Alternes.. Startet 10.Oktober.2010 Link til dette innlegget Startet 10.Oktober.2010 hei. jeg har en 25 hk yamaha 97 model. saken er at jeg tror giret holder på å bli utslitt? giret fungerer godt forover og forsåvidt godt i revers også. men når jeg setter den i revers så høres det ut som tannhjulene ikke får ordentlig tak med en gang. det skurrer litt før den går i revers, dette skjer kun når jeg setter den i revers. og når jeg byttet girolje for en stund siden så var det en del spon på den magnetiske skruen i undervannshuset. men ikke i oljen. tyder dette på at giret holder på å bli utslitt? og må jeg kanskje bytte undervannshus snart? på forhånd takk for svar Sitér dette innlegget KNS medlem Link to post
Arny Svart 10.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2010 Kan være at giroverføringen må justeres,noe som kan skje om den er feil sammensatt etter f.eks impellerskifte. Litt metallspon på magnetpluggen er ikke så unormalt,trenger ikke å bety at gearet er kaputt. Sitér dette innlegget Link to post
Kasper22 Svart 10.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2010 Kan og vere at tomgangen din er justert for høyt,da vil den ofte skrape litt mot revers. Ellers kan det i tillegg til giroverføringen som Arny nevnte også vere endeleddet på gearkabelen som har blitt justert feil ved ev. av/på montering av motor. Sitér dette innlegget Link to post
ibizafan Svart 10.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2010 (redigert) er de 25 yamaha orign du har? har samme lyden selv i revers min motor er også 20 yamaha orign 20c 1997 mod har de vært vann i gir olje? er tomgangen litt for høy? Redigert 10.Oktober.2010 av ibizafan (see edit history) Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
Honduras Svart 11.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2010 Du skriver at den "skurrer litt". Da må jeg spøre, hvor fort tar du spaken bakover? Påhengsmotorer skal nærmest "smelles" i gir. De har ikke synkroniseringsringer og annet tjafs som gir deg mulighet til å smyge den i gir. Påhengsmotorer bruker stort sett varianter av klokoblinger som er av/på. Du reduserers skurringen mye ved å være bestemt og rask. Får helt noja noen ganger når jeg hører enkelte som "pusser tenner" i 2-3 sekunder hver gang de skal gire, og tror at neste gang må de ta spaken enda saktere for å unngå skurring. Smakk i gir, det er måten å gjøre det på Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
ivar Svart 11.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2010 Du reduserers skurringen mye ved å være bestemt og rask. Får helt noja noen ganger når jeg hører enkelte som "pusser tenner" i 2-3 sekunder hver gang de skal gire, og tror at neste gang må de ta spaken enda saktere for å unngå skurring. Smakk i gir, det er måten å gjøre det på Godt sagt! Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Alternes.. Svart 11.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2010 takk for mange gode tips og svar. jeg har ikke hatt problemer med vann i girolja. tomgangen er nok litt for høy så jeg skal prøve å justere dette. som en av dere er inne på så har jeg også funnet ut at den må smekkes i gir. setter jeg den sakte i revers så skurrer det mye hver gang. smekker jeg den fort i gir skjer det ikke alltid. jeg får prøve tomgangen i første omgang. jeg skal sette inn ny impeller når jeg tar båten på land i neste uke. er det noe spesiellt jeg burde se etter når jeg tar av girhuset? med tanke på om giroverføringen har vært feilmontert, eller er slitt. på forhånd takk for svar. beklager om jeg ikke får svart direkte på alle spørsmål, har aldri vært på noe forum før nå Sitér dette innlegget KNS medlem Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.