Jump to content

Dieselvarmer eksos: tettemiddel mellom slange og utløp?

nordan family 27

Recommended Posts

Holder på å montere ny varmer og eksosutløp til den. Eksosgjennomføringen er glatt. Eksosen er av den ruglete metall-utgaven i enden (standard Ebder slange). Blir dette tett? har søkt litt rundt og ser at noen foreslår å bruke en eller annen guffe for å få det tett. Nå er eksosuløpet slik at jeg på ingen måte vil ha eksoslekkasje i overgangen med mellom slange og skrogjennomføringen - selve gjennomføringen sitter nå i et område som ikke er særlig ventilert, og vil sive inn i båten. Jeg har CO varsler i kabinen som er nærmest.

Har aldri hørt at dette skulle være noe problem, men vil du være helt sikker kan du jo bruke høyteperatursilikon som du får hos Biltema til kr. 49,90 for en tube.

36-194_s.jpg

Lars H.

pt. i båten i Holmsbu

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Har aldri hørt at dette skulle være noe problem,

Ikke helt enig i at dette ikke er noe problem. Kanskje ikke av det uoverkommerlige slaget, men jeg har det samme hos meg. Har nettopp byttet slange og skroggjennomføring og trøblet litt med tenning. Når den omsider tente ble det ganske mye røykutvikling og det var en godt synlig lekkasje mellom stusen på varmeren og slangen.

Jeg kan også legge til at vi hadde en episode i sommer hvor kabinen framme ble fyllt med eksos fra varmeren. Mao., ikke å kimse av disse varmerene. Har friskt i minne den familien fra Fr.Stad. som sovnet inn i campingbilen sin i høst.

I hht manualen står det vel der ingenting om noe monteringspaste el.l??..Har montert noen nye ebere de siste 8-10 årene. Fulgte monteringsanvisningen og aldri brukt noe imellom og det har blitt tett. I en båt skulle den gamle eksosslangen benyttes, men den lokale forhandleren frarådet dette på det sterkeste da den kunne være dårlig uten at det var synlig... Så skiftet den og med den originale... Ble tett..ved første gangs oppstart lukter det litt av slangen når den blir varm, men det gir seg sakte men sikkert..

Redigert av Gudrun (see edit history)

Jeg vet ikke om det var CO eller CO2, men det jeg vet er at begge tar livet av deg i høye nok konsentrasjoner. Ingen av dem er livstruende så lenge man får nok O2.

Det som hendte hos oss i sommer var egentlig litt skremmende i ettertid. Fruen hadde laget en bolledeig, og jeg startet dieselvarmeren for å få litt god lunk til hevingen. Etter en stund oppdaget vi at kabinen fremme der barna sover var fyllt av eksos. Jeg stoppet varmeren og satt opp alle luker. Jeg fant ikke ut av årsaken der og da, men i ettertid tror jeg det var en kombinasjon av mye røykutvikling fordi den ikke hadde tent som den skulle dagen før, eksoslekkasje fra eksosslangen inne i båten, og at eksosen hadde blåst fra utløpet på styrbord side og inn i inntaket bak på akterspeilet.

Denne episoden gjør ihvertfall at jeg aldri kommer til å kjøre varmeren mens vi sover mer!

Mye høyere svanehals.

Ok, det kan jeg få til. Som nevnt i en annet tråd er dette en sak jeg har smidd sammen selv. Men det kan jo ikke bare være jeg som har dette problemet, har Webasto slike svanehalser orginalt?

Er det innfestningen til badeplattform en ser nede til høyre i bildet ?

Ja, det er riktig :smiley:

Uff og uff, du er lavt nede med den skroggjennomføringen din, og det nesten uten svanehals.

Svanehalsen kan du nok lage med den slangen du allerede har, men dette er vel heller ikke noen orginal slange fra Webasto du har ? Den har vel potte på slangen ?

Jeg må innrømme at dette er noe av det værste jeg har sett.

Hvem har innstallert dette ?

Ja - med den slangen går det velan å forhøye svanehalsen ganske mye. Men sjekk slangen etterpå. Når jeg forsiktig rørte ved dengamle eksosen inntil varmeren knakk den av som et løv ved første berøring. Når jeg deretter skulle løsne den ved gjennomføringen knakk det av der også. Så gamle slanger kan være som sprø kjeks. Er slangen gammel og du bøyer på nytt til svanehals ville jeg fulgt nøye med. Eller kostet på meg en ny.

