Jump to content

Noen med erfaringer fra Delphia seilbåter?


seilnerd

Recommended Posts

Najad’en er solgt, og større båt skal handles. Jeg er ute etter en båt i størrelsesorden 40-42 fot. Aller helst vil jeg ha Najad igjen, men har ikke halvannet statsbudsjett liggende å slenge. I påvente av en brukt Najad 400 (eller deromkring) på FINN, har jeg derfor kikket litt på rimeligere nye båter. Jeg ser at polske Delphia har fornuftige priser, samtidig som det faktisk er en del pent trearbeide ombord. Liker forøvrig ekstremt godt designet til den nye Jeannau 409, men kvalitetsmessig er det mye å sette fingeren på.

Delphia 40.3 har en grunnpris på ca 1,2 millioner, men kommer fort på nærmere to millioner med alt utstyret vi ønsker. Grunnprisen er nemlig uten klargjøring, sjøsetting, sprayhood, doble ratt, blykjøl osv...

Er det noen der ute med erfaringer fra Delphia? Hvordan er annenhåndsverdien? Og ikke minst, hvordan er seriøsiteten til importøren? Importøren har ingen 40.3 å vise meg. Det eneste de kunne vise meg var et pristilbud, og prisen jeg fikk gjaldt kun i to døgn... Dette synes jeg virker desperat, eller hva tenker dere?

Hilsen S/Y Escape ___/)_/)/)___________

Link to post

Det første jeg tenkte når jeg leste posten din er nei nei kjøp heller en Najad :flag_sw: det er mye mer båt, denne har jo ligget en evighet til salgs og det finnes vel noen 373 og 391 rundt omkring som er kjøpende langt under en brukt 400 som du vel må opp på 3xdelphia i pris på.

Er du frelst på Najad og helst vil ha det så er det stor sannsynlighet for at du ikke blir fornøyd med en "charterbåt" men jeg kan jo ta feil.

 

Når det gjelder delphia så har jeg ikke hatt slik båt men det lille jeg har sett så tror jeg det er minst like bra som andre båter i charterklassen.

Forhandleren kan jeg ikke si at jeg har hørt noe negativt om noen gang men så er det vel heller ikke solgt hundrevis av Delphia her i landet, noe som forøvrig er merkelig siden de er vel så fine som disse andre (oceanis,sun,bav,hanse osv)

Link to post

Den gamle Najaden Enzo viser til får du vel hjem til Norge for 2 mill norske med m.v.a, regner med at en får prisen ned til 200k Euro eller mindre, og da blir det vel rundt 2 mill norske momset inn...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Takker for bra innspill!

 

Najad 42'en i Danmark blir nok litt for gammel, selv om en slik båt ikke så lett "går ut på dato". Aller helst kunne jeg tenkt meg en Najad som kun har limt dekk, ikke både skrudd og limt - men dette begynte de vel ikke med før for noen få år siden(...?). 2002-modellen jeg hadde har både skrudd og limt teakdekk.

 

Har samlet sammen all informasjon jeg kan finne om Delphia, og synes dem virker veldig bra i forhold til pris. En klar fordel er Divinycell sadwich skrog, på samme måte som Najad. Synes bare det er så rart at jeg ikke ser særlig mange av dem rundtforbi... Vil jo helst at andre også skal like disse båtene, slik at annenhåndsverdien blir god. Men det kan jo igjen komme av feilslått strategi fra importøren. Jeg for min del opplevde dem litt for despo med tanke på den korte fristen jeg fikk på å akseptere pristilbudet.

Hilsen S/Y Escape ___/)_/)/)___________

Link to post

Jeg tror at noe av problemet med Delphia er at de er laget i Polen og det er en vedtatt (u)sannhet at alt som lages i Polen er dårlig i forhold til hva som lages i f.eks Tyskland, dessverre. Ser jo også folk som er meget godt fornøyde med sin norske båt uten at de er klar over at den er laget i f.eks Polen!

Selv synes jeg Delphia lager bra båter og diverse tester (som man også blir fortalt er ubrukelige!) bekrefter jo det. Så min skepsis til Delphia går nettop på det å skulle selge båten igjen og hvilken pris man vil få for den for det er alltid markedet som bestemmer!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Møbelindustrien er en av Polen's største og mest viktige eksportindustri. Jeg har reist i Polen i mange år og det er mye bra å se så er ikke forundret over at det er godt trearbeid på Delphia båtene. Merk også at X-yachts i lengre tid har fått sine båter støpt i Polen, og kjøpte forrige vinter et verft i samme område som Delphia holder til. Så ingen grunn til å frykte dårligere kvalitet på det håndtverksmessige. Men, ingen av de har gått over til mer moderne vakuumstøping enda (x-yachts begynner med det på nye XP44).

Redigert av Kjappfot (see edit history)

Heller lite, men lekkert laget

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...