Jump to content

D6-350 Sjøvannspumpe lekkasje


magic10

Recommended Posts

På sist båttur for en uke siden fikk jeg overoppheting på den ene motoren d6-350 med drev, sjekket filter og fant fullt av "spagetti" tang. Renset filter, men motoren ble fortsatt varm, fant ut at det ikke var sirkulasjon i sjøvannspumpa, kom meg hjem på den ene motoren.

 

Tok da opp filter nok en gang og renset for en ny omgang med tang, kjørte motoren på høy tomgang og den hadde nå fin tempratur 85 grader, trodde jeg hadde fått ut skiten og at alt var ok.

Når jeg nå i dag etter en uke vil teste båten oppdager jeg at kjølen er full av sjøvann, det drypper godt fra akslingen som du skimter under pumpa. Heldigvis har ikke sjøvannet kommet opptil motorene

Det ser utsom tetningen på akslingen er gåen.

 

her er alle lekkasjemuligheterLink

Det del nummer 11 jeg mistenker for lekkasje, bytter selvsagt impeller i samme slengen.

 

ption PartNo. Qty Price (EUR)

1 Sea water pump 3589907 1 Out of production

2 Cap 3583600 1 138,16

3 Hexagon screw 3583604 6 2,36

Included in kit.

4 O-ring 3583611 1 15,31

5 Sealing washer 804781 1 1,26

Included in kit.

6 Cam 3589908 1 61,49

7 Impeller kit 3593573 1 64,30

8 Wear washer 807589 1 27,15

9 Lock ring 809444 1 9,94

10 Washer 888388 1 25,96

11 Sealing 3583609 1 38,16

12 Pump housing 1 Out of production

13 O-ring 3583614 1 11,30

14 Screw 3583605 1 2,76

15 Ball bearing 181648 2 10,65

(3583610), (20450749)

16 Kit 21419000 1 517,59

17 Key 888386 1 7,64

18 Lock ring 825735 1 9,33

19 Pulley 3583599 1 130,14

20 Lock ring 804709 1 6,75

21 Pin 888387 1 3,74

22 Plug 981749 1

 

Hadde full service på båten for ca 1 år siden (ca 50t) hos Garstad med bytte av impellere. Kan det være at impeller har gått tørr og overopphetet pumpehus som har ført til at tetningen har røket.

Må si at jeg er litt overrasket hvor lite robust kjølesystemet er.

Båten er 3 år gått ca 300t

 

Er det en grei sak å bytte denne tetingen og impeller eller bør man overlate dette til fagfolk, jeg hadde tilsvarende problem med lekkasje på min yanmar 6lpz diesel og da var det en ok sak å ta ut pumpa og bytte delene.

Har noen erfaringer som de kan dele om dette, jeg kan ikke se noen måte å lukke sjøvanntilførselen, men det bør gå greit å få slangen over vannlinjen slik at ikke sjøvannet fosser inn.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...