Jump to content

Dieselvarmer eksos: tettemiddel mellom slange og utløp?

nordan family 27

Recommended Posts

Det der mener jeg ikke er en marin potte, men en til bil.

Den potta jeg hadde på Webasto så noe slik ut.

En slik potte har jeg på Webastoen (Thermo TopC) i båten min også. Den fulgte med fra Maritim. Hvorfor skulle den ikke være grei i båt?

Når det gjelder skroggjennomføringen har jeg selv montert en vanlig syrefast skroggjennomføring med albue. Det var fordi den til Webastoen som er vinklet ikke fikk plass pga. at skroget er isolert med 50 mm. skum. (Dessuten koster den over 700 kroner og ser heller lite pen ut på utsiden av båten).

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

En slik potte har jeg på Webastoen (Thermo TopC) i båten min også. Den fulgte med fra Maritim. Hvorfor skulle den ikke være grei i båt?

Det var jo en god nyhet :smiley:

Når det gjelder skroggjennomføringen har jeg selv montert en vanlig syrefast skroggjennomføring med albue.

Det hadde ikke jeg turt hvis jeg var deg. Jeg var innom Båtbua for å kjøpe ny eksosslange og skroggjennomføring i sommer, men de forhandlet bare Eber så det ble ikke noe handel. Jeg tok imidlertid en nøye titt på Ebergjennomføringen og laget meg en tilsvarende som passet på båten vår. Den er isolert med et rør innvendig som eksosen går i. I tillegg sveiset jeg på to 90 graders bend slik at det ble en svanehals. Med å bruke en standard skroggjennomføring kan du få så mye varme i skroget at du får gelcoatskader, det har skjedd hos oss. Det hadde ikke vært noe bra på den fine båten din Nils, husk at du er en perfeksjonist :wink:

Ekspanderer stoffet? Står ingen ting om det på pakken. Bakgrunnen for spørsmålet er at jeg i løpet av vitneren skal byttet et stykke på hovedeksosen på båten og lurte på om dette var egnet der. Det er slik at aggregatets eksos kobles på motorens eksos via et metallrør på kanskje 50 cm hvor det er en stuss til aggregat eksosen. Dette røret er tæret i stykker. Men hovedeksosen er således brutt og det er slangeklemmer i hver ende. I tillegg må jeg nok løsne eksosen inn på skroggjennomføringen som er en støpt stuss av skroget (glassfiber) og ikke helt glatt. Har fundert på hvordan dette skal bli helt tett igjen - ser at fargen innvendig at man har hatt utfordringer med å få dette tett før. Men her kan kanskje middelet som Lars viste til over brukes - her blir det jo ikke så varmt. Eller kanskje vanlig sika. Men det blir vel noe skit å få fra hverandre i fremtiden igjen

Det var jo en god nyhet :smiley:

Det hadde ikke jeg turt hvis jeg var deg. Jeg var innom Båtbua for å kjøpe ny eksosslange og skroggjennomføring i sommer, men de forhandlet bare Eber så det ble ikke noe handel. Jeg tok imidlertid en nøye titt på Ebergjennomføringen og laget meg en tilsvarende som passet på båten vår. Den er isolert med et rør innvendig som eksosen går i. I tillegg sveiset jeg på to 90 graders bend slik at det ble en svanehals. Med å bruke en standard skroggjennomføring kan du få så mye varme i skroget at du får gelcoatskader, det har skjedd hos oss. Det hadde ikke vært noe bra på den fine båten din Nils, husk at du er en perfeksjonist :wink:

Beklager, jeg tok feil her. Jeg blandet sammen Webasto vannvarmeren, og Wallas komfyren. Webastoen har slik eksospotte fra Maritim som jeg sa, men det med gjennomføringen gjelder avgassen fra Wallas komfyren. Den har jeg montert selv med en rustfri skroggjennomføring. Jeg tok først en titt på Wallas gjennomføringen. Det var bare en tynn flens med et enkelt, tynt rustfritt rør med innvendig 90 graders bend. Ser ikke noe som beskytter mot skrogskade der. Jeg skal ta en nærmere titt på Webasto gjennomføringen ved neste anledning.

Når det gjelder "den fine" båten min fikk den desverre en alvorlig rorskade sist helg og må på land for rep. :cryin: . Vil helst ikke snakke om det, men kommer nok med en rapport når det er kommet mer på avstand.

Hva er den plata over egentlig av ? Noe brennbart materiale ?

Plata er av Jacopor.

Jacopor er et styrénprodukt; styropor, isopor, sundolitt, litex - kjært barn har mange navn, og er brennbart.

Utvikler blåsyregass ved brann, og MÅ isoleres fra andre varme kilder.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Jacopor er et styrénprodukt; styropor, isopor, sundolitt, litex - kjært barn har mange navn, og er brennbart.

Utvikler blåsyregass ved brann, og MÅ isoleres fra andre varme kilder.

Sikkert fornuftig å isolere eksosen. Nå er det vel ingen umiddelbar fare for kontakt mellom den isoporplata og eksosen, men man vet jo aldri. Den kan jo ramle ned.

Var i båten i dag for å gjøre ferdig montering og oppstart av Wallas kokeapparat og Webasto vannvarmer (Thermo Top C). Wallasen gikk greit. Slangen ble tett, den tente og kokte litt vann rimmelig fort (ikke veldig fort). Skroggjennomføringen ble ikke særlig varm. så jeg tror det går bra. Nå blir det kaffekok under veis.

