regulator) Ved 42-46hk utgaven sitter det en "ekstra klump" ved innsugsmanifold....

 

Dette er den omtalte vakuumregulator som øker hk fra 36hk til 42-45 hk.....

Bilde

 

OBS! Forbehold om Altzheimern's herjing.....

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Hadde en slik motor i en båt jeg solgte tidligere i sommer. Gammel - fra 1976 - men motoren gikk fremdeles om en klokke. Byttet vannpumpe som ble kjøpt fra:

 

http://www.west-4x4.demon.co.uk/om636/om636e.html

 

Et firma i England som har spesialisert seg på akkurat den motoren. Uhyre hjelpsomme

og har det meste av hva man kan trenge om noe skulle skje.

 

Så forøvrig at en slik motor var til salgs her i forumet for noen få dager  siden. Overhalt

for kr 18.000,- og skulle selges for kr 10.000,- Hadde jeg beholdt båten hadde jeg nok kljøpt den - just in case.

Det averteres også en slik OM636  på side 2 i salgsforumet her som delemotor for kr 2.000,- Kanskje kjekt å ha om man har plass til en slik.

 

Tror ikke du bør ha større motforestillinger mot denne motoren.

 

mvh

 

Fred T.

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...