Jump to content

erfaring med flytende syrefri vaselin på plastskrog i opplag?

rene83

Recommended Posts

Siden ingen andre svarer får jeg gjøre det.

Vanlig vaselin kan varmes slik at den blir flytende, har ikke forsøkt selv, men har forstått det slik at dersom man påfører dette på gelcoaten på en båt og lar det stå en ukes tid, vil det fjerne en del oksidering og etterlate en blank overflate, da vaselin inneholder voks.

Problemet slik jeg har forstått det er at oksideringen egentlig ikke forsvinner, men vaselinen trekker inn i gelcoaten slik at oksideringen blir "blank" og til dels ikke kan sees lenger.

Det høres ut som en lettvint måte å bli kvitt okisdering i gelcoaten, og samtidig få en blank båt uten særlig arbeid.

Jeg vil heller anbefale å rubbe og polere med skikkelig voks, fortrinnsvis 3m rubbing og 3m eller Meguiars polering, da det sannsynligvis vil gi mindre problemer i lengden, slik som at gelcoaten blir inntrekt med vaselin, og det kan bli vanskelig å rubbe og polere med vanlige midler senere.

Regner med at det var dette du mente, og ikke vaselin på motoren e.l. ????

Du burde egentlig fått en slik en :

Og endret emnetittelen til "Flytende vaselin som polish på gelcoat"

Jøss, der avdekket du et lite sikkerthetshull adeno..blir tettet nå.... :smiley:

Ellers så er det riktig som du sier, mange vil tenke rustbeskyttelse når de leser om syrefri vaselin, men her er det altså noe helt annet det er snakk om. Det vet jeg fordi trådstarter nevnte det i forrige emne, som ble stengt.. :wink:

Skal rette tittelen.

Ellers til alle medlemmer: Fint om dere bruker spørsmålstegn, slik at det er lett å skille mellom de som spør etter erfaringer og de som vil fortelle om dem. :smiley:

Det er ikke produktet "vaselinolje" trådstarter sikter til da? -denne er forøvrig syrefri..

Vaselinolje har blitt diskutert mye her på forumet i løpet av året, og en samlet menighet applauderer dens egenskap til å blandt annet rense kalesjevindu.. Brukes også av mange på skroget før vinteropplag for å hindre at drit og støv setter seg i gelcoaten, men i oljen, for så å vaske bort oljen med støv på våren med zalovann. Vaselinoljen skal også ha egenskapen til å gi gelcoaten "fuktigheten" tilbake samt å rense den.. Et billig og drøyt produkt, ca 100 kroner pr liter på obs bygg bl.a.

Redigert av Eureka (see edit history)

Nice try, men du er sjanseløs når du bruker JPG, alle ser med én gang at det er et bilde. Man må bruke GIF til til sånt, det er tapsfritt bortsett fra at fargepaletten reduseres, noe som ikke er synlig på annet enn fotografier.

Dette gjelder alt av strektegninger, tekstklipp og annet med mye bakgrunnsfarge, bruk gif hvis du skal poste det på forumet. :smiley:

Jeg er en av de som sverger til å sette inn hele skroget med vaselinolje før vinteropplaget.

Fordeler:

- All møkka i opplagstiden samler seg i vaselinoljen som enkelt lar seg vaske bort med en såpevask om våren.

- Smører gelcoaten - tilfører gelcoaten fett, som gjør den blank og bestandig

- Rensende effekt: Løser opp flekker og møkk som har "grodd" seg i gelcoaten i løpet av sommeren og vinteren.

- Enkelt å fjerne: All møkka og vaselinoljen renner av sammen med såpevannet under vårvasken.

- En grundig såpevask om våren og båten er skinnende ren for polering

- Billig: På Biltema kalles produktet Parafinolje og koster kr 39,90 for en halv liter. Den er drøy, så flasken har du 2-3 år.

- Ligg unna apoteket, der koster det samme luriumet ca. kr 250,- pr litersflaske.

- Holder blanke deler (rustfritt stål, rekke, pullere, håndrekker, skruer osv) fantastisk blanke og fine.

- Jeg synes båten holder fargen og blankhet mye bedre over tid.