Med Webastoen slet jeg. Den korrugerte 22mm slangen fikk jeg ikke festet skikkelig. Slangeklemmene greide ikke å teite så mye at den satt rimelig fast, så jeg kunne trekke den av igjen ganske lett. Jeg bruker tetningspasta, men det hjelper jo lite når slangen glir av igjen. Slangen er riktig dimensjon og type, men jeg må nok ha bedre slangeklemmer. Hvor får jeg tak i skikkelig vare som ikke glipper når jeg strammer hardt?

Denne i syrefasr får du bra kraft på. Du trekker til med to unbracoskruer.

eksosklemme.jpg

Du får den flere steder, vil tro de har dem på Tess o.l. Jeg har kjøpt noen på Båtbua i Fredrikstad.

Edit: Litt usikker på om de finnes til så små dimensjoner.

Redigert av Komodo (see edit history)

Har sjekket med Tess. Finnes bare i større dimensjoner. Men Tess har også en annen type for mindre dimensjoner som kunne virket. Problemet er at tilkoblingen mot varmeren er så trang at det ikke er plass til noe slikt. Det må bli en vanlig slangeklemme der, men helst noe som tåler å bli teitet hard til. De jeg har nå glipper over gjengene. Problemet bunner kanskje i dårlig kvalitet (husker ikke hvor de kommer fra) og at syrefast stål i utgangspunktet kan være ganske bløtt.

Jeg planlegger å kjøpe nye, både rustfrie og vanlige, av god kvalitet (Tess, Maritim, .. ???), teite godt til med ikke rustfritt først og så skifte til rustfritt. Det blir om en ukes tid. Jeg bruker tettepasta for eksossystem i tillegg.

På tide å få varmesystemet i drift nå. Skal ha båten ute i vinter.

De jeg har nå glipper over gjengene.

Biltema klemmer? Den ene typen Biltema selger er svært dårlig og glipper over på gjengene om du strammer litt. De har også en annen type, litt bredere, som er sterkere. Men til dette bruket ville jeg kjøpt rustfrie klemmer et annet sted, av anerkjent merke.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Denne i syrefasr får du bra kraft på. Du trekker til med to unbracoskruer.

eksosklemme.jpg

Du får den flere steder, vil tro de har dem på Tess o.l. Jeg har kjøpt noen på Båtbua i Fredrikstad.

Edit: Litt usikker på om de finnes til så små dimensjoner.

Jeg har vært på Tess for å få en slik klemme i små dimensjoner, den finnes desverre ikke hos dem.

Jeg er på utkikk etter ordentlige eksosklemmer, slangeklemmer er ubrukelige, de løsner rett og slett over tid.

Thermomarin som distribuerer blant annet Eber-varmere, leverer slange klemmer til eksosen; HELT UTROLIG DÅRLIG.

Men det er kanskje fordi det ikke finnes??

Maritim selger eksosklemmene vist på bildet, men desverre i for store dimensjoner.

Redigert av Tutti Frutti (see edit history)

Jeg var nettopp i relativt lignende situasjon. Måtte skifte ut hele varmeapparatet. Kjøpte da helt nytt Eberspächer av importøren (som ligger utenfor Bergen). Jeg stilte også spørsmål om hvordan overganger skulle bli tette for potensiell lekasje.

Fikk til svar at en liten påføring med eksospasta i overgangen mellom eksosrør (det som er bølgete)og utløp brenner samt samme prosedyre på eksosutløp i skrogsiden.

Så lydig som jeg er ble dette gjort. Mitt anlegg ble helt tett men det luktet selvfølgelig littegrann i båten når vameapparatet ble startet opp mens eksospastaen herdet i varmen.

Så det helt enkle er ofte godt nok.

Av slangeklemmer så fulgte det med det jeg syntes så svært simpelt ut men det er jo ikke trykk i disse slangene så poenget er jo bare at koblinger skal henge sammen. Jeg brukte hvertfall de medfølgende klemmer som også gjorde nytten sin.

Slangeklemmer har riller som skruen løper i når klemmen strammes, rillene slites ved temperatursvingninger, tilslutt løsner slangeklemmen. I verste fall løsner eksosrøret. Dette er velkjent fenomen på eksosrør, derfor benyttes eksosklemmer, som er mindre utsatt for temperatursvingninger.

eksosklemme.jpg

Eksosklemme

slangeklemme.jpg

Slangeklemme

Slangeklemmer har riller som skruen løper i når klemmen strammes, rillene slites ved temperatursvingninger, tilslutt løsner slangeklemmen. I verste fall løsner eksosrøret. Dette er velkjent fenomen på eksosrør, derfor benyttes eksosklemmer, som er mindre utsatt for temperatursvingninger.

Skjønner godt din argumentasjon men på den andre siden så vil jo ikke et eksosrør være utsatt for hverken trykk eller ristinger (som på bil) og jeg kan da ikke skjønne hvorfor eksosklemmer skal brukes. Videre så burde vel jeg fått med eksosklemmer og ikke slangeklemmer av importøren i Norge når jeg kjøpte ny Eberspâcher av de. Hvis dette er et velkjent fenomen så vil jeg si at jeg har blitt "lurt" av leverandøren og vil følgelig få feil på mitt varmeapparat etterhvert... Hmmm :confused:

• 2 måneder senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...