Jump to content

erfaring med flytende syrefri vaselin på plastskrog i opplag?

rene83

Recommended Posts

Aceton brukes normalt som vaskemiddel for redskap brukt med polyester, aceton har den kjemiske formelen : CH3 2CO

Her er et mye bedre vaskemiddel for redskap brukt med polyester.

Varmt vann og grønnsåpe.

Grønnsåpe er en naturlig såpe laget av fett og kalilut (kaliumhydroksid (KOH)).

Kaliumhydroksid er en fast ioneforbindelse (et salt) som er bygd opp av K+-ioner og OH--ioner. Når stoffet løses i vann, frigis ionene.

Vannløsningen av kaliumhydroksid kalles kalilut og er en sterkt basisk løsning.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Min Fjord 880 fra 1987 har hvert eneste år siden den var ny blitt satt inn med flytende vaselin(Båtvaselin). Dette gjelder skroget og ikke overbygget. Båten har vært nøye vedlikeholdt med rubbing/polering hver vår etter at vaselin er vasket bort. Det jeg kan se med det blotte øye er at skroget holder glansen hele sessongen, mens overbygget fort blir matt og må etter-gåes med polering/voks i løpet av sommeren.

For min del, med hvitt skrog fra 1987, vil det bli fortsatt med vaselin. Tør jeg ha det på overbygget(blir glatt når presenning skal på, så skal den jammen få et lag der også.

Dette med at vaselin skal løse opp gelcoaten har jeg ikke sett noen tegn på da skroget også har blitt til dels røft rubbet til tider for å fjerne riper etc. Mulig du har rett i noe av det du sier Adeno, men det fungerer ikke slik i praksis i mitt tilfelle i hvert fall.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Min Fjord 880 fra 1987 har hvert eneste år siden den var ny blitt satt inn med flytende vaselin(Båtvaselin). Dette gjelder skroget og ikke overbygget. Båten har vært nøye vedlikeholdt med rubbing/polering hver vår etter at vaselin er vasket bort.

Min teori er at bruk av vaselin er bortkastet og at båten holder seg like pen med grundig maskin-rubbing/polering og voksing en gang per år. Slik er det ihvertfall med min båt. Vasken om våren synes jeg går lekende lett(uten vaselin) og det er nok fordi voksen fortsatt ligger som et beskyttende lag.

Skroget vil uansett alltid se penere ut enn overbygget.

Det er fordi forurnsnins- soleksponeringen er av en annen karakter.

Skrogets tildels loddrette flater vs overbyggets horisonale flater som må ta imot alt gjør vel også sitt til at vasking og skuring av hyttetak og dekk dermed er en medvirkende årsak.

Jeg vasker (vår & høst)bare før jeg skal vokse; ellers er det spyling og myk fille som tar møkka (noenlunde) i sesongen.

Min teori er at bruk av vaselin er bortkastet og at båten holder seg like pen med grundig maskin-rubbing/polering og voksing en gang per år.

Det er også min erfaring. Båten holder seg fin ved vanlig rubbing og voksing. Fordelen med vaselin er slik jeg oppfatter det at man slipper rubbing/rensing. Virker enklere å smøre på vaselin for så vaske enkelt av til våren før voksing.

Men advarslene fra adeneo har gjort meg skeptisk nok til at jeg tror jeg fortsetter med rubbing og voksing som før, noe som fungerer utmerket for meg.

Jeg har brukt et vaselinoljelignende produkt tidligere(Polytrol) men det var på en rød stripe på skroget

Polytrol er ikke vaselinoljeliknende. Polytrol er en tørkende olje, dvs noe ala lakk som trekker inn i gelcoaten og tørker. Vaselinolje er mer som en fuktighetskrem, dvs noe trekker inn i porene og resten vaskes vekk til våren.

Min teori er at bruk av vaselin er bortkastet og at båten holder seg like pen med grundig maskin-rubbing/polering og voksing en gang per år. Slik er det ihvertfall med min båt.

Om du rubber båten grundig med maskin hvert år tipper jeg at gelcoaten din begynner å bli veldig tynn etter hvert... :rolleyes:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Om du rubber båten grundig med maskin hvert år tipper jeg at gelcoaten din begynner å bli veldig tynn etter hvert... :rolleyes:

Det var vel kanskje egnet til å misforstå. Jeg benytter maskin fordi det går raskere og jeg unngår tennisalbue. Tror ikke jeg tar noe mer av overflaten enn om jeg gjorde det for hånd.

men det tar gjerne noe mer tid med en trebåt på våren kontra plastbåt er min erfaring.

Og så er en ferdig for sesongen, men med plast...

Men til saken fant dette så da er vel ok og sette båten inn med vaselinolje.

side70 | Seilas nr. 8 2007

Ellers holder milde,

fettløsende Zalo til vanlig vask av

det meste, mens Klorin desinfiserer

og bleker. Et godt tips er å sette båten inn med vaselinolje.

