Jump to content

VP 5,0 GIPWTR - Tiltrekningsmomenter


Jori

Recommended Posts

Hei,

jeg er i ferd med lettere overhaling/ombygging og skal i den forbindelse bytte ventil deksel, toppdeksel + eksos manifolder bl.a.

Noen her inne som vet tiltrekningmomentene på boltene til ventildekselet, toppdeksel og eksos manifold? Skal de trekkes til i omganger med flere momenter? Må jeg bytte pakninger, eller klarer man å redde de gamle?

 

Videre skal jeg bygge om fra en forgasser til en innsprøytningsmotor. Jeg har kjøpt en delemotor som har komplett innsprøytning. inklusive ledningsnett og 99% av deler og slanger Det virker ganske rett frem. Som sagt disse momentene her jeg lurte på, samtidig skal jeg se over kamene, men er det noe mer jeg bør passe på som jeg har oversett?

 

Motoren er en 99 modell, men regner med at disse momentene er relativt like selv om dette var en periode hvor det stadig kom en masse nye type motorer fra VP.

 

Takknemlig for noen kommentarer

Link to post
Share on other sites

Når du sier toppdeksel, mener du innsuget i midten?

Hvis du er vant til å skru så er det ikke så nøye med momentene rundt om bortsett fra på toppene (som du ikke skal bytte).

Trekk til sånn passe, la det sette seg og gå over/dobbelsjekk på nytt.

 

Det er nesten viktigere at du bruker nye pakninger over allt og RTV pakningsmasse på innsuget. Innsuget må også trekkes til likt og i mange omganger for at det skal sette seg riktig i V-en.

Vær også oppmerksom på at vinkelen på skruehull i innsug mot topper er endret etter at nye topper/modeller kom til.

 

Anbefaler ellers enn rep. håndbok. Blir sikkert mer skruing :-)

Link to post
Share on other sites

Når man setter på ett innsug på en V8'er er det ett par ting å passe på!

 

Innsuget settes på med nye pakninger mot toppene. På fremsiden og baksiden av innsuget benyttes pakningsstoff (a på bildet), Loctite flensetetning er det beste her.

Enkelte pakningssett har med to gummi lisser som skal brukes, ikke bruk disse da de har en tendens til å lekke.

Det er viktig å legge litt godt med tetningsmasse, særlig i overgangen mellom motorblokk og topp, i alle fire hjørnene av innsuget, legg pakningstoff en cm opp på innsugspakningen som legges på plass først.

I hullene (b på bildet), kommer fire av boltene til innsuget. Disse boltene ender opp i vannkanaler, og det MÅ brukes Gjengetetning, slik som Loctite gjengetetning (ikke gjengelåsing) på disse fire boltene. Bruk motorolje på gjengene på alle de andre boltene, og ha en dråpe motorolje i underkant av toppen på boltene, slik at de ikke "kniper" når du strammer de til. Dette for at momentet skal blir riktig.

v8_1.jpg

 

Pass på å ikke få pakningsstoff i hullet til oljetrykkssenderen.

v8_2.jpg

 

Sett innsuget forsiktig nedpå pakningsstoffet, så nære der det skal stå som mulig slik at pakningsstoffet ikke forsvinner, sett i boltene og fingerstramm de, momentet på innsuget er som regel 25nm, som strammes til over tre omganger.

Begynn med å stramme alle boltene til for eksempel 7nm, deretter 14nm, og til slutt 25nm.

Boltene strammes i denne rekkefølgen, "front" pilen peker mot den siden registeret er på.

v8_3.jpg

 

På alle bolter på en motor som skal trekkes til med moment er det en grei regel å alltid stramme til over tre omganger, og å alltid ha litt olje på gjengene og på undersiden av hodet på bolten (untatt for bolter som skal tette for olje/vann, der brukes gjengetetning på gjengene, men motorolje brukes også her på undersiden av hodet på bolten.

 

Eksosmanifolden strammes til 27nm i tre omganger. Begynn med bolten i midten av manifolden, og stramm boltene på annenhver side fra midten og ut.

Toppdekselene strammes til 12nm i tre omganger, begynn på midten og stram annenhver side fra midten og utover, følg med så dekslene ikke bøyer seg. Bruk alltid gummipakninger på en marinemotor, og ikke korkpakninger.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Adeneo, takk så lang. Igår og idag er jeg igang med denne jobben å bygge om til injection.

 

Dessverre er motoren preger av "Hjemmemekk" og dårlig jobb, så jeg må bytte mange fler ting samtidig. Midtre innsuget hadde sprek i seg, reparert med Stålsparkel, Raisere og eksos manifolder er ferdige, kjekt å ha delemotor gitt.

Men så var det også lekkasje i registerremskåpen. jeg tok derfor av den gamle (som er i metall) og skal bytte med den fra delemotoren (er i plast). Denne passer, jeg må bare fjerne to entringsbolter, men så til spørsmålet:

 

Er det noen lett måte å få på denne registerremskåpen uten at jeg må ta av hele bunnpannen? Motoren sitter i båten og man må være NM-mester i Yoga for å komme til på den. Dessuten koster jo ett pakningssett til bunnpannen en del. Må det byttes tar man av bunnpannen, eller er det i gummi, så det kan gjenbrukes? Hvis man må ta av bunnpannen, hva er tiltrekningsmomenter?

