Jump to content

Bytte av mast på en 26 foter


Rastløs

Recommended Posts

Er det noen som har peiling på hvor mye en ny mast til en 26 foter koster ?

Jeg vurderer å gi min Alo mikkel et skikkelig løft.  

 

Før jeg gjør det må jeg imidlertid skaffe meg et bilde av hvor mye dette kommer på totalt.

( skal bytte motor også )  Totalen blir sannsynligvis omtrent som en annen bruktbåt, men da har jeg en båt som jeg kan stole på og kan ha :cool: lenge....

Link to post
Share on other sites

:headbang: De steder hvor det har vært kontakt med stål e.l er sterkt korrodert. Alle beveglige deler ser rimelig utslitte ut.  ( trinsehjul m.m) Eloksering er av en eller annen grunn slitt ned på mange store områder. ( skulle trodd den var vinterlagret i veivesenets deponering forvei slaps og salt.

 

Min tanke var da at i stedet for å ta en totaloverhaling, - kanskje en komplett ny løsninig kostet omtrent det samme.

 

- ut i fra det jeg forstår blir imidlertid det uakseptabelt dyrt.Så da får jeg vel lakke den hvit i stedet.

Link to post
Share on other sites

Pristilbud fra Benn's i Sverige :

 

Komplett mast med beslag monterade. Toppbeslag, fiolspridare, vant / staginfästningar, bom / kickfäste m.m. 20.680:-

 

Så det går tydelig ann..... :smiley:

Snakker vi her om KOMPLETT mast ? En mast er ikke komplett før all stående og løpende rigg er inkludert. Og den koster som regel like mye eller mer enn "aluminiumsrøret"

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Av og til er jo slikt tilsalgs brukt. F.eks etter at en båt har sunket eller blitt brannskadet.

 

Kanskje det kan være en ide? Selv håper jeg å snuble over en form for MODERNE rullebom billig brukt til min båt etter en brann eller lignende. (innser dog at det skal noe til....)

 

Har en rigg til Saga 27 liggende men den er neppe noe for deg...

Link to post
Share on other sites

Den masta du har er sikkert ikk utenfor redning. Du kan gjøre endel grep for å shine den opp , eloksering er det ikke mye å gjøre med, men du kan skifte trinser, det bruker å være enkelt. Rengjør mast og bom grundig, sett inn med vaselinolje. Pass på at du isolerer stålvantene fra masta når den er i opplag, surr fallene innerst langs masta, før du bunter opp vant og stag. Gå over alle popnagler, skift evnt. slitne nagler, kjøp monellnagler(inneholder ikke stål). Rens vekk korrosjon, sett alt inn med vaselinolje. Å lakke opp masta gir et ålreit resultat, men for hvor lenge?

Link to post
Share on other sites

Litt av problemet mitt er at jeg ikke vet hvem som har produsert riggen jeg har.¨Så bare det å finne rigg detaljer er jo et lite he.....

 

Tror kanskje det er en With rigg, men det er ikke som for MAXI eiere, som har et godt nettverk og god dokumentasjon på hva og hvor hele båten er laget av.  ( skulle ha beholdt min Maxi 68 )

 

- neste gang blir det en Maxi Fenix, eller en annen båt med god dokumentasjon.

Link to post
Share on other sites

Litt av problemet mitt er at jeg ikke vet hvem som har produsert riggen jeg har.¨Så bare det å finne rigg detaljer er jo et lite he.....

 

Tror kanskje det er en With rigg, men det er ikke som for MAXI eiere, som har et godt nettverk og god dokumentasjon på hva og hvor hele båten er laget av.  ( skulle ha beholdt min Maxi 68 )

 

- neste gang blir det en Maxi Fenix, eller en annen båt med god dokumentasjon.

Hva trenger du til masta di ? Løpehjul osv er som regel std. Hvis ikke kan en kar med dreiebenk hjelpe deg. Det finnes ikke så mye deler til en mast, så jeg ville neppe brukt 40-60K på å skaffe meg en mast med delehåndbok..

 

Suzuki - har gammal mast og motor, det meste årner seg lell....

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Litt av problemet mitt er at jeg ikke vet hvem som har produsert riggen jeg har.¨Så bare det å finne rigg detaljer er jo et lite he.....

 

Tror kanskje det er en With rigg, men det er ikke som for MAXI eiere, som har et godt nettverk og god dokumentasjon på hva og hvor hele båten er laget av.  ( skulle ha beholdt min Maxi 68 )

 

- neste gang blir det en Maxi Fenix, eller en annen båt med god dokumentasjon.

 

Nja, det satt vanligvis With rigg på disse, noen få, den jeg hadde inkludert, hadde John Mast. Det finnes ganske mye viten om denne fine lille båten ute og går, det ble tross alt bygget 150 stykker av de.

Et lite tips, har du MKII versjonen og skal til med en større mastesjau, ta deg tid til å flytte masta ca. 8 cm. forover. Da får den en mye bedre balansert seilflate, og går som et olja lyn.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Ja ja da får det alikevel bli lakk og puss da . Snufs snufs..

