Jump to content

erfaring med flytende syrefri vaselin på plastskrog i opplag?

rene83

Recommended Posts

, men for å løse opp skitt som allerede sitter godt fast i gammel voks. Dessuten setter da ny møkk seg i vaselinoljen, og ikke i voksen. Dermed blir det lettere å få båten helt rein med en god Zalo-vask om våren som effektivt fjerner vaselinoljen og møkken.

Lars H.

Dette er en interessant tråd. Jeg sliter med noe inngrodd møkk nede ved vannlinjen som jeg rett og slett ikke klarer å fjerne. Jeg har brukt det meste av plastrensprodukter og sågar også Autosols produkt for bleking av gulnet skrog. Sistnevnte bleker og fjerner vanlig gulning ved vannlinjen effektivt (og er et produkt som også egner seg til å fjerne vanskelige rustflekker), men er ikke i nærheten av å fjerne nevnte møkk.

Tror du vaselin påført f.eks. en ukes tid vil kunne ta misfargingen jeg sliter med?

Tror du vaselin påført f.eks. en ukes tid vil kunne ta misfargingen jeg sliter med?

Det vet jeg ikke, det er jo litt avhengig av hva slags møkk det er. Men jeg ser ikke på vaselinolje som et "vaske/rensemiddel". Har du forsøkt Black Streak remover? Ellers tror jeg nok du må til med en lett rubbing, enten med et eller annet kostbart produkt det står "Sailing", "Boating", "Maritime" eller noe slikt på, eller adskillig billigere produkter som Hugo eller Jiff rensekrem. Jeg sverger til Jiff og har aldri sett at det matter ned gealcoat'n.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det vet jeg ikke, det er jo litt avhengig av hva slags møkk det er. Men jeg ser ikke på vaselinolje som et "vaske/rensemiddel". Har du forsøkt Black Streak remover?

Lars H.

Jeg har forsøkt Black Streak remover. Jeg har også brukt div. renseprodukter beregnet for maritimt bruk, herunder rubbingprodukter. Vanligvis vil et eller flere av disse ta det meste, men ikke denne gang. Ved rengjøring av båt pleier jeg å begynne med Jif. Det som deretter står igjen tar jeg med øvrige nevnte produkter. Jeg står nå derimot overfor inngrodd møkk som jeg ikke klarer å fjerne. Det er i den forbindelse jeg lurer på om vaselinolje evt. kan gjøre nytten.

Du får kjøpt sånn syreflaske som du kan spraye på og knikka av det gule,

Får enkelt fjernet gulning ved vannlinjen med Autosols produkt beregnet for dette. Saltsyre gjør for øvrig samme nytten.

Men det jeg står overfor nå ser imidlertid ut som vanlig svartfarget inngrodd møkk i voksen, noe som normalt lar seg fjerne med plastrens e.l., men ikke denne gang.

Noen påstår at bruk av vaselinolje over tid medfører litt gulning i gelcoaten. Noen kommentarer?

Brukte det for noen år siden på skrog som var litt gul-aktive, men båten jeg har nå er egentlig kritt-hvit i fargen og har derfor ikke turt det.

Min far bruker sånn olje. Men skroget hans er også litt gul-aktig.

Nå er vel jeg av den litt skeptiske sorten som ofte leter etter alternativer. Hviket fett eller fettstoff innholder polyseter/plast som må suppleres med vaselin/vaselinolje evnt. annet fett? Kan en ikke likegodt smøre båten inn med margarin, motorolje, baconfett, bakefett eller greas?

Hvert til sitt bruk :rolleyes: og flytende vaselin til båten.

Hvis ikke jeg er feilinformert, så inneholder gelcoat / Topcoat voks, noe Polyester ikke gjør.

Dette fordi det skal hindre vanninntregning i plasten, med på kjøpet får en blank overflate.

Bruk av flytende vaselin ved opptak (etter vask) tilfører noe fett tilbake til gelcoat og hindrer støv og skitt å trenge inn ved opplag.