 

Takk for svar på forhånd

Link to post
Share on other sites

Men så var det også lekkasje i registerremskåpen. jeg tok derfor av den gamle (som er i metall) og skal bytte med den fra delemotoren (er i plast). Denne passer, jeg må bare fjerne to entringsbolter, men så til spørsmålet:

 

Er det noen lett måte å få på denne registerremskåpen uten at jeg må ta av hele bunnpannen? Motoren sitter i båten og man må være NM-mester i Yoga for å komme til på den. Dessuten koster jo ett pakningssett til bunnpannen en del. Må det byttes tar man av bunnpannen, eller er det i gummi, så det kan gjenbrukes? Hvis man må ta av bunnpannen, hva er tiltrekningsmomenter?

 

Jeg har ikke vært så mye borti plastdekslene at jeg vet helt sikker om de er mulig å få av og på uten å ta av bunnpannen, men jeg ville tro det var mulig.

På de gamle metalldekslene er det vaffal mulig å få de av uten å ta av bunnpannen, selv om det enkelte ganger er enklere dersom man tar av bunnpannen, i hvertfall når det skal på igjen, ettersom en del av pakningen til bunnpannen ligger i det nederste sporet i reg reim dekselet.

Du må selvfølgelig ha av vannpumpe, svingningsdemper og annet som er i veien.

 

På nyere motorer er bunnpannepakningen i gummi, og kan sikkert brukes om igjen, selv om min mening er at alle pakninger på en motor normalt er til bruk kun en gang.

Usikker på hvilket år de kom i gummi, men det er en stund siden. Jeg vet at de gamle motorene hadde andre pakninger, og at den bakre tetningen gikk fra 2 delt til hel pakning i '86, men minnes å huske at gummipakninger kom en stund før det, og de gamle "tau" tetningene og papirpakningene gikk vel ut på syttitallet en gang, sikkert noen andre som gidder å slå det opp eller vet dette.

 

Det er forøvrig helt vanlig at regreim dekselet lekker i tetningen eller særlig i underkant av dekselet.

Jeg ville kjøpt ny tetning til veiva til metalldekselet, montert dekselet med tetningsmasse, og lagt en god stripe i hele den nederste kanten mot bunnpannen med flensetetning, det er normalt eneste måten å få det tett på, og er anbefalt av de fleste.

 

Momentet til bunnpannen tipper jeg 16NM er sånn passe, uten å ha slått det opp, skulle vel tilsvare rundt 12 fotpund, minnes å huske at det er to typer bolter ettersom hvilken år motoren er, med forskjellig moment.

 

Har ikke tilgang på manualen akkurat her nå, så det blir litt etter alzheimer light hukommelsen.

Link to post
Share on other sites

Hei Adeneo,

jeg har fått av kåpene til begge og har nobtert av svinghjul og vannpumpe. Jeg ser at metallkåpene kunne man kanskje lirke på plass, men er redd for å bruke krefter på plastkåpen. Redd plastikken da sprekker. Det er riktig som du sier at nedre del av pakningen til registerhuset, sitter sammen som en del av bunnpannepakningen ser det ut som. Kanskje en tanke å prøve å lette litt på skruene til bunnpannen, slik at jeg får åpnet den nok i front til at plastdekslet går greit på. Så skal jeg bruke Loctite flensetentning på hele huset, selv om det også har en slags gummitetning som tydelig er for bruke flere ganger. Det gamle metall huset er bulket, sveiset på (grademåleren) ser ikke ut, så det vil jeg ikke ha på. Er eller også to type skruer på bunnpannen tilnærmet M13 hoder på det 4 yttre og tilnærmet M10 på de andre (Jeg vet at tommer er egentlig mål, hehe. Motoren er en 98 modell (delemoteren er en 99), så har vel antakelig gummi, bunnpannepakning da.

 

Takk for svar, god påske videre

Link to post
Share on other sites

Den har nok gummipakning, og du kan prøve å løsne bunnpannen litt, men den sitter nok ganske godt i maange bolter og metallskinner, så du må nok løsne litt mer enn et par bolter, men det er bare å prøve det, burde gå på et vis.

 

Regreimdekselet og hjørnene på bunnpannen er notorisk lekkasjepunkt på GM motorer, så lurium i alle hjørner og alle steder det ser ut som det kan lekke, ikke nødvendigvis på hele gummipakningen, selv om det sikkert går greit det også , men etter dekselet er montert legger du en stripe med noe tetningsmasse langs hele den nederste kanten av dekselet.

 

Pass på at tetningen i dekselet er i orden hvis du ikke skal bytte den, ha litt olje på den før montering.

Ikke slå svingningsdemperen på igjen, og pass på at det liner opp med reimhjul osv.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...