Vaselinen «fanger» skitten som

lett lar seg spyle av til våren.

Krefting är ett företag med traditioner inom försäljning, produktion och import av teknisk-kemiska produkter i Skandinavien, försäljning av marin utrustning samt diverse investeringar i Norge.

Stabil Vaselinolje

Vaselinolje brukes til beskyttelse og impregnering av kjøkkenbenker, møbler av tre og plast, til vinteropplag av glassfiberbåter, vedlikehold av keramiske fliser, tegl og klinker, og til smøring av sykler, hengelåser, symaskiner og husholdningsmaskiner. Vaselinolje e...

Varenr: 322731 ltr flaske

De hadde vel ikke laget og solgt noe som er skadelig for gelcoaten , de selger da ikke nye båter, eller gjør de det.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Skroget vil uansett alltid se penere ut enn overbygget.

Det er fordi forurnsnins- soleksponeringen er av en annen karakter.

Skrogets tildels loddrette flater vs overbyggets horisonale flater som må ta imot alt gjør vel også sitt til at vasking og skuring av hyttetak og dekk dermed er en medvirkende årsak.

Jeg er ikke veldig enig med deg i dette resonnementet.

Skroget utsettes for mengder av saltvann som er meget aggressivt medie, solstålene reflekteres i vannflaten og gir sammen med salt en tøff påkjenning. For de flestes del ligger båten 7mnd av året tildekket av en presenning, men skroget ligger eksponert for alt. Derfor er min påstand at for de aller flestes del får skroget hardere medfart enn overbygget. De som bruker båten hele året har selvfølgelig en annen utfordring på dekk.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Jeg er en av de som sverger til å sette inn hele skroget med vaselinolje før vinteropplaget.

Fordeler:

......

- Smører gelcoaten - tilfører gelcoaten fett, som gjør den blank og bestandig

......

- Jeg synes båten holder fargen og blankhet mye bedre over tid.

Jeg sto et par timer i går og polerte og vokset bilen. Dette er en varebil som tidligere eier ikke har polert/vokset på mange år. Selv om jeg rubber/polerer/vokser aldri så mye, så virker lakken tørr og blass igjen etter kort tid. Kom til å tenke på denne tråden om vaselinoljens egenskaper.

Det jeg lurer på er om det er noen som har forsøkt å sette inn en bil med vaselinolje for å tilføre fettstoffer til lakken?

Jeg er ikke ute etter å spore av denne tråden med gode råd om bilpolering, kun å høre om eventuelle synspunkter/erfaringer med vaselinolje på billakk.

Buster X med Yamaha 70

Min erfaring er at vaselinolje løser opp fastgrodd møkk over tid og hjelper til med å få gelcoaten ren, men den polerer ikke båten.

Tror derfor ikke stoffet er egnet for bil, medmindre du setter bilen i opplag.

Dette er sikkert OT, men Biltema`s Schratch Remover Wax ble best i test i bladet Motor, og der var den testet på nettopp en gammel, blass og sliten lakk. Du finner hele testen HER.

Har brukt Vaselin/parafin olje på den forrige båten i over 20 år og nå på den jeg har i 2 år,

Vil bare slutte meg til de som er posetive.

Vårpussen blir mye enklere,Zalo og høytrykkspyler, bare ikke få det på vinduspakningene,

Og det er jo nettop dollbordene og dekket det er best å ha det på, for å gjøre rent, henger opp presendingen først.

Ps er ikke motivert for å polere båten på høsten

aanton

Hvordan er det å få\bruke vaselinolje på fenderlista?

Ifølge reklamen til Krefting så må det være bra, http://www.krefting.no/index.cfm?objectid=DAA2D17B-65BF-7EAD-E58FB4CCF988E987

Sitat

Vaselinolje brukes til beskyttelse og impregnering

av kjøkkenbenker, møbler av tre og plast, til vinteropplag

av glassfiberbåter, vedlikehold av keramiske

fliser, tegl og klinker, og til smøring av sykler,

hengelåser, symaskiner og husholdningsmaskiner.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Nå er vel fenderlister laget av litt forskjellig materiale. Noen er av en eller annen plastvariant, og andre av en en gummitype. Min svarte fenderlist er av gummivarianten, og jeg har ikke forsøkt vaselinolje på den, men brukt AutoGlym sin Bumpercare til vårklargjøringen. Og fenderlisten er meget bra selv om den er 24 år. :thumbsup:

Og igjen, jeg bruker vaselinolje i vinteropplaget (som starter neste onsdag :headbang:) for å løse opp gammel møkk og for å samle opp møkk i løpet av vinteren slik at vårklargjøringen blir lettest mulig med en god Zalo-vask.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...