Og så er det lett å vaske vekk ved utak, før en legger på et lag voks.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Jeg har vel brukt vaselinolje i 10 - 15 år nå uten antydning til gulning. Det som kan gi gulning ved lengre tids bruk, er vaskemidler som er basiske som gulvvaskemidler som Handy, Ajax ol. Zalo er nøytral, men de fleste vaske/rensemidler beregnet på båt er sure og fjerner derfor gulfarging. Som sagt av andre, er sitronsyre og saltsyre effektive midler for fjerning av gul vannlinje.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg står nå derimot overfor inngrodd møkk som jeg ikke klarer å fjerne. Det er i den forbindelse jeg lurer på om vaselinolje evt. kan gjøre nytten.

Jeg tror neppe vaselinolje klarer denne oppgaven noe bedre enn det du allerede har forsøkt. Vaselinolje kan derimot forebygge at du får slik misfarging. Årsfersk møkk og inngrodd skitt i gelcoat og voks etter møkkete fendere, forurenset vann, sur nedbør, grisete vannlinje, osv, osv, løsner sakte men sikkert opp gjennom vinteren og renner av med såpevannet om våren. Hvis du bruker vaselinolje utvendig på skroget hver vinter når båten ligger i opplag, får du altså ca 5 mnd med skånsom og langsomtvirkende "lakkrens"-effekt. Jeg har brukt stoffet på de 3 siste båtene (ca. 15 år?) og de har alle vært som nye i gelcoaten.

Men forvent ikke underverker på gelcoat som har vært stygg og misfarget gjennom mange år. Da bør du først maskinpolere og fortsette med vaselinolje for å opprettholde den nye glansen.

Noen påstår at bruk av vaselinolje over tid medfører litt gulning i gelcoaten. Noen kommentarer?

Min erfaring er motsatt, at fargen nettopp holder seg veldig godt.

Jeg har nå en Riviera 925 FB som er krittvit i gelcoaten.

Den har samme intense hvitfarge nå etter 4 vintere med vaselinolje som da jeg hentet den på verftet i 2006.

Vær klar over at produktet "vaselinolje" og "parafinolje" er samme lurium.

Kjøp derfor gjerne Biltema`s billige plastflasker til kr 39,90 pr 0,5 liter istedet for dyre spesialprodukter som Lars så treffende betegner med "Båt-" , "Marin", "Seil-" eller "Spesial-" i navnet.

Det er dyre betegnelser og bokstaver når innholdet antagelig kommer fra den samme tønna.

Som tidligere nevnt er oljen drøy.

Jeg brukte opp den siste skvetten på flasken fra 2007 nå i høst,

og da har jeg sauset inn 33 fot med flybridge og akterplattform 3,5 ganger med 0,5 liter.

Tatt i betraktning prislappen i 2007 (kr 29,90 tror jeg), er det kr. 8,50 pr år.

Eller en liter diesel i 2010 :lol:

Redigert av Phoebe (see edit history)

Det må da være bedre ting å bruke vaselin til :blush::blush::blush:

Hvis ikke jeg er feilinformert, så inneholder gelcoat / Topcoat voks, noe Polyester ikke gjør.

Gelcoat ER Polyester, Vinylester eller Epoxy som er satt til farge, diverse andre luriumer, og i noen tilfeller også en voks.

De fleste gelcoater er i dag av Polyester typen, og klare og hvite gelcoater trenger ikke voks for å bli blanke, og de inneholder som regel heller ikke voks. Dette er en av grunnene til at hvit brukes mye som gelcoatfarge, da det er billigere og enklere å produsere enn andre farger.

Hovedingrediensen i Polyester er etylen, som lages av olje, slik at hovedingrediensen i gelcoat er i utgangspunktet olje(hydrokarbon).

Uten å gå for mye på inn på det, så oppfatter øyet slette flater som "blankere" enn ujevne flater.

Når gelcoaten er ny er den helt slett, og fremstår som blank. Etter en tid vil sol og sjø lage små krater i gelcoaten som gjør at den vil se matt ut, dette er det som heter oksidering, og det er i utgangspunktet omtrent det samme som skjer med metall som korroderer.

Måten å unngå oksidering på er så enkelt som å beskytte gelcoaten med voks fra den er ny.

Når oksidering først oppstår er det to måter å gå frem på, den ene skjuler bare problemet, mens den andre fjerner problemet.

