Jump to content

Yanmar 3GM30F Røyker Grått? Kom sann no plutselig? -.-

Volvomekanikeren

Recommended Posts

Godag :smiley:

Har hatt litt røyking fra yanmarn idet siste! Noe som kom sann plutseligt? Har ikke lugge merke til dette før, bare ved kald oppstart, noe som er helt normalt på en kald dieselmotor? Både ny og gammal? Noen lite, andre mye eksos?...

Iallefall så røyker den på tomgang no, har filmet før, under og etter gange, så kan dere se sjøl.. Som dere sikkert har forstått, så legger jeg ut filmer eller bilder på det meste jeg lurer på, syntest det er mye lettere, og få ett skikkeligt svar på det man lurer på, bare ett tips til mange av dere! :cool:

Filming 1min etter oppstart (Omtrent) :smash:

Filming under gange. Litt røyk ved øking av turtallet.

Filming Etter gange. (Beklager dårlig kvalitet)

http://www.youtube.com/watch?v=uSOxNx1sBq8

Men må gjøres for og utbedre dette? :cheers:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

er vel ikke så unormalt med røyk på en gammel båtmotor,men viss det er slik at dette er noe som plutselig har oppstått,så kan vel det tyde på at noe er galt.

Ser litt grå/blå ut den røken der.Tett luftfilter kansje?? prøv uten og se om den blir bedre da.Greit og begynne med det enkle!

mvh.beuty of aqua

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Heisan, :sailing:

dette kan være så mangt...først og fremst er lufttemperaturen ute nå en del lavere enn i sommer noe som gjør eksosen mere synlig..men det ser mest ut som om du får vann inn i sylinderen noe som kan skyldes skadet toppakning eller sprekk i sylindertoppen... :nonod:

Sjekk om du mister vann i ferskvannskretsen din..og åpne opp lokket på ekspansjonstanken når motoren går og se om det bobler der..

Lager den mere røyk når du kjører med en del belastning ?

En god regel: Ikke lur på hvorfor motoren ryker når utetemperaturen er under 12 grader ute. Sjekk at det kommer kjølevann som vanlig. Så fremt oljen er svart, kjølevannet pumper ut, vent til våren kommer og utetemeperaturen er 20 grader før du starter bekymring.

Disse spørsmålene kommer hver eneste høst/vinter her på bp. Svaret er alltid det samme. Og det er ingen som har tekniske problemer.

Heisan, :sailing:

dette kan være så mangt...først og fremst er lufttemperaturen ute nå en del lavere enn i sommer noe som gjør eksosen mere synlig..men det ser mest ut som om du får vann inn i sylinderen noe som kan skyldes skadet toppakning eller sprekk i sylindertoppen... :nonod:

Sjekk om du mister vann i ferskvannskretsen din..og åpne opp lokket på ekspansjonstanken når motoren går og se om det bobler der..

Lager den mere røyk når du kjører med en del belastning ?

Hei, og takk for svar! :smiley: Får ikke håpe jeg har fått vann i sylinderen, men i såfall, så er vell dette ferskvann? :smiley: Motoren kommer ganske nyligt fra verkstedet, og de har skiftet bunnpannepakning. Men det skal vell ikke ha noe og si? :smiley: Ang. ekspansjonstanken. Da mener du tanken på motoren sant? og ikke tanken som henger på veggen i motorrommet? Om du mener tanken på motoren, så bør vell ikke den åpnes etter at motoren har gått en stund, blir vell varme og trykk nedi her? :rolleyes:

Ang. Dieselen Fredrik, så går jeg på samme Diesel som jeg alltid har gjort, rett fra Brattholmen kai, spørs om ikke de har skiftet leverandør da :lol:

Hei igjen!

Det er ferskvann jeg mente ja..følg med nivået i den plasttanken du har på motorromveggen..det vil variere med temp på motor så sjekk alltid ved kald motor. Skifte av bunnpannepakning skal ikke ha noe å si for dette fenomenet :rolleyes:

Skulle det være noen sprekk i sylindertopp eller foring eller toppakning som er dårlig så burde du se at det bobler i den plasttanken under litt belastning.

Men forøvrig heller jeg mest til teorien om duggpunkt..utetemp osv.. :wink: det eneste som fikk meg til å tenke "litt videre" var at du nevnte at dette begynte plutselig...men det kan jo ha vært at det var bare du som "plutselig" ble oppmerksom på dette ? :eek:

Den plasttanken ja! Men hvordan skal jeg kunne se om det bobler? :rolleyes: Det går en slange fra ekspansjonstanken på motoren, og til plasttanken på veggen.. Slangen går inn i lokket på plasttanken, og 15 cm igjennom.. Så om jeg løfter lokket av, har ikke tanken noen som helst binding mot motor om du sjønner? Kansje du mener jeg bare skal løsne lokket, og flytte det litt til sides, mens jeg passer på at slangen er nedi vannet? :flag_bp: heheheh, skal ikke være lett dette her :crazy::lol:

Jeg har følgt ganske med røykingen, og har ikke vært noe eksos på tomgang før, men ja, det kan ha med temp forandring :flag:

:wflag: ..forresten..sjekk om du har vann i dieselen din..på denne årstiden kan det bli mye kondens i tanken din pga temp svingninger så det svarer seg å kjøre med mest mulig toppet tank.

Sjekk evnt drener filtrene dine..jeg måtte gjøre dette på min for et par dager siden og det var kommet en hel del vann i bunnen av grovfilteret. Vann i diesel er ikke bra for innsprøytningen..(pumpe...dyser etc)..dette vil også gi hvit/grå eksos. Og en siste ting er muligens motorkjølingen...dersom termostaten henger åpen og du kjører med for kald motor...så får du hvit/blå aktig røyk særlig på tomgang..

Det kan være så mangt.. :crazy:

..bare lett litt på lokket slik at du ser nedi, men slangen må være nedykket for at en skal kunne se bobler... :diving:

Når du sier nedykket vil jeg tro du mener at den må være under vannet i tanken? :confused::yesnod:

Ang. vann i dieselen, så har jeg hatt ganske tom tank i det siste, har bare fyllt 5 liter de gangene jeg har vært og fyllt, så at det har kommet kondens i dieselen kan godt hende.. Svarer det seg og hive litt kondens veske i tanken no, eller bør jeg pumpe ut den dieselen som er, vaske tanken, og fylle på ny? Opel astraen til fatter'n er vell ikke så kresen på dieselen, så jeg kan bytte min diesel, med ny diesel fra han? :giggle:

Jeg har ikke forfilter no, da det sprakk i gjengene for 1 måned siden, tenkte det ikke var nødvendigt og stresse med nytt, så lenge jeg passer på filteret på motoren jevnligt? :crazy::clap: Men om termostaten henger åpen? Hva mener du med det'a? :worry: (Jeg er så glad det ikke finnes dumme spørsmål, bare dumme svar) :wink::lol:

Jeg tror ikke det skal ha noe og si om jeg har en annen type diesel nå en før fredrik :smiley:

Redigert av Sjømann.22 (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...