Skjønner at du er litt nedtrykt over hvordan masta di ser ut. Men ikke finn på å "pusse og lakkere". Slikt er bare for helprofesjonelle som har utstyr og innretninger for å gjøre slikt. Ikke gjør noe som ødelegger det som er av eloksering. Bruk et skånsomt rensemiddel som tar belegg som har satt seg fast utenpå, deretter kan du ha på et polermiddel.

 

Noe som egner seg godt til dette er "Diamond Glaze". Den kommer i to små kanner. Den du bruker først er rensende og svakt alkalisk - du må ikke la den sitte på særlig lenge, fjern restene omhyggelig før du har på fase II som er et polermiddel. Den er ganske bestandig, gir fin glans og er i et visst mon beskyttende mot korrosjon så lenge det varer.

 

Nei, du bør nok etter hvert glede deg over seilingen og glemme at masten din ikke var ny i går! :confused:

Link to post
Share on other sites

Da skal jeg vel fikse det også. Da er det bare motor igjen....  

Velkommen i klubben :smash:

 

I min båt er det meste av den strukturelle innredningen original, men det er også alt. Riggen med alt tilhørende utstyr (inkl. røstjern) er skiftet, ca halvparten av dekksutstyret også. Motor, aksling og propell er ny. Skrog er sandblåst og sparklet opp. Nytt ratt. ALT av elektrisk og elektrisk utstyr er skiftet. Alt innvendig montert ting & tang er etter-/nymontert, vaskekummen i byssa tror jeg er original, men ikke vvs-opplegget forøvrig. Vinduene er nye.

 

Og jeg som for fire år siden trodde jeg hadde kjøpt en "ferdig" båt  :sad:

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Velkommen i klubben :smash:

 

I min båt er det meste av den strukturelle innredningen original, men det er også alt. Riggen med alt tilhørende utstyr (inkl. røstjern) er skiftet, ca halvparten av dekksutstyret også. Motor, aksling og propell er ny. Skrog er sandblåst og sparklet opp. Nytt ratt. ALT av elektrisk og elektrisk utstyr er skiftet. Alt innvendig montert ting & tang er etter-/nymontert, vaskekummen i byssa tror jeg er original, men ikke vvs-opplegget forøvrig. Vinduene er nye.

 

Og jeg som for fire år siden trodde jeg hadde kjøpt en "ferdig" båt  :sad:

Ja jeg har forstått at det å ha båt ikke (bare) er fine sommerdager på fjorden, men heller en helårlig form for terapi.  Det er alltid noen forbedringer eller investeringer. - også så mange fine dubbeditter man kan kjøpe.  

Link to post
Share on other sites

Siden du ser ut til å skulle igang med å overhale båten din.

 

Et par tips, hvis du ikke har gjort det allerede.

 

Denne ellers meget bra båten har et par svake punkt.

 

Har du den originale 50 mm. aluminium mastestøtten, bør den byttes til et tilsvarende syrefast rør. det har vært noen tilfeller av kompresjon av dette røret med påfølgende mastehavari.

 

Noen ror, som den forresten deler med Alo 96, er ikke skummet under tilstrekkelig trykk slik at det er lommer i skummet. Dette kan føre til at roret bøyer seg.

Slå på det med en trebit og lytt etter hulromsklang.

 

Er dette i orden, kan du seile denne båten med fullt trykk i all slags vær. Resten av båten er ganske overdimensjonert.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Ja jeg har forstått at det å ha båt ikke (bare) er fine sommerdager på fjorden, men heller en helårlig form for terapi.  Det er alltid noen forbedringer eller investeringer. - også så mange fine dubbeditter man kan kjøpe.  

Godt sagt.

 

Jeg har nå min 5. seilbåt (Lærling 12, Malta 19, Albin Viggen 23, Comfort 30, Comfortina 32),

Aldri hatt råd til ny båt, men man lærer litt etterhvert av å ha brukt båt: ALLTID ALTFOR LANG ØNSKELISTE!!

 

Jeg løser det slik (eller tror jeg kan....): Halvparten av feriepengene brukes på "årlige" oppgraderinger/investeringer.

 

Dvs. ønsker jeg/familien seg f.eks: cockpitkalesje, ordentlig kjøleboks og nye seil, så tar det meg 3 år. Ett prosjekt denne vinteren, ett neste vinter osv....osv...

 

Mitt råd: ikke utbedre så mye at seil/båt gleden forsvinner.

 

Forresten 1, et råd til: begynn med grunnleggende sikkerhet: Bytt gamle gjennomføringer, hold ror/skrog/kjøl/rigg ol. i orden FØR du pusser teaken litt penere.

 

Forresten 2: Disse "investeringene" får du nesten aldri igjen pengene dine for, men de kan bedre din båtglede

 

mvh

 

Barsk II :sailing:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...