Jump to content

Hvordan ta ut en Volvo Penta 30A motor

Palbryn

Recommended Posts

Jeg er usikker på 290 drevet.

På 280 drevet løsnet jeg boltene rundt der drivakslingen stikker ut av transom (rundt der drivbelgen er festet), tror det var 6 eller 8 bolter. Tok ut pakningen.

Deretter løftet jeg den litt i fremkant slik at den kom løs fra motor festene. så i bakkant slik at den stå litt skjevt uten å ta borti transom eller motor fester. Trakk motoren frem slik at den kom klar fra transom. Da var det bare å løfte ut motoren.

Redigert av ansgar (see edit history)

Heisann!

Jeg har akkurat skrudd ut en AQ271C m/290DP, men det er vel så og si samme fremgangsmåte. Her fortsetter jeg bare der du har stoppet:

Du må ta drevet av skjoldet, og skru løs de 6 skruene som sitter i ring inni der. De sitter 2 og 2 på plate, som er slått inn mot skruehodet for låsing.

Mine var ganske rustne, så det ble brukt litt forskjellig størrelse på pipene. Husker ikke i farta hvem størrelse det egentlig er. Bare pass på å ikke bruk for liten pipe, så ikke skruehodene blir dratt runde.

Resten deretter bør være ganske plankekjøring. Kan hende det sitter litt klistra sammen i skjoldet, men det bør løsne greit. Hos meg satt det litt.

Det sitter seks bolter som tidligere nevnt på det bakre motorfestet i transomplaten, hodene på disse er 9/16" hvis jeg ikke husker feil.

Låseblekkene bør skiftes når disse skrues ut, og det må brukes gjengetetting på boltene når de skrues inn igjen.

Dersom du trenger boltene nye er delenummeret : 191844

Låseblekkene som låser boltene har nummer : 806644

Redigert av adeneo (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...