Man kan legge på hydrokarboner av forskjellige slag. Vaselin er en blanding av forskjellige hydrokarboner, og er således laget omtrent bare av olje, akkurat som gelcoat som er laget av i hovedsak etylen, som også er ett hydrokarbon.

Hydrokarboner som påføres andre hydrokarboner vil til dels løse opp de hydrokarbonene de tilsettes, og desto færre atomer i molekylet, desto mer vil de løse opp, styrene(vinylbenzen) som er ett hydrokarbon med få atomer vil løse opp gelcoat på kort tid, mens vaseline som har svært mange atomer vil løse opp gelcoat over lengre tid. Andre typer oljer(petroleumsbaserte sådan) slik som motorolje, parafin e.l. gjør akkurat det samme, men i forskjellige hastigheter, ut ifra hvor mange atomer molekylene er sammensatt av.

Dette vil si at gelcoaten løser deg litt opp og vaselinen trekker inn i gelcoaten som gjør at det vil dannes ett lag ytterst med en blanding av vaselin og gelcoat som vil fremstå som blankere og renere enn før. Problemet er at dette laget ikke har i nærheten av samme holdbarheten som den opprinnelige polyester gelcoaten, og vil forsvinne raskt, mens gjentatt påføring av hydrokarboner, slik som vaselin, over mange år vil føre til at gelcoaten vil få en annen struktur på grunn av molekylene som trekker inn og etterhvert bli svakere.

Samtidig vil det forsatt være ujevnheter i gelcoaten, men øyet oppfatter de ikke som matte fordi det ligger ett lag med vaselinolje ytterst. Når det poleres over slike ujevnheter, vil voksen også gjøre at det blir liggende ett glatt lag utenpå som fremstår som blankt.

Både voks og olje er for "tunge" til å penetrere(<---prøvde å unngå det ordet sammen med vaselin :giggle: ) disse ujevnhetene skikkelig, slik at det vil oppstå luftlommer i disse små kraterene, som igjen vil gjøre at det blir vanskeligere å få polert det blankt, og som også gjør at det fortsetter å oksidere under polishen, og poleringsjobben varer derfor bare i en kortere perioden.

Den andre og beste måten å gjøre det på, er å rubbe eller vannslipe den eksisterende gelcoaten så glatt som mulig før det poleres og vokses, slik at man ikke tilfører gelcoaten noe som helst, da det er helt unødvendig.

Desto glattere gelcoaten er slipt, enten med papir eller med rubbing/polish før den vokses, desto lengre vil det vare, og desto blankere vil overflaten oppfattes av våre øyne.

Nå er ikke jeg verken poleringsekspert eller kjemiker, men det er bare slik jeg har forstått det, så da er det vel slik da :cheers:

Forøvrig har jeg i noen år brukt noe som heter Abralon, som det er andre tråder her på forumet om, og dette fjerner all misfarging, uansett hva det måtte være, ved å slipe det helt vekk, ikke dekke det med olje.

Redigert av adeneo (see edit history)

Joda, jeg har lest innlegget ditt med interesse et par ganger nå og jeg betviler ikke hverken kjemien eller vitenskapen bak.

Jeg hevder heller ikke at vaselinoljen i seg selv gjør gelcoaten blank, men at den har en rengjørende og rensende effekt over tid som løser opp og trekker ut møkk og skitt som ligger i porelaget ytterst i gelcoaten. Når jeg vasker av dette om våren, fremstår gelcoaten som mye renere enn hva jeg oppnår med kun svamp og såpe.

Når jeg etterpå legger på polish/ voks, fyller og forsegler dette den rene overflaten og både farge og glans får en tilnærmet "ny" overflate.

Selvfølgelig kan man maskinslipe gelcoaten, både med kjemikalier og slipemidler,

men det er mer arbeid enn hva jeg gidder å gjøre hvert år.

Dessuten er jeg ikke i tvil om at vaselinoljen er mye mer skånsom over tid enn om jeg skulle fyre opp Rupes`en med MaxWax og Autosol hver vår for å få samme effekt. Hele hensikten med vaselinoljen er jo å slippe å komme i den situasjonen at du må slipe.