Ulemper:

- Det må jo nødvendigvis legges på da..., jeg bruker kanskje par timer på min båt?

Da er all utvendig plast smurt inn med ved hjelp av en liten grytesvamp. Stoffet er lett å legge på.

- Ligg unna myke gummilister rundt vinduer, osv. Vaselinoljen skal visstnok ødelegge gummi, fenderlister, osv,

uten at jeghar merket noe til det de siste 12-15 årene som jeg har brukt dette.

Redigert av Phoebe (see edit history)

[sitatslettet]

Jeg er en av de som sverger til å sette inn hele skroget med vaselinolje før vinteropplaget.

Fordeler:

- All møkka i opplagstiden samler seg i vaselinoljen som enkelt lar seg vaske bort med en såpevask om våren.

- Smører gelcoaten - tilfører gelcoaten fett, som gjør den blank og bestandig

- Rensende effekt: Løser opp flekker og møkk som har "grodd" seg i gelcoaten i løpet av sommeren og vinteren.

- Enkelt å fjerne: All møkka og vaselinoljen renner av sammen med såpevannet under vårvasken.

- En grundig såpevask om våren og båten er skinnende ren for polering

- Billig: På Biltema kalles produktet Parafinolje og koster kr 39,90 for en halv liter. Den er drøy, så flasken har du 2-3 år.

- Ligg unna apoteket, der koster det samme luriumet ca. kr 250,- pr litersflaske.

- Holder blanke deler (rustfritt stål, rekke, pullere, håndrekker, skruer osv) fantastisk blanke og fine.

- Jeg synes båten holder fargen og blankhet mye bedre over tid.

Ulemper:

- Det må jo nødvendigvis legges på da..., jeg bruker kanskje par timer på min båt?

Da er all utvendig plast smurt inn med ved hjelp av en liten grytesvamp. Stoffet er lett å legge på.

- Ligg unna myke gummilister rundt vinduer, osv. Vaselinoljen skal visstnok ødelegge gummi, fenderlister, osv,

Pleier du å vaske båten før du legger dette på?

Hvilke pleier du å bruke? Biltema sin? Maritim? osv.? [/sitatslettet]

Ulemper:

Det må vel også være en betydelig ulempe at båten blir livsfarlig å bevege seg på om det legges på dekk/hytte og også at det er noe svineri hvis/når det renner nedover bunnstoffet. Og hva gjør det med den fine voksen som ble lagt på tidligere på året?

Kjøpte en båt i vinteropplag en gang hvor det var benyttet vaselinolje og jeg synes det var noe klin.

Pleier du å vaske båten før du legger dette på?

Hvilke pleier du å bruke? Biltema sin? Maritim? osv.?

Ja, jeg høytrykksspyler og vasker vekk den verste møkka før jeg legger på vaselinoljen. Men det er også det eneste jeg gjør.

Venter så en dag eller to til båten er tørr og legger på vaselinoljen på alle VERTIKALE flater, MINUS dollbord og fordekk.

Som innlegget over antyder, kan dekket bli glatt og det er derfor greit å få opp stativ og presenningen før dekk og dollbord smøres inn.

Noe klin..?.. vel, det kommer vel an på hvordan man organiserer jobben.

Båten skal ikke renne av olje, men kun ha et tynt lag som ikke siger på alle glassfiberflater.

jeg synes metoden sparer meg for mye arbeid om våren, båten holder seg utrolig godt og arbeidsmengden er takknemlig sett i forhold til å gnikke og gnu på glassfiberen med all verdens remedier for å holde den pen.

Dessuten er fremgangsmåten rimelig. En halvlitersflaske fra Biltema a`kr. 39,90 varer ca. 3-4 sesonger til min båt.

Men her som ellers; Smak og behag.

Jeg synes metoden sparer meg for mye arbeid om våren, båten holder seg utrolig godt og arbeidsmengden er takknemlig sett i forhold til å gnikke og gnu på glassfiberen med all verdens remedier for å holde den pen.

Dessuten er fremgangsmåten rimelig. En halvlitersflaske fra Biltema a`kr. 39,90 varer ca. 3-4 sesonger til min båt.

