Jump to content

Erfaring med presenningsstativ - Maritim vs Ilas?

Ludde30

Recommended Posts

Jeg kjenner ikke til stativene fra Ilas eller Maritim spesielt,

men vil fraråde deg å kjøpe stativløsninger med plastdetaljer i skjøte- og festestykkene.

En bekjent kjøpte et slikt for et par år siden, og dette har blitt ødelagt av snø og kulde hver vinter i etterkant.

Jeg er usikker på hvilket fabrikat dette er, men lurer på om det ble kjøpt på Maritim (beklager allerede nå om dette skulle være feil ;) Dette er praktisk å håndtere og lettvint med hurtigkoblinger, men det holder altså ikke kulde og snøvekt.

Jeg har god erfaring med andre Ilasprodukter, og bruker blant annet opplagskrybber (20 tonns) herfra.

Presenningstativet mitt er fra OB Wiik. Dette er aluminiumsrør med solide (og tungvinte) skjøtestykker med skrukoblinger,

men er dønn solid og tåler de mest ekstreme vind- og snøbelastninger uten å gi etter.

Takk for godt svar Phoebe. Jeg skal ta en tur på Maritim å sjekke dette med plastdetaljene før jeg bestemmer meg. Hadde et aluminiumsstativ tidligere, men det ble solgt med den forrige båten. Når jeg tenker etter hadde dette plast i låsemekanismen, og i alle fall en av stengene hadde skader i den. Stativet var hverken Ilas eller Maritim sitt.

Har også hørt mye godt om Ilas-produktene, men har ikke hatt gleden av å prøve noen før.

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Kan anbefale løsningen som Malfix.no selger. Dette er et modulbasert T-stativ som kan utvides og tilpasses etter behov. Vekten hviler på stativet, ikke på rekkestøtteføttene som ofte får stor belastning i løpet av vinteren. Stativet stabiliseres med tau. Har hatt denne løsningen tre sesonger og er veldig fornøyd. Kan brukes både på land og når båten ligger på sjøen. Det som er viktig med denne løsningen er at stativet er så høyt at du presenningsidene blir så bratte at alle snø forsvinner av seg selv, slik du ser på dette bildet:

marieholmkrybbe.jpg

Ja, A-stativ er stødigere enn T-stativ.

Men jeg har for første gang dekksstativ (dvs. 3. sesongen nå). Jeg er veldig fornøyd med det. Det skrues jo fast, så det står veldig støtt. I teorien vil det øke presset på båten når det blåser fra siden, fordi det er bare festet i båten, men det er nok en ubetydelig forskjell.

Gerhard

P.S. Dekkstativ: stativ som er festet på dekk, dvs. står ikke på bakken. Skrues fast i rekkverk og kryssholt. Kan også brukes når båten ligger på vannet, men det er ikke aktuellt for meg.

Har Maritim sitt system, A stativ på 10 m lengde. Hatt det i to sesonger uten noe problem. Vet at de her en produksjonsfeil i plasten i år, dette opplyser de om og bytter uten diskusjon hvis det blir problemer. Det er lett, enklet å montere og billig, og min erfaring er at det holder selv i snørike vintre som den vi hadde siste år her på østlandet. Skal kjøpe dekksstativ derfra i år da jeg skal ligge i boblehavn i vinter.

Jeg har også tenkt på dekksstativ Gerhard, men disse alu-stativene erså lette allikevel at det ikke betyr så mye. Har riktignok syrefaste rekkestøtter på hyttetak og doghouse, men pullerne min er noen beist i godt gammeldags treverk. Innfestingen vil ha mye å si, vil ikke ha noe som gnikker mot dem gjennom en vindrik vinter.

hjjensen, flott med en tilbamelding på Maritims stativ. Ilas sitt har jeg tro på rent kvalitetsmessig uansett, men kjøper lett Maritims til en langt lavere pris om det er bra nok.

Redigert av Ludde30 (see edit history)

Jeg har Maritim sitt A stativ, og har hatt det noen år. Har byttet noen av T skjøtene, men fikk et tips av de på Ilas: Jeg har satt på et T stykke i hver ende av mønet, tar et tau herfra og ned til båten. Dette gjør at stativet ikke beveger seg i vinden, og T stykkene holder mye bedre. Legger til at mønet på stativet er noe lengre enn båten, kanskej en meter i hver ende. Dette gjør at tauene ned til båtene går fint på skrå og holder stativet stødig

Har Maritim sitt dekkstativ og har akkurat pakket inn båten for tredje sesong med dette stativet, er veldig godt fornøyd og ingen ting har blitt ødelagt så langt. Mitt er ca 12 meter langt og benytter en medium tung presenning a 12x8 meter 240g/m2, armert

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Kan anbefale løsningen som Malfix.no selger....Har hatt denne løsningen tre sesonger og er veldig fornøyd...