Inntil jeg selv opplever skader eller misfarging, vil jeg fortsette med denne behandlingen, da min erfaring til nå er noe motsatt av hva teorien over skulle tilsi. Men den enkelte får finne ut dette selv.

Jeg har kun en begrenset erfaring med stoffet etter ca 15 års bruk.

Lars; Hvor mange år har du hatt din båt nå?

Den er jo et nydelig eksemplar av båttypen, og det kan vel neppe komme av at gecoaten blir ødelagt av den årlige vinterbehandlingen?

Redigert av Phoebe (see edit history)

Jeg lurer på hvor mye som hadde vært igjen av gelcoat'n nå etter 24 år dersom jeg skulle brukt feks. Abralon sliping hvert år? :headbang: Men til bruk på gjenstridige flekker eller fine riper, - ja.

Lars H.

Joda, jeg har lest innlegget ditt med interesse et par ganger nå og jeg betviler ikke hverken kjemien eller vitenskapen bak.

Nå er det bare slik jeg har forstått det, og jeg garanterer ikke for at det riktig :fishing:

Jeg hevder heller ikke at vaselinoljen i seg selv gjør gelcoaten blank, men at den har en rengjørende og rensende effekt over tid som løser opp og trekker ut møkk og skitt som ligger i porelaget ytterst i gelcoaten.

jeg har ikke prøvd vaselin selv, da jeg er litt skeptisk, men jeg har sett andre som har brukt det, og at det fungerer er det ingen tvil om, båten blir ren, pen og blank den.

Mine innvendinger er også basert litt på at dersom dette var ett slikt vidunderproduktet, og vaselin er tross alt ett petroleumsprodukt, som med sitt høye antall atomer ligger over diesel, bensin og en del andre oljer, så ville det vært svært lønnsomt for oljeselskapene å destilere mer vaselin, og selge det som rengjørings og poleringsmiddel til mange forskjellige industrier. I dag markedsføres det i størst grad til ett helt annet bruk, selv om det er noen som lager såkalt vaselinolje med båt, marin osv. på etiketten.

Dessuten er jeg ikke i tvil om at vaselinoljen er mye mer skånsom over tid enn om jeg skulle fyre opp Rupes`en med MaxWax og Autosol hver vår for å få samme effekt.

Jeg er av motsatt oppfatning. En overflate som er helt glatt før den vokses, og som beskyttes med tilstrekkelig vokslag, vil holde helt fint ut sesongen, og bare kreve en god vask og ny påføring av voks til neste år. Det er i hvert fall min erfaring. Nå er jeg nøye med hva som brukes på gelcoaten, og benytter helst ikke petroleums produkter i det hele tatt på båten, men bruker kun plantevoks(carnuba), og silikonfrie rubbinger (3M) osv.

Abralon fungerer fint på båter som ikke har fått det stellet de skulle hatt, og gjør at overflaten blir slipt ned til en ny og glatt overflate igjen, noe som ikke må gjøres hvert år, men dersom det vedlikeholdes riktig etterpå, bør det holde med å slipe kun en gang hvert .20 år.

Dette vil si at gelcoaten løser deg litt opp og vaselinen trekker inn i gelcoaten som gjør at det vil dannes ett lag ytterst med en blanding av vaselin og gelcoat som vil fremstå som blankere og renere enn før. Problemet er at dette laget ikke har i nærheten av samme holdbarheten som den opprinnelige polyester gelcoaten, og vil forsvinne raskt, mens gjentatt påføring av hydrokarboner, slik som vaselin, over mange år vil føre til at gelcoaten vil få en annen struktur på grunn av molekylene som trekker inn og etterhvert bli svakere.

Det er denne setningen som egentlig er det oppsiktsvekkende i adeneos innlegg. Sagt på en annen måte innebærer dette at bruk av vaselinolje over tid vil føre til svakere gelcoat, men som kamufleres av vaselinlaget ytterst. Litt spissformulert; en båt som mer eller mindre råtner innvendig men ser pen ut utvendig.

Fint om adeneo kan utdype dette litt mer og si noe om hvilke kilder han bygger på. Tror dette er vesentlig for alle som benytter eller vurderer å benytte vaselinolje.

