Jump to content

Jeg har seilt min skute på GRUNN!!!


Kjell E

Recommended Posts

Jeg har seilt min skute på GRUNN!!!

 

Fanden spare!!!!

 

Tykje!!!

 

(Som dere forstår er jeg nordlending)

 

Helv***!

 

Her har jeg altså flyttet til Bergen.  Fått Viksunden fraktet nedover, ettersom jeg hadde problemer med at propell og motor ikke var helt i vinkel.

 

Hatt skuta på Bildøy båt og motor for å få ordnet det som var galt, kostet meg i underkant av 40 tusen.  Og hva gjør jeg?  Går på en for**** stein i Nordåsvatnet!!!

 

Idiot!

 

Skulle skifte mast sist søndag.  Opprinnelig var hun forsynt med seilrigg, men har ikke garderoben, og anser heller ikke en 27 Columbi som en god seiler.  

 

Så der er jeg altså, driver og kopler 12 volten, men så mangler jeg to bolter og en plugg.

 

Hva gjør man da?  Jo, selvsagt, sjøen er flat, man tar seg en tur.  Problemet er bare at i Vatlestraumen går han kvit, så da returnerer man innover Grimstadfjorden.  Vært ute i en halv time?  ALT for kort tid!

 

DA er det at man får kjempeideen.  La oss utforske Nordåsvatnet.  Yess, det går så det griner!

 

Kommer over en holme, hva var det nå den het.... Ormøgene?  Pussig navn.

 

Bestemmer meg for å gå rundt holmjækelen, ser jo at det ligger båter fortøyd der inne.

 

Da er det fornuften slår til, ukjent farvann, saaaaakte fart.  2 knop.

 

NS25 driver og skifter range på loddet.  Hva skuer de uskylsdsblå?  2 meter vann under kjølen???  Problemet er at svingeren ligger IKKE i kjølen, men ca halvannen meter lenger OPP!!!

 

Full reversering på Yanmaren, men hva hjalp vel det?  PangKræsjBom sa det!  Her står vi altså på grunn!

F*** H**** FOR***** SVARTE *******  (+  noen flere veloverveide gloser - hvis dette hadde vært et amerikansk TV-program hadde de neste fjorten-femten minuttene vært ett eneste langt piiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiip).

 

 

Hva gjør jeg nå?

 

****************************** igjen!

 

Båtshaken!  Kan den hjelpe?  ********************************  (gjett?)

 

Gammelerik ta!!!!

 

Halloooooo... når du går fra side til side vipper hun jo over?  Hva kan det bety mon?  Tenner en tenkesigarett..... hmmmmm.....

 

AHA!

 

Du er ikke high and dry, men bare så vidt!  YESSSSSSSSS!  

 

Prøver, full akterover - NIX!

 

(Ny tenkerøyk)

 

F*** H**** FOR***** SVARTE ******* !

 

Endelig slår hjernebarken til.  Hardt babord, sakte forover - så midskips, og full akterover...

 

JADDDDDDDDDA!

 

Hun er LØS!!!!  YIHAAAAAAAAAAA!

 

Igjen svever F*** H**** FOR***** SVARTE ******* over det stille vannet... hvordan kunne jeg være så forp*** DUM!!!!

 

Sakte og rolig går jeg vekk fra åstedet for forbrytelsen, og følger kurslinjen jeg hadde inn dit....

 

Etterhvert ankommer jeg Dolviken hvor jeg har plass, fortøyer og tilstår min brøde i dekksdagboken, uten å pynte på hendelsesforløpet.  Ånei, nå er kamelhårsfrakken på!

 

Dagen baketter, ringer forsikringsselskapet og Bildøy båt og motor og avtaler besiktigelse.  De gode nyhetene er at hun ikke ligger dypere i vannet, dobbelskroget forut er ikke fullt av vann, så jeg håper (og ber til båtenes guder) at det bare er skrapemerker på kjølen forut.  

 

Nå blir hun tatt opp førstkommende mandag for sjekk, me fer nett sjau (som de sier på Askøy) hvordan dette gikk.

 

Men hvordan kunne jeg være så inni H****** Forb***Forp**** Idiotisk DUM!!!!????

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

Thor, du er inne på noe.  Det verste er at dette er noe som skal skje de som ikke kan navigere, de som ikke har sertifikater tytende ut av rattataen!  Ikke MEG!.

