Jump to content

Hvor ble det av kvaliteten til ABU?


SveinHa

Recommended Posts

Kjøpte meg nylig en ny havfiskestang med multiplikatorsnelle, begge produsert av Abu Garcia. Stangen har så langt fungert helt utmerket men multiplikatorsnellen var noe forferdelig leamikk som snaut nok er brukende i det hele tatt. Frikoblingen på trommelen kobler helt greit fri men når jeg begynner å sveive kobler den bare halvveis inn igjen og står og hakker som en påhengs halvveis i gir, det går litt bedre om jeg manuelt kobler inn og så begynner å sveive. Backlash-bremsen har bare 2 stillinger i praksis: Om jeg skrur den så hardt til som jeg klarer med fingrene er den av og om jeg teiter med tang er den på, dvs. alt for mye på. I praksis blir det da at uansett om jeg kaster eller bare slipper ut snøret må jeg aktivt bremse med tommelen eller blir det backlash uansett.

 

Sammenlignet med min 30 år gamle Abu Ambassadør i samme størrelse så er det en LANGT bedre snelle den dag i dag selv om den har fått minimalt med vedlikehold opp gjennom årene. Har vel hatt den fra hverandre og rengjort og smurt den opp et par ganger og aldri skylt av sjøvannet.

 

Nå skal det sies at den nyinnkjøpte stang/snelle ikke kostet noe stort men det er nå en gang Abu utstyr og det hadde jeg forventet meg en smule mer av... Eller er det blitt slik Abu Garcia prøver å leve på sitt gamle rykte for å tappe mest mulig penger ut markedet før de går på rygg pga. manglende kvalitet?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg betalte vel rundt 500 for settet og det er ikke for mer enn stangen om den er brukende. Tror nok jeg flytter den gamle Ambassadøren over på nye stangen nokså kjapt. Trengte egentlig bare ny stang da den gamle er brukket og reparert 3 ganger... Mener å huske Ambassadøren kostet i overkant av 1.500.- dengang (for 30 år siden). For 25 år siden ble senen byttet ut med flettet line og den er helt suveren å fiske med fremdeles. På 100 meters dyp kan jeg kjenne at pilken treffer bunnen :cool:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

ABU har som alle andre varierende kvalitet i forhold til pris. Går man på de litt dyrere snellene får man grei kvalitet. Har en abu big game multiplikator til lett havfiske, den er helt grei. Haspellsnellene til abu har vel for det meste vært søppel de senere årene.

 

Som færd bruker jeg også for det meste Shimano, de har grei kvalitet også i den rimelige enden av skalaen. TLD serien til Shimano er fine til havfiske. Anbefaler å prøve en snelle med spakbrems, uten snørefører, i stedet for stjernehjul til havfiske.

Driver du med lett havfiske (ned til ca 100m) kan jeg anbefale en Shimano Tekota 600/700 LC, kjempesneller med telleverk. Man finner de av og til på tilbud til fine priser i nettbutikker. 7000 serien til ABU er også fine til dette.

 

Ved nedslipp er det kun tommelbrems jeg bruker.

 

Mistenker at det er en seven fra ABU du har kjøpt? :)

 

Vil anbefale deg en tur til Baardsen i Haugesund, der har jeg fått fin service på handel i nettbutikken ihvertfall:)

 

Hulda; fiskeutstyr er en av tingene som IKKE kjøpes hos biltema, det er nok ikke laget av ABU heller ;)

Redigert av ahamm (see edit history)

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

 

Hulda; fiskeutstyr er en av tingene som IKKE kjøpes hos biltema, det er nok ikke laget av ABU heller ;)

 

Ålreit, ålreit! Men stanga er grei... Skal stikke innom Hansson Skäppshandel i Strömstad og kjøpe meg en skikkelig ABU. Det får heller koste noen kroner. Tipper juletorsken kommer til å koste SEK 1500/kg. Selv om den blir kjøpt (torsken) på ICA.

Link to post
Share on other sites

Se her feks;

http://skittfiske.no/aspx/produkter.aspx?l=2&t=836&g0=1&g1=30&g2=121&visavdeling=1&g0txt=&g1txt=28.%20SUPERTILBUD&g2txt=Havfiske,b%E5t

 

Er nettopp ankommet et par sett herfra i posten:) Mye å spare på å handle nå.

 

Vet ikke hvordan den GTR snella egentlig er, men den skal visstnok holde kurrant kvalitet.

