Jump to content

Garmin GPS 76 og pc


Rolf

Recommended Posts

Trenger en 'trinn for trinn' forklaring for hvordan sette opp GPS 76 og pc.

PCen kjører WinXP og har seriell inngang.  Kabelen er ny og merket Garmin 12/V PC.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Har to kabler, en er GPS-PC med Garmin plugg og data seriell kontakt i andre enden. Den andre kabelen har i tillegg 12 v sigarett tenner plugg

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Hvilket kartprogram har du?

Vel, har for øyeblikket installert Maptechs Cruising Navigator og SeaClear II men har også

demo av Tiki og Winchart. Alle sier at det ikke er forbindelse med GPSen. Så jeg regner med at det er noen innstillinger på GPSen som ikke er riktige?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Mente jeg har lest ett sted at man kan bruke et statdard program som er på alle pc'er til å test at det kommer signaler fra GPS'en? Noen som kjenner til det?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Vel, har for øyeblikket installert Maptechs Cruising Navigator og SeaClear II men har også

demo av Tiki og Winchart. Alle sier at det ikke er forbindelse med GPSen. Så jeg regner med at det er noen innstillinger på GPSen som ikke er riktige?

Med Maptech skal dette være "rett frem". Jeg har fullversjonen Offshore Navigator og installerte i sin tid kommunikasjon med GPS 76 uten problemer.

 

Jeg antar at du har en maual for Maptech. I min står det at et er en veiviser som veileder deg i oppsettet av kommunikasjonen med GPSen. Hvis du ikke allerede ha kjørt denne starter du den ved å sette inn Maptech CDen i PCen, gå inn på Start, deretter Run og så angi D:gpswiz.exe (hvis D er CD-stasjonen). Gjennom dette skal det i utg.pkt. fungere.

 

Maptech manual angir følgende tips dersom det fortsatt ikke fungerer:

  • Påse at du benytter riktig COM-port (ev. prøv den andre hvis du har flere)
  • Påse at du har GPSen har tilstrekkelig kontakt med satelittene - på noen GPSer kan det være et problem
  • Sjekk kabelen. Problemet ligger ofte her. Prøv ev. med en annen kabel hvis du har en, eller kjøpe en ny (du får sikkert returrett). Det tekniske mht. hvilke ledninger som skal hvor kan jeg ikke noe om
  • Sjekk at COM-porten ikke er reservert for bruk mot en annen enhet
Hvis du ikke får det til å fungere kan du ev. sende meg en IM med oppsettet i Maptech, så kan jeg sjekke det mot mitt. Som sagt - hos meg fungerte det uten problemer.

 

Men skal jeg gjette tror jeg problemet ligger i kabelen eller porten. Jeg kan ikke huske at jeg gjrode noe spesielt med GPSen for å få den til å virke.

 

Lykke til  :cool:

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

[*]Sjekk at COM-porten ikke er reservert for bruk mot en annen enhet

 

Når jeg prøver å kjøre Hyperterminal på com1 får jeg melding om at: "Et annet program bruker den valgte telefoni enheten."

 

Vet ikke hvilket progrm dette er, kan jeg finnet det ut og evt få stoppet det?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Når jeg prøver å kjøre Hyperterminal på com1 får jeg melding om at: "Et annet program bruker den valgte telefoni enheten."

 

Vet ikke hvilket progrm dette er, kan jeg finnet det ut og evt få stoppet det?

Du kan sjekke dette ved å gjøre følgende:

 

Gå til "Min datamaskin", og deretter på "Vis systeminformasjon". Så trykker du på "Maskinvare" og "Enhetsbehandling". Her kan du se om COM-portene er opptatt eller ikke.

Link to post
Share on other sites

Du kan sjekke dette ved å gjøre følgende:

 

Gå til "Min datamaskin", og deretter på "Vis systeminformasjon". Så trykker du på "Maskinvare" og "Enhetsbehandling". Her kan du se om COM-portene er opptatt eller ikke.

Been there, done that - men hvordan finner jeg ut om den er opptatt?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Hei igjen, Rolf!

 

Her er det bilde av enhetsbehandling.

Bilde

 

Ser du på dette bilde har jeg satt rød ring rundt COM-portene:

Vis du haren sånn "+" merke på venstre siden av COM- ikonet så er den sannsynlig vis opptatt

Bilde

 

Her kan du se at jeg har en slik "+" greie på og det vil si at den er opptatt.

Bilde

 

Håper det ordner seg for deg  :yesnod:

 

mvh

Jonhei

Link to post
Share on other sites

Har du testet både med den kombinerte spennings-datakabelen og den rene datakabelen?

 

Bare slik at vi kan utelukke eventuelle defekte kabler...

 

Håper du får det til og at du er fornøyd med GPSen (som han kjøpte av meg....)

 

Joda, har testet begge kablene. Det har nok noe med PC'en å gjøre da flere programmer jeg har brukt til å teste med melder om at com1 er i bruk av et annet program. Så får prøve med en annen pc....

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...