Kan vel bare si meg enig. Har brukt dette stativet i 12-15 år på snekka og ca 5 år på skjærgårdsjeepen. Eneste "ulempe", om man kan kalle det det, er at rørene er firkantet. Derfor er det viktif at mønestaget polstres med rørisolasjon el.l., noe forøvrig Malfix både selger og er nøye med å presisere. Jeg tok imidlertid litt lett på det en gang (fant ikke alt, ble litt for kort), og dermed gnisset det hull i preseningen på de utsatte stedene. Det skal sies at båtene mine ligger værutsatt til, og at jeg bruker relativt tynne lettpresennnigner.

Ja, A-stativ er stødigere enn T-stativ.

Skal ikke påsta at du har feil, men som kvistadbonden skriver så skal T-stativet fra Malfix "stives opp" med tauer fra mønet og ned til/mot dolbord (evt. hyttetak om det er bredt). Da sitter stativet som støpt, basta! Dessuten sørger disse tauene for at preseningen ikke "synker" innover - ergo unngår man oppsamling av snø/vann/is. Jeg har hatt snekka liggende utsatt i storm mange ganger (tror ca høyde fra bakke til mønet er ca 5 meter). Preseninger har fått medfart så det holder i blant, men stativet har ikke - noen gang - hatt antydning til å være ustabilt.

Redigert av Ronald (see edit history)

Ingen tvil om at T-stativ fungerer det også. Det jeg har nå, som er på vei inn i presenningstativhimmelen, er et T-stativ i stål. Tungt som rakkern med mye av tyngden høyt grunnet vekten på mønerørene. Har da stått støtt det også. Noe av grunnen til at jeg ønsker meg A-stativ er komfort knyttet til ombordstigning via badeplattformen. Jeg pleier alltid å ha noen prosjekter ombord i vinterhalvåret, og T-stativet står veldig i veien. Spread you legs, I wanna enter :lol:

Er det noen som har bilde eller tegning av disse "føttene" man kan kjøpe utenom til maritims pressendingstativ. Det finnes tre forskjellige typer i katalogen men ikke noe bilde av hva en får, Maritim her i Tønsberg har ikke delene inne.

Noen som har spandert på seg disse? er de justerbare med låsering eller er det kun en rørbit med fabrikert ende?

Satt opp stativet i dag , litt prøve å prøve igjen siden det er første gangen jeg monterer det men det virker veldig ok, et par merker med en tape eller en tusj så tenker jeg det går på 5 minutter neste år.

Ludde30: Jeg ser plutselig at du holder til på Nøtterøy. Har du lyst og tid, så stikk gjerne innom og se hvordan mitt stativ fra OB Wiik fungerer.

Dette kan du komponere selv ut fra ditt eget behov og type båt.

Mitt stativ er ca 12 meter langt og er tilpasset min nåværende båt med en blanding av T- og A-støtter.

Et par støtter står på bakken og de øvrige står på båten, tilpasset de steder hvor det er logisk og best å ha dem.

Du får kjøpt løse deler etter behov, både alu-rør og skjøte- og koblingsstykker, slik at du kan tilpasse nøyaktig til både din nåværende og fremtidige båter.

Stativet er bunnsolid og er i det øvre skiktet rent kvalitetsmessig og brukes i mye av profesjonelle yrkesbrukere.

Her er det kun solide runde alu-rør og rent metall i gode dimensjoner i alle deler og ikke en plastbit.

Jeg har hatt mitt i ca 10 år og bruker det nå på båt nr 2 etter å ha tilpasset det fra "gammelbåten" til Rivieraen i 2006.

Du kjøper ikke "et stativ", men tegner opp hvordan du vil ha stativet ditt, og så kjøper du delene for å komponere sammen dette.

På denne måten er det også veldig enkelt å endre eller kjøpe tilleggsdeler hvis du vil tilpasse til en annen båttype senere.

Meyer på Vear er forhandler og har alt av deler og rør til systemet.