Til den guffa som Lars foreslår over: jeg har liggende en slik tube i garasjen. Men hvor varm blir egentlig eksosen? Ser på Ebers beskrivelser at luft-temperaturen på varmluften kan nå opp i 150 grader før Ebern kutter ut på feilmelding. Men hvor varm blir da eksosen?

Høytemp.silikonen til Biltema går opp til 250 grader C. Da jeg fyrte opp Eberspächer D4 for første gang, var det verken røyk eller eksos å spore. Det luktet dog varm olje som sikkert innmaten var satt inn med. Her er varmeren i Hulda under installasjon.

200510_005.jpg

Poenget med denne ekstreminstallasjonen av eksosen er at det skal være meget vanskelig å få inn vann. Samtidig som det varme utløpet skal være unna fendere, tauer og andre båter.

Jeg har brukt eksos montasjepasta for bil til mine skjøter. Og det er 100% tett....

Jeg bruker alltid denne også når jeg skifter eksosanlegg på bil, den letter monteringen og sveller opp og tetter når den blir varmet opp. På den måten er jeg sikker på at det blir helt tett, jeg har opplevd flere ganger å måtte demontere igjen for å fikse lekkasjer når jeg ikke har brukt montasjepasta.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Tragisk sak. Var det gass fra propanbeholderen, eller var det brenngasser (Co, eller Co2)?

Ja tragisk.

– De fire døde av kullosforgiftning (CO-forgiftning) i forbindelse med bruk av gassbrenner til det vannbårne varmesystemet i bussen. Denne avgassen med CO har lekket fra et såkalt teknisk rom bakerst i bussen og inn til oppholdsrom i bussen, opplyser politiførstebetjent Kjetil Moen i Oslo politidistrikt.

Stemmer med obduksjonsrapport

Denne forklaringen stemmer med den informasjonen som har vært oppgitt tidligere i de foreløpige obduksjonsrapportene.

Politiet tar imidlertid forbehold om at de endelige obduksjonsrapportene og rapport fra de tekniske undersøkelsene av bussen fortsatt ikke er klare.

http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/krim/feil-paa-varmesystem-tok-livet-av-familie-paa-fire-3305950.html

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Uff og uff, du er lavt nede med den skroggjennomføringen din,

Jeg har også reagert på dette. Jeg ville aldri funnet på å sette den så lavt :nonod:

Kanskje jeg bør vurdere å løfte det.

den slangen du allerede har, men dette er vel heller ikke noen orginal slange fra Webasto du har ? Den har vel potte på slangen ?

Joda, det er en orginal slange og den er helt ny :yesnod: Jeg byttet den på en av de siste turene i sommer. Grunnen til at jeg ikke har potte på er at jeg trodde den gamle var ok. Det var den ikke. Ny potte ligger klar til å monteres:

webasto03.jpg

Hvem har innstallert dette ?

Aner ikke, den satt i båten når vi kjøpte den. Men det er iallefall ikke profesjonellt utført. Som skroggjennomføring var det brukt en standard forniklet messing 5/4" for sjøvannsinntak...

Hei Mix, takk for nok en nyttig link :yesnod:

Det der mener jeg ikke er en marin potte, men en til bil.

Det kan tenkes. Jeg bestillte bare en ny potte lik den jeg hadde. Det var ikke i mine tanker at den ikke var riktig.

Hva er den plata over egentlig av ? Noe brennbart materiale ?

Plata er av Jacopor. Det var forrige eier av båten som isolerte en kasse for å ha kalde drikkevarer i tillegg til kjøleskapet :drink:

Ikke dum ide å lage en høy svanehals ala` den skissen din. Fikk jo litt inspirasjon av bildet fra Hulda også. Men jeg ser av veiledningen du linket til at de anbefaler 60 cm fra vannlijen til skroggjennomføringen. Tror forresten at det er en annen type jeg har. Det er 30mm stusser på eksosen på min, det hadde ingen av de i den veiledningen.

Tilbake til tettingsmiddel for gjennomføringen Det Biltema produktet

36-194_s.jpg

jeg nevnte tidligere har jeg ikke selv brukt på denne måten, men jeg hadde en eksoslekkasje fra mitt Wallas kokeapparat under selve brennerenheten der en pakning for dekslet var skadet. Så jeg la på en streng med dette midlet på lokket og gnei den ut til en pakning og lot den tørke. Nå har jeg en fin myk pakning der og ingen eksoslekkasje.

pakning_old.jpg

pakning_new.jpg

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...