Volvomekanikeren Startet 8.Oktober.2010 Link til dette innlegget Startet 8.Oktober.2010 Godag Har hatt litt røyking fra yanmarn idet siste! Noe som kom sann plutseligt? Har ikke lugge merke til dette før, bare ved kald oppstart, noe som er helt normalt på en kald dieselmotor? Både ny og gammal? Noen lite, andre mye eksos?... Iallefall så røyker den på tomgang no, har filmet før, under og etter gange, så kan dere se sjøl.. Som dere sikkert har forstått, så legger jeg ut filmer eller bilder på det meste jeg lurer på, syntest det er mye lettere, og få ett skikkeligt svar på det man lurer på, bare ett tips til mange av dere! Filming 1min etter oppstart (Omtrent) Filming under gange. Litt røyk ved øking av turtallet. Filming Etter gange. (Beklager dårlig kvalitet) http://www.youtube.com/watch?v=uSOxNx1sBq8 Men må gjøres for og utbedre dette? Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
beauty of aqua Svart 8.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2010 er vel ikke så unormalt med røyk på en gammel båtmotor,men viss det er slik at dette er noe som plutselig har oppstått,så kan vel det tyde på at noe er galt. Ser litt grå/blå ut den røken der.Tett luftfilter kansje?? prøv uten og se om den blir bedre da.Greit og begynne med det enkle! Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
Volvomekanikeren Svart 8.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2010 Dette har kommt sann plutseligt.. Luftfilter er helt åpent, og ikke tett... Luft får den og Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Retox_93 Svart 8.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2010 Dårlig kjøling? Eller er det hvit røyk som tyder på dårlig kjøling? Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 8.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2010 Impeller skal være skiftet nyligt Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Avsluttet_1 Svart 8.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2010 Alt innhold postet av denne brukeren er fjernet Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 8.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2010 Så då er det utestengt! heh, hva tyder grå/blå eksos på'a? Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Avsluttet_1 Svart 8.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2010 Alt innhold postet av denne brukeren er fjernet Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 8.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2010 Gje deg, ta no og vekk maskinisten :lol: Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Avsluttet_1 Svart 8.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2010 Alt innhold postet av denne brukeren er fjernet Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 8.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2010 hehehehehe, du får sove god skipper! Snakkes imorgen ja Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Clausifix Svart 9.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2010 Heisan, dette kan være så mangt...først og fremst er lufttemperaturen ute nå en del lavere enn i sommer noe som gjør eksosen mere synlig..men det ser mest ut som om du får vann inn i sylinderen noe som kan skyldes skadet toppakning eller sprekk i sylindertoppen... Sjekk om du mister vann i ferskvannskretsen din..og åpne opp lokket på ekspansjonstanken når motoren går og se om det bobler der.. Lager den mere røyk når du kjører med en del belastning ? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2010 En god regel: Ikke lur på hvorfor motoren ryker når utetemperaturen er under 12 grader ute. Sjekk at det kommer kjølevann som vanlig. Så fremt oljen er svart, kjølevannet pumper ut, vent til våren kommer og utetemeperaturen er 20 grader før du starter bekymring. Disse spørsmålene kommer hver eneste høst/vinter her på bp. Svaret er alltid det samme. Og det er ingen som har tekniske problemer. Sitér dette innlegget Link to post
Tranen2 Svart 9.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2010 Kunnskapen om duggpunkt er en mangelvare... Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 9.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2010 Har du gått over til en annen type diesel? Kan være gammel diesel også... Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 10.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2010 Clausifix skrev On 9.10.2010 at 1.25: Heisan, dette kan være så mangt...først og fremst er lufttemperaturen ute nå en del lavere enn i sommer noe som gjør eksosen mere synlig..men det ser mest ut som om du får vann inn i sylinderen noe som kan skyldes skadet toppakning eller sprekk i sylindertoppen... Sjekk om du mister vann i ferskvannskretsen din..og åpne opp lokket på ekspansjonstanken når motoren går og se om det bobler der.. Lager den mere røyk når du kjører med en del belastning ? Hei, og takk for svar! Får ikke håpe jeg har fått vann i sylinderen, men i såfall, så er vell dette ferskvann? Motoren kommer ganske nyligt fra verkstedet, og de har skiftet bunnpannepakning. Men det skal vell ikke ha noe og si? Ang. ekspansjonstanken. Da mener du tanken på motoren sant? og ikke tanken som henger på veggen i motorrommet? Om du mener tanken på motoren, så bør vell ikke den åpnes etter at motoren har gått en stund, blir vell varme og trykk nedi her? Ang. Dieselen Fredrik, så går jeg på samme Diesel som jeg alltid har gjort, rett fra Brattholmen kai, spørs om ikke de har skiftet leverandør da Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Clausifix Svart 10.