Hovedingrediensen i Polyester er etylen, som lages av olje, slik at hovedingrediensen i gelcoat er i utgangspunktet olje(hydrokarbon).

Den andre og beste måten å gjøre det på, er å rubbe eller vannslipe den eksisterende gelcoaten så glatt som mulig før det poleres og vokses, slik at man ikke tilfører gelcoaten noe som helst, da det er helt unødvendig.

Desto glattere gelcoaten er slipt, enten med papir eller med rubbing/polish før den vokses, desto lengre vil det vare, og desto blankere vil overflaten oppfattes av våre øyne.

Et bra innlegg som bekrefter at alt var bedre før da det var voks i Gelcoat.

Så jeg trekker den slutningen at gammeldags Gelcoat har det bra med vaselinolje.

Nye som er på Polyester, Vinylester eller Epoksy som er satt til farge her vil fremtiden gi svaret.

Tillegges opplysning etylen blir/ble fremstilt av Naftacracking men produksjonen de siste 35 årene blir vridd mer over på cracking av "naturgas" propan, Etan og butan.("billigere råvare")

Et biprodukt er propylen som blir bruke til mykplast.

Har sett tilfeller av "nyere" båter som må lakkeres om fordi eieren har rubbet bort gelcoaten.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Fint om adeneo kan utdype dette litt mer og si noe om hvilke kilder han bygger på. Tror dette er vesentlig for alle som benytter eller vurderer å benytte vaselinolje.

Jeg bygger dette på at gelcoat i de fleste tilfeller er polyester tilsatt en katalysator for å herde, diverse fargestoffer og annet lurium.

Polyester er som tidligere nevnt i stor grad laget av etylene, som har den kjemiske formelen : C2H4

Styren er den vanligste tynneren for polyester, og polyester løser seg opp i styren, styren har den kjemiske formelen : C6H5CH=CH2

Aceton brukes normalt som vaskemiddel for redskap brukt med polyester, aceton har den kjemiske formelen : CH3 2CO

Benzen(bensin) kan også løse opp polyester, og har den kjemiske formelen : C6H6

Diesel har den kjemiske formelen : C12H23

Parafin er en blanding av hydrokarboner med 12-15 atomer per molekyl.

Vaselin, som pussig nok kalles "petroleum jelly" på engelsk, er også en blanding av hydrokarboner, men med over 25 atomer per molekyl.

Alle disse veskene er petroleumsbaserte, og er sammensatt av stor sett bare karbon og hydrogen, inkludert gelcoat og vaselin, noe som gjør at de til en viss grad vil løse hverandre opp.

Som det går frem er styren den vesken med laveste antall atomer, og også derfor den som blandes lettest med etylene, da disse er ganske like.

Jeg har forstått det slik at i petroleumshydrokarboner vil veskene bli vanskeligere å blande desto lengre kjedene med atomer blir, selv om de består av de samme grunnstoffene.

Noen hydrokarboner er også av andre typer, slik som asfalt, som har den kjemiske formelen : C7H16

De som har sett asfaltleggere vet at diesel brukes flittig her.

Bortsett fra vaselin, og kanskje parafin, er det ingen av de andre stoffene i denne familien av forskjellige hydrokarboner ett oppegående menneske ville hatt på båten sin i en ukes tid, da de fleste av dem, og særlig de med lave antall atomer, ville strippet båten for gelcoat i løpet av kort tid.

Et bra innlegg som bekrefter at alt var bedre før da det var voks i Gelcoat.

Så jeg trekker den slutningen at gammeldags Gelcoat har det bra med vaselinolje.

Nye som er på Polyester, Vinylester eller Epoksy som er satt til farge her vil fremtiden gi svaret.

Gelcoat har alltid vært laget av Polyester, Vinylester eller Epoksy. I gamle dager mest Epoxy, og i dag mest Polyester.

Voks tilsettes enkelte ganger for å få mer glans, men den vanligste grunnen til å tilsette voks er når gelcoat brukes på steder hvor den kommer i kontakt med luft.