 

Tro meg, jeg har etterhvert begynt å kunne glise søtt av det som skjedde, og stoler på at Erling Viksund bygde solide båter på søttitallet.

 

Men ergelig?  YOU BET!

 

Kjell.

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

Padler en god del i Nordåsen og har flere ganger padlet rundt holmen du snakker om, med normal vannstand i Nordåsen er det akkurat dybde nok på innsiden av holmen til at en kan komme gjennom med kajakk.

 

Skjønner godt at en Viksund får problemer der, har en venn som har en Viksund 31, er tykkelsen på skroget den samme har du lite å frykte.

 

Du får si som de med seilbåt sier: Det finnes de som har vært på grunn og de som skal det, nå er du i første kategori.

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

Nå skriver du ikke hva slags båt du har ut over at det er en Viksund. De Viksundene jeg kjenner er snekker med probellen godt beskyttet bak kjølen. Liten fart, lite bølger og du kom deg løs. Ingen fare.... Og du er sannsynligvis blitt en enda bedre navigatør. (Mer oppmerksom). Viksund'en tåler en del, men jeg har hørt de kan gå ned de også...... :headbang:

 

Du finner kanskje et skrapemerke under, men det er nok stoltheten som det har gått mest ut over. Sjekk evt ror, det kan være litt sårbart når du prøver å komme deg løs.

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Brukte en 27 Columbi i 25 år så kjenner typen ganske godt. Meget solid båt, tåler det meste.

Gikk på noen ganger ja, og det så det smalt skikkelig et par av dem. Husker kun en gang at det var nødvendig med en ordentlig reparasjon, da var laminatet knust akkurat i treffpunktet så dette måtte fjernes og nytt bygges opp. Ingen stor sak, men nødvendig.

Siste gang båten var på grunn var etter at båten var solgt, to dager før levering. Min far var på tur med datter, svigerdatter og barnebarn da han gikk på et skjær han visste godt om.

Båten dro seg over skjæret, la seg kraftig til siden og kastet ungene hulter til bulter. Skikkelig dramatisk men det gikk bra, både med barn og båt. Dykket ned og tok en titt, kun noen riper i gelcoaten under kjølen. Tilbød kjøperen å løfte båten opp båten for visuell inspeksjon men han mente det ikke var nødvendig.....

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Å levere båten hos Bildøy båt er vel det samme som å innrømme at du har for mye penger :headbang:. Mener ikkje å være frekk men eg har aldri hørt et positivt ord om den bedriften etter eierskifte. Tror det er en del yanmar eiere som har opplevd å  bli skremt der når kassaaparatet åpnes

Det å betale nesten 40' lapper for avretting høres jo rett å slett ut som galskap. Her BØR det inngå mye annet i denne prisen - Ny motor mm... :headbang:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Å levere båten hos Bildøy båt er vel det samme som å innrømme at du har for mye penger :headbang:. Mener ikkje å være frekk men eg har aldri hørt et positivt ord om den bedriften etter eierskifte. Tror det er en del yanmar eiere som har opplevd å  bli skremt der når kassaaparatet åpnes

Mulig det er dyrt der (har aldri brukt verkstedet), men de er i alle fal meget hjelpsomme, selv i høysesongen. Tok seg tid til å veilede min bror over telefon, da han hadde et problem, slik at han fikk gjort reparasjonen selv. Det syntes jeg er bra service :headbang:

Link to post
Share on other sites

Sånn, da er dommen falt.  Resultatet ble det som vi alle håper at tannlegen sier mens han er trist og lei over tapt inntekt: Null Hull!

 

Alt som vistes var et lite hakk i kjøljernet.  Dett var Dett.    :sad:

 

Når det gjelder verftet og prisen, nei, er ikke gal, ei heller tjukk av penger.   :smash:

 

Regninga ble faktisk nesten 10K lavere enn forventet, altså 30 i stedet for 40.  Hva har jeg da fått?

 

Nye batterier, alle slanger/rør til diesel skiftet, propellaksel trukket og lekkasje tettet, støpt skott i akterkant av motorrom, nytt sett med svart undertøy til frøkna, motoroverhaling.... og litt til.  

 

Var en annen Viksund-eier som anbefalte Bildøy, bare godord om dem fra min side.

 

Mvh,

Kjell.

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...