Skittfiske er en butikk som har mottatt noen titusener av lønna mi de siste årene :yesnod:

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

Mistenker at det er en seven fra ABU du har kjøpt?
Min heter GT345. Ser helt grei ut bortsett fra backlashbremsen som er plassert utilgjengelig bak sveiven. Min gamle Ambassadør husker jeg ikke helt men mulig den heter 10000.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Heisan, jeg kjøpte meg en havfiskestang med snelle..ABU Garcia hos Clas Ohlson DENNE. Har erfart akkurat det samme som SveinHa...innkobling etter frikobling funker svært dårlig, det samme med fri bremsen som er dårlig justerbar.

Lurer på om de har benyttet for mye/feil type smørefett i snellen...har tenkt å åpne den og gjøre den ren og smøre den opp igjen selv...noe spesielt type fett som er å anbefale ?

Link to post
Share on other sites

Veeeeldig mye fiskeustyr (les senger/sneller) produseres av store fabrikker i Kina eller deromkring, for så å distribueres rundt om med masse forskjellige merkenavn. Samtidig så er det noen få produsenter som har modeller som kun selges under eget navn - her er ikke minst Abu og i ganske stor grad Shimano representert, mens merker som f.eks. Sheakspeare, Elbe, Okuma og andre finnes med "alternative navn". Så er det desverre slik at det er et stort marked for "billig" fiskeutstyr, ikke minst er det en masse feriefiskere som bare fisker noen få ganger pr år. Pris er her selve nøkkelen til mengdesalg, og selv de store og seriøse "produsentene" må da i de billige klassene gjøre som alle andre - kjøpe billig fra "østen". Utstyret det her er snakk om er vel en av få "sett" fra ABU som også finnes med mange andre navn - og i utgangspunktet hører snellen til en billigserie (med litt forskjellig oppsett) solgt som bl.a. sheakspeare og elbe. Og ser man bort i fra fargen på spolen så har også biltema en veeeeeeeldig lik snelle i sitt sortiment. For de som ønsker en god snelle av multiplikatortypen kan det jo nevnes at i disse dager så kan man gjennom flere nettsteder og enkelte sportskjeder i Norge kjøpe f.eks. klassikeren Ambassadur 5000 for under 500 kroner. Og da er det ikke lenger gode grunner til å kjøpe "østensett" for å spare få 100-lapper. Det er med sportsfiske som med så mye annet - redskapen er halve jobben............

Redigert av terron (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Heisan, jeg kjøpte meg en havfiskestang med snelle..ABU Garcia hos Clas Ohlson DENNE. Har erfart akkurat det samme som SveinHa...innkobling etter frikobling funker svært dårlig, det samme med fri bremsen som er dårlig justerbar.

Lurer på om de har benyttet for mye/feil type smørefett i snellen...har tenkt å åpne den og gjøre den ren og smøre den opp igjen selv...noe spesielt type fett som er å anbefale ?

Du er antagelig inne på noe - det er ofte for mye, feil eller gammelt fett i fiskesneller. Jeg hadde dette problemet med "størknet fett" med en gammel Ambassadør 6000. Renset innmaten helt for fett og olje, vasket med varmt vann og noen dråper Zalo i ultralydvasker  og satte inn både bevegelige og ubevegelige deler med et tynt lag med Biltema litiumfett (sprayboks; rist boksen godt før bruk). Det var så vellykket at jeg har gjort det samme med en gammel 7000 - for sikkerhets skyld. Olje bruker jeg ikke lenger.

Redigert av todate (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er ikke noe nytt at billige plastikk sneller er noe herk uansett hvem sitt navn det står på de.
Det som er relativt nytt er at anerkjente produsenter vil ha sin del av dette markede.
Barna og vennene fisker endel på hytta og grensen for hvor billig en snelle kan være uten at far får masse plunder ligger på ca kr 500.
Jeg er totalt ferdig med billige fiskesett i prisområde noen få hundrelappper.
Det er bare søppel som lager snørevase og går i stykker over en lav sko.
Jeg er også totalt overbevist om at gleden med å fiske er noe helt annet med skikkig ustyr som i tilegg er tilpasset fisket og vekten på krokene.
På hytta fisker de små abbor med UL utstyr av aksetabel kvalitet til kr 1000-1500 pr stang med snelle.
 