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2010 Hei igjen! Det er ferskvann jeg mente ja..følg med nivået i den plasttanken du har på motorromveggen..det vil variere med temp på motor så sjekk alltid ved kald motor. Skifte av bunnpannepakning skal ikke ha noe å si for dette fenomenet Skulle det være noen sprekk i sylindertopp eller foring eller toppakning som er dårlig så burde du se at det bobler i den plasttanken under litt belastning. Men forøvrig heller jeg mest til teorien om duggpunkt..utetemp osv.. det eneste som fikk meg til å tenke "litt videre" var at du nevnte at dette begynte plutselig...men det kan jo ha vært at det var bare du som "plutselig" ble oppmerksom på dette ? Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 10.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2010 Den plasttanken ja! Men hvordan skal jeg kunne se om det bobler? Det går en slange fra ekspansjonstanken på motoren, og til plasttanken på veggen.. Slangen går inn i lokket på plasttanken, og 15 cm igjennom.. Så om jeg løfter lokket av, har ikke tanken noen som helst binding mot motor om du sjønner? Kansje du mener jeg bare skal løsne lokket, og flytte det litt til sides, mens jeg passer på at slangen er nedi vannet? heheheh, skal ikke være lett dette her Jeg har følgt ganske med røykingen, og har ikke vært noe eksos på tomgang før, men ja, det kan ha med temp forandring Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Clausifix Svart 10.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2010 ..bare lett litt på lokket slik at du ser nedi, men slangen må være nedykket for at en skal kunne se bobler... Sitér dette innlegget Link to post
Clausifix Svart 10.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2010 ..forresten..sjekk om du har vann i dieselen din..på denne årstiden kan det bli mye kondens i tanken din pga temp svingninger så det svarer seg å kjøre med mest mulig toppet tank. Sjekk evnt drener filtrene dine..jeg måtte gjøre dette på min for et par dager siden og det var kommet en hel del vann i bunnen av grovfilteret. Vann i diesel er ikke bra for innsprøytningen..(pumpe...dyser etc)..dette vil også gi hvit/grå eksos. Og en siste ting er muligens motorkjølingen...dersom termostaten henger åpen og du kjører med for kald motor...så får du hvit/blå aktig røyk særlig på tomgang.. Det kan være så mangt.. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 11.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2010 I forhold til min Marna 12hk bensinmotor synes jeg ikke det var særlig mye røk, så den hadde ikke jeg bekymret meg for Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 11.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2010 spør de på Brattholmen kai om de har byttet leverandør, eller om de har en annen type diesel Sitér dette innlegget Link to post
Avsluttet_1 Svart 11.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2010 Alt innhold postet av denne brukeren er fjernet Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 11.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2010 (redigert) Clausifix skrev On 10.10.2010 at 22.30: ..bare lett litt på lokket slik at du ser nedi, men slangen må være nedykket for at en skal kunne se bobler... Når du sier nedykket vil jeg tro du mener at den må være under vannet i tanken? Ang. vann i dieselen, så har jeg hatt ganske tom tank i det siste, har bare fyllt 5 liter de gangene jeg har vært og fyllt, så at det har kommet kondens i dieselen kan godt hende.. Svarer det seg og hive litt kondens veske i tanken no, eller bør jeg pumpe ut den dieselen som er, vaske tanken, og fylle på ny? Opel astraen til fatter'n er vell ikke så kresen på dieselen, så jeg kan bytte min diesel, med ny diesel fra han? Jeg har ikke forfilter no, da det sprakk i gjengene for 1 måned siden, tenkte det ikke var nødvendigt og stresse med nytt, så lenge jeg passer på filteret på motoren jevnligt? Men om termostaten henger åpen? Hva mener du med det'a? (Jeg er så glad det ikke finnes dumme spørsmål, bare dumme svar) Jeg tror ikke det skal ha noe og si om jeg har en annen type diesel nå en før fredrik Redigert 11.Oktober.2010 av Sjømann.22 (see edit history) Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Volvomekanikeren Svart 11.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2010 jeglikerdegogså skrev On 11.10.2010 at 11.44: Dere er da morsomme diesel er diesel, uansett om den heter Shell,Statoil eller Esso. Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.