Men her som ellers; Smak og behag.

Men du polerer vel og vokser om våren likevel? I såfall forstår jeg ikke helt vitsen med vaselinoljen. Båten må likevel vaskes etter vinteropplag og jeg har aldri måttet slite for å få den ren på våren.

Jeg har brukt et vaselinoljelignende produkt tidligere(Polytrol) men det var på en rød stripe på skroget som jeg ikke turde rubbe mer fordi hvitfargen begynte å skikkn gjennom.

Vaselinoljen skal også ha egenskapen til å gi gelcoaten "fuktigheten" tilbake samt å rense den.. Et billig og drøyt produkt, ca 100 kroner pr liter på obs bygg bl.a.

Det ble meg fortalt av en båtbygger, at det er fett i gelcoaten og den tørker ut med årene, denne må erstattes for å beholde glansen, vaselinolje er et ypperlig produkt

til å sette inn båten hver høst.

Men du polerer vel og vokser om våren likevel? I såfall forstår jeg ikke helt vitsen med vaselinoljen. Båten må likevel vaskes etter vinteropplag og jeg har aldri måttet slite

Det er bare og sette inn den ene siden med vaselinolje et par år så ser du forskjellen.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Jeg har brukt den under med god erfaring.

vaselinolje.jpg

Produktbeskrivelse:

Vaselinolje er en mineralolje som er fremstilt av råolje. Denne er som godt som luktfri og helt klar med blank farge. Vaske ned båten skikkelig på forhånd. Deretter påfør vaselinoljen med klut. Ha på både plast- og metalldeler. Dette forsegler plasten og hindrer korrosjon. Dette sikrer at det ikke blir spekkdannelser ved store temperatursvingninger. Vaselinoljen kan lett fjernes med varmt vann og vaskemiddel til våren

Men du polerer vel og vokser om våren likevel? I såfall forstår jeg ikke helt vitsen med vaselinoljen.

Slik jeg oppfatter dette slipper man i hvertfall jobben med plastrens, noe som vanligvis er helt nødvendig for å bli kvitt oksidering. Det er sjelden jeg kan polere/vokse uten å rense først. Uten å ha noen erfaring med vaselinolje, innbiller jeg meg at det nok er enklere å smøre båten inn med dette på høsten, fremfor rensejobben på våren.

Brukte det selv ifjor høst med vekslende hell.

gelcoaten ble veldig lett å få ren da vaseligoljen løser opp mye møkk som ellers ikke løsner med vanlig avfetting eller rubbing + polering.

svigers sliter med dieseleksos som sitter fast ennå, resten av båten kunne han bare gni av møkka med fingrene.

en ting dere MÅ passe på er hvis det er Sika, Tec7 eller annet tetningsguffe på skroget.

Vaselinoljen løser opp dette også og når du skal vaske vaselinen av gnir du det utover og gjør vondt bare verre.

Snakker her av erfaring hehe ;-)

Lykke til med lett vårklargjøring og syrefri vaselin :-)

Ser jeg om våren at det har seget ned noe vaselinolje på bunnstoffet, vasker jeg det bare bort med varmt Zalo-vann, og et eventuelt problem er borte.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Nå er vel jeg av den litt skeptiske sorten som ofte leter etter alternativer, noe jeg også gjør i forbindelse med dette forslaget. Hvorfor skal et plastskrog smøres med fett? Fett samler og holder på sand og skitt, hva er fordelen med det? Hviket fett eller fettstoff innholder polyseter/plast som må suppleres med vaselin/vaselinolje evnt. annet fett? Kan en ikke likegodt smøre båten inn med margarin, motorolje, baconfett, bakefett eller greas?

Nå bruker ikke jeg primært vaselinolje for å tilføre gelcoat'n fett (det kan faktisk være negativt dersom en senere skal lakkere), men for å løse opp skitt som allerede sitter godt fast i gammel voks. Dessuten setter da ny møkk seg i vaselinoljen, og ikke i voksen. Dermed blir det lettere å få båten helt rein med en god Zalo-vask om våren som effektivt fjerner vaselinoljen og møkken.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...