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har 4 stk billige havfiskesneller, av for meg ukjente merker, som blir kastet etter hvert og erstattet med bedre kvalitet (og dyrere). Det som først svikter er snørefordeleren. Egentlig er det noe skrammel, men jeg har tatt mye makrell på dem så langt. Billigsett ungår jeg heretter.

 

Jeg kjøpte meg en Mitchell haspelsnelle på midten av 50-tallet for konfirmasjonspenger, den gang haspelsnellene ble introdusert. Den bruker jeg enda og den er blant mine favoritter for kastesluk. Det neste på ønskelisten er en litt tyngre havfiskesnelle for dyp ned til 100, kanskje 200 meter. Tar gjerne imot forslag til rimelig og god snelle.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Egentlig kan en gjøre det enkelt for seg selv og holde seg til Shimano, både hvis man skal ha noe billig og smått og også oppover i større sneller og havfiskesneller. 

 

Har hatt en rekke småsneller fra Shimano siste 10-15 årene. Man får hva man betaler men selv de billigste og minste fra Shimano er gode å fiske med. 

 

Større sneller og havfiskesneller fra Shimano er også helt topp. Har ikke Shimano havfiskesnelle selv men kompisene mine har og de er veldig fornøyde. Selv har jeg en Okuma som jeg ga noen tusen for for snart 10 år siden og siden den aldri slutter å virke så har jeg ikke byttet..

------

 

Men helt ærlig, om man gir 500,- for snelle og stang så tror jeg man ligger for lavt i pris til å kunne forvente å få noe som duger egentlig. Av og til så kommer det fiskesett med shimanoutstyr ned under tusenlappen, og da er det bare å knalle til. 

Link to post
Share on other sites

Daiwa har samme kvalitet som Shimano så det er også et sikkert valg i alle størreter og typer. Abu har en god del haspelsneller som gir bra valuta for pengene, de aller fleste Ambassadeur sneller i 5000 og 6000 størrelse er fortsatt laget i Sverige og har topp kvalitet. Dessverre er Ambassadeur 7000 og havfiskesnellene made in China med mye plastikk. Pure Fishing som eier Abu eier også Penn dette er havfiskesneller i tilsvarende kvalitet som Shimano.

Link to post
Share on other sites

Har en Cardinal 66 fra ca 1972, den bare virker og virker. Har også en Ambassadeur 6000 Classic, et par år gammel. Den er OK, men kan være lunefull. Kvaliteten er helt åpenbart ikke den samme som opphavets 40 år gamle Ambassadeur 5000. Men den nye var jo også mye billigere enn 70-tallsmodellen. Tror ikke JEG ennå bruker denne snellen om 30-40 år. Om jeg da er fortsatt er i stand til å fiske :-) Ser at noen snakker om sneller for lett havfiske. Mitt budsjetttips er Penn Seaboy. Den har blitt veldig anløpt etter noen fire-fem år, men innmaten funker utmerket. Perfekt båtsnelle, særlig med multifilament. Og ja: Mange av billigsnellene fra ABU er en skam for merket.

Link to post
Share on other sites

5000 og 6000 Classic er billigmodeller, men egentlig helt greie. De beste snellene Abu lager i dag er 6500CS Rocket, finnes også i en Pro Shop utgave, og en modell som dessverre ikke importeres lenger til Norge som er min favoritt og det er 6500CS Mag. Både CS Rocket og CS Mag snellene har en kvalitet på nivå med snellene fra 70 tallet, men har en forbedret design slik at det er de beste snellene Abu noengang har laget.

 

Jeg har noen 6500 CS Mag som er trimmet med deler fra UT Reel Technology, er rimelig sikker på at disse snellene er de absolutt beste multiplikatorsnellene som finnes i denne størrelsen.

Link to post
Share on other sites

Daiwaer og Shimanoer lages fortsatt i Japan - med et bredt utvalg for alle bla med 12v motor for havfiske. Tons av modeller:

http://www.daiwa.com

 

Shimano

http://fish.shimano.com/content/sac-fish/en/home/products/fishing-reels.html

 

Det er en stor mengde demoer av disse snellene på youtube.

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Japanerene bruker kun sneller laget i Japan - naturligvis :)

De er nemmelig ekstremt kvalitetsbevisste.

 

Samtidig som de er nøye med å følge opp kvailtetskontrollen uansett hvor deres "billigprodukter" produseres.

 

 

Anywayhow......

eller mer spesifikt:

http://youtu.be/ecnTDJyzV0M?t=1m19s

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...