Gelcoat tørker ikke skikkelig dersom den er i kontakt med luft, og det må være luftett, slik som i en båtform hvor formen tetter ene siden, og glassfiberen tetter andre siden av gelcoaten. Når det brukes gelcoat steder det ikke er mulig å tette for luft, kan voks blandes i gelcoaten.

Da vil voksen komme ut av gelcoaten mens den tørker, og legge ett luftett sjikt på utsiden av gelcaten slik at gelcoaten herder skikkelig. Voksen vaskes bort etter at gelcoaten er tørr.

Det stemmer at svært mange petroleums produkter nå lages ved å benyttte forskjellige "cracking" metoder, men dette kjenner jeg ikke så mye til.

Adeneon ser ut til å støtte min skeptis til disse fett/oljeproduktene med et faglig overbevisende innlegg Dersom det ser ille ut, noe det helst ikke skal med normalt bra vedlikehold, finnes det flere bra produkter som nevnt tidliger bl.a. fra Hempler (se Hansis innlegg) som jeg selv har brukt med godt resultat.

Redigert av pettersand (see edit history)

Vaselin, som pussig nok kalles "petroleum jelly" på engelsk, er også en blanding av hydrokarboner, men med over 25 atomer per molekyl.

Alle disse veskene er petroleumsbaserte, og er sammensatt av stor sett bare karbon og hydrogen, inkludert gelcoat og vaselin, noe som gjør at de til en viss grad vil løse hverandre opp.

Honnør til deg for alltid å komme med grundige og seriøse svar.

Du har for så vidt overbevist meg, selv om man vel bør være kjemiker for å følge resonnementet. Skal imidlertid bli interessant å se om du også har overbevist de andre som bruker vaselinolje aktivt?

Skal imidlertid bli interessant å se om du også har overbevist de andre som bruker vaselinolje aktivt?

På ingen måte nei. Dessuten har jeg aldri båtene så lenge at det blir noe problem for meg, det får eventuelt andre ta seg av hvis det skulle oppstå, noe jeg sterkt betviler.

Du har for så vidt overbevist meg, selv om man vel bør være kjemiker for å følge resonnementet.

Som jeg skrev tidligere, så er jeg altså ikke kjemiker, dette er bare slik jeg har forstått det, og det er mye mulig jeg tar feil.

Men når jeg ser på de andre veskene som består av akkurat de samme grunnstoffene som vaselin, og som har nesten samme sammensetning, og vet at dette er vesker jeg ALDRI ville hatt på båten min, og at noen av de til og med brukes som tynner og vaskemiddel for gelcoat, så ville ikke jeg lagt det på min båt og latt det stå på i en ukes tid.

Men jeg har som sagt sett andre som har gjort det med svært godt resultat, så at det fungerer er jeg ikke i tvil om, det er bare hele den kjemiske sammensetningsgreia jeg ikke liker noe særlig.

Når man samtidig vet at vaselin er noe de store oljeselskapene har bøttevis av, og man selv ser hva det gjør med en båt, så må det være en grunn til at de ikke markedsfører dette mer, og den grunnen tror jeg er at kjemien ikke stemmer, og at faren for at gelcoaten går til hel#¤! etter en viss tid er til stede.

Skal imidlertid bli interessant å se om du også har overbevist de andre som bruker vaselinolje aktivt?

Interessante innlegg, men jeg kommer til å fortsette med å ha vaselinolje påsmurt skroget gjennom vinteren. Min erfaring har vist meg kun positive resultater og ingen negative følger med 10 - 15 års bruk av vaselinolje på min nå 24 år gamle Saga27 med hvitt skrog.

Ellers legger jeg merke til at adeneo stadig gjentar at han ikke er noen kjemiker. Så jeg setter derfor et stort spørsmålstegn ved hans slutninger om skadevirkninger på gelcoat ved bruk av vaselinolje.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Fint, da vet vi at vi ikke skal kjøpe brukt Yamarin fra Bamble som tilsynelatende ser velholdte ut.

Siden båten nå står inne i oppvarmet hall tok jeg meg ikke bryet om å smøre den inn med vaselin i går da den ble satt inn. Stod med flaska i handa men ga f....kanskje jeg tar en tur opp en dag og gjør det. :rolleyes:

Redigert av Hansi (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...