VannTro Svart 26.Mai.2011 Del på Facebook Svart 26.Mai.2011 Dette kjører Hulda på: Biltema motorolje, mineral, Classic 20W–50 Mineraloljebasert motorolje spesielt velegnet for kjøretøy som kjøres hardt, f.eks. i løp, og for alle motorer som trenger en tykk olje, f.eks. veteranbilmotorer, innenbordsmotorer, slitte motorer etc. Gir et godt og stabilt oljetrykk. Ikke egnet i kulde (under -10 °C). Oppfyller følgende spesifikasjoner: ACEA A2/B2, API SJ/CF. 4 l. Jeg har kjørt på Felleskjøpet sin Super Turbo Pluss de siste årene, men plages med røyk da jeg har en gammel traver i motorrommet(Ford 2728T). Disse motorene er jo kjent for sin røyk når de ikke har nesten maks belastning. Det meste av denne røyken kommer antagelig fra uforbrent diesel, men jeg har en misstanke om at det brennes en del smøreolje også siden forbruket på ca 100 timer ligger på 5-6 liter. Tenkte jeg ville forsøke med en tykkere olje i år og har saumfart en del tråder om tema. Hulda har jeg alltid hatt inntrykk av at skriver ærlig og oppriktig om sine erfaringer med båt og motor og samtidig innehar en god porsjon viten. Jeg ønsker derfor å forsøke samme type olje i år for å se om forbruket kan gå noe ned og derav også rykingen. Er det slik at Biltema Mineral Classic 20W-50 er en olje som er tykkere enn 15W-40 jeg har benyttet tidligere og at det er en sjanse for at forbruket går ned med denne oljen ? Motoren min er jo en konstruksjon med høye toleranser når det kommer til maskineringen og kanskje en slik typer olje er mer pasende. Jeg ser at Ford 2704 med turbo(omtrent lik motor) er spesifisert med Shell Rimula 20/20W i servicemanualen som ligger i dokumentarkivet her på BP og da må jo en 20W-50 være midt i blinken ? Flere som har erfaring på dette området så kom med dem.... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
index Svart 26.Mai.2011 Del på Facebook Svart 26.Mai.2011 Jeg har god erfaring med 20W-50 på slitne bensinmotorer med høyt oljeforbruk, så da burde det vel kunne fungere greit på en dieselmotor også. jeg antar at du vil oppleve litt høyere oljetrykk og litt lavere forbruk med denne. og litt mindre sur eksoslukt, eksos med mye forbrent motorolje lukter langt fra godt... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
VannTro Svart 26.Mai.2011 Del på Facebook Svart 26.Mai.2011 (redigert) Er det slik at Biltema Mineral Classic 20W-50 er en olje som er tykkere enn 15W-40 jeg har benyttet tidligere og at det er en sjanse for at forbruket går ned med denne oljen ? Det står ingenting om at denne Biltemaolje kan benyttes på turbo motorer. Når det gjelder oljen som skal benyttes på motoren finner jeg dette kravet i instruksjonsboka: Ford SM-2C-1017A Ved googling på nettet finner jeg en eneste side som sier noe om dette og den sier at dette er krav som gjelder der hvor dieselen har meget høyt innhold av svovel. Høyt svovelinnhold er vel noe som er typisk for marin gassolje, men som ikke gjelder den vanlige dieselen man får på marinaen. Jeg er fremdeles i tvil om denne 20W-50 oljen kan benyttes, men det står vel muligens mer info på kannen i butikken. Redigert 26.Mai.2011 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
VannTro Svart 26.Mai.2011 Del på Facebook Svart 26.Mai.2011 (redigert) Der fant jeg en genial side som forklarte oljekvaliteter på en meget lettfattelig måte. Forskjellige oljekvaliteter med forklaring på bruksområde Når jeg ser på spec på Biltema sin Classic 20W-50 så finner jeg API SJ/CF I skjema med forklaring står det at API CF erstatter API CD som igjen sier at oljen er godkjent for turboladede dieselmotorer. API SJ er en beskrivelse av kvalitet som går på besinmotorer. Da bærer det rett til Biltema for å handlet 20W-50 olje..... Her er for øvrig en meget prisgunstig 15W-40 olje for de som ikke har behov for å teste ekstra "tykk" olje. 10 liter for 299,- med API CH-4 spesifikasjon. Det er jo i følge skjema meget god olje. Jo mer man leser i dette skjema jo mer forstår man. ACEA er en test gjort praktisk i motor og sier også mye om kvaliteten. Denne rimelige Biltema 15W-40 oljen har ACEA E5 blandt annet og det er den absolutt høyeste målbare kvalitet/krav for tunge dieselmotorer. Den har også ACEA B4 som sier at den kan benyttes i direkteinsprøytede dieselmotorer(noe jeg leser som "Common-Rail"). Men nå gir jeg meg med redigering av dette innlegget og overlater til folket å lese selv Redigert 26.Mai.2011 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
NSB Svart 7.November.2011 Del på Facebook Svart 7.November.2011 Hei. Jeg har en dieselbil som kun har gått 240.000 km. De siste 100 tusen med Fina First 5w-40 syntetisk. Og oljelampa har alltid slukket med ei gang, ved start. Prøvde for noen oljeskift siden, Biltemas syntetiske 5w-40. Var sikkert ei fin olje det, men det tok så lang tid før oljelampa slukka etter start (3-4 sek). Ble litt smånervøs hver gang jeg starta. Skifta tilbake til Fina igjen, og oljelampa slukka med en gang etter start. Tenkte bare jeg ville nevne dette. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.