Jump to content

Motorvalg Viksund 770 sjark

pettan

Recommended Posts

Hvilken motor størrelse bør jeg velge til en slik båt? Står nå en 30 hk mitsubishi i den, da gjør den 8 knop. Kunne tenke meg en fart på 12-13, slik at jeg kan marsje med ca10 knop. Holder det da med 70 hk for å oppnå den farten jeg ønsker, eller må jeg enda mer opp? Noen som har slik båt som kan fortelle hva motor dere har, og hvilken fart dere oppnår?

Enig med Solnedgang! en sjark med lang dyp kjøl får egentlig ikke noe mere enn 8-9 knop uansett hvor mye krefter du setter på.. du vil bare få ubalangse og risikerer at rumpa graver seg ned med en enorm hekkbølge om du klarer å presse den opp i 10-12 knop..

Kjøp heller en speedsjark om lasteevne ikke er så nøye og om fart er veldig viktig..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Når du får 8 knop med 30 hk og Fairline35 får 9 knop med 54hk så er det et klart hint på at ønsket ditt om fart med denne båten er litt vanskelig å gjennomføre.

Får å få det til må du endre på undervannsskroget slik at båten blir en halvplaner.

Det er krevende og kan lett bli kostbart.

Morten har nok den beste anbefalingen, bytt båt hvis du vil ha større fart.

F.eks har Viknes 770 fartspotensialet du er ute etter.

Da kan du velge kombi utgaven og likevel får du vel samme dekksplass som du har.

Men det blir gjerne et for stort sprang i pris.

Finn ligge det en skrogform til Viksund 770 til salgs, det er oppgitt et fartspotensiale på 16 knop.

Du kan jo høre med selger hvilke modifiseringer som er utført for å nå det potensialet, hvilken motorstørrelse osv.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...