Min løsning kostet ikke dette mer enn de dårligere alternativene da det ble kjøpt.

Send en IM hvis du ønsker å ta en titt.

Redigert av Phoebe (see edit history)

Jeg har A stativet til Maritim. Dette går nå inn i sin 3. sesong. Selv synes jeg dette stativet fungerer veldig bra. Det er lett, har bra overlapp i sammenkoblingene, har teleskopstenger som støtte på dekk langs båten og fungerer veldig problemfritt ved montering. Plasten som finnes i dette stativet er kun der hvor de vertikale stengene trees innpå den horisontale toppstangen. Det vil ikke bli noe krefter som virker inn på denne plasten og det har heller ikke vært noe problem den tiden jeg har brukt stativet.

Det jeg gjør ved montering er å bruke middels kraftige lastestropper som jeg surrer en gang rundt den langsgående stangen i toppen og fester i rekka. Slike har jeg 4 av bortover og de gjør stativet meget stødig når de dras til litt. Foran har jeg satt stativet på bakken(surrer bena fast mot pulpitten), mens akter har jeg det stående på båtripa inn mot kryssholtene. Dette er en tilpasning som passet bra på min båt(Fjord 880) fordi båten er mye bredere bak enn foran og da tar jeg ikke opp så "bred plass" på opplagstomta samt at jeg ikke trenger trekke stativet bak badeplattformen. Presenningen jeg bruker er av "billigtypen", men ikke den tynneste. Den går også nå på 3. sesongen uten tegn til slitasje. Tror det har med at jeg benytter spylevæske kanner fylt med vann og en dasj frostvæske i stedet for å surre med tau lang siden. Det sørger for mykere bevegelser i vinden og ikke slike harde røsk i maljene(som er av plast).

Anbefaler derfor gjerne stativet fra Maritim !

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

free, harhandlet stativet på Maritim i Tønsberg? Er det lagervare der?

Ja har handlet stativet på Maritim i Tønsberg nå i høst, om det er lagervare eller ikke vet jeg ikke, men de hadde fler igjen når jeg var der for et par uker siden.

Avdelingen i Tønsberg ser ut til å ha endel "barnesykdommer", utvalget er ikke som i Arendal, vet ikke hvor mye av det som står i katalogen de ikke har fått inn ennå men det er nok ganske mye som mangler, også på lagerstyring og kunnskap om produkter, samt erfaringer på sesongvarer, Allt dette regner jeg med er på plass til våren.

Hva du får for pengene hvis du bestiller en dekksfot visste de ikke, ingen her som vet?

Bruker en kombinasjon av Ilas og Maritim. Kjøpte et stort Ilas stativ for å få A-støttene lange nok.

Så kom det til at båten skulle ligge på vannet et år og måtte bygge om stativet. Maritim hadde da 3 stk "ekstrastenger".

En dekks-stang som var 1 stk stang med teleskopregulering(vanlig knott mot gulv)

En dekkstang teleskop med ende med rørklammer

En dekkstang teleskop med ende som kan stikkes ned i rekkerør på f.eks seilbåter.

Problemet var at T-festene ikke passet om hverandre slik at de måttes kjøpes av Ilas, poppes på og slipes ned slik at de passet inni Ilas rørene.

Fordelen er at jeg har 4 stk teleskopstenger med rørklammer, som kan festes på pulpit/kryssholt, slik at jeg kan velge å ha stativet på dekk foran og A-støtte bak eller vice versa, bare A-støtter eller dekks-stativ.

Ved montering brukes 1/2 l flaske på hver møne ende, bobleplast på mønestang. Kraftige biltemastrips på alle stenger som ligger mot rekke+alle kryss(hindrer vandring av stenger, teppe på plankeender og over topp på snøavlastere+krysstau som nevt tidligere i tråden som avstivning. Presenning "syes" sammen med bilstrikker+tausikring i hver ende, slik at de fjærer ved kraftig vind.

Godt opplag !

Redigert av Seasu (see edit history)
  • 4 uker senere...

Har Maritim sitt system, A stativ på 10 m lengde. Hatt det i to sesonger uten noe problem. Vet at de her en produksjonsfeil i plasten i år, dette opplyser de om og bytter uten diskusjon hvis det blir problemer.

Det var godt å lese, mitt knakk når jeg skulle sette det opp. Dette kan umulig tåle å få en tung presenning over seg. Så jeg måtte lage et stativ av trevirke. Får prøve å få pengene igjen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...