Jump to content

Unique 833, vinterkalesje, boblehavn Indre Oslofjord?


hjjensen

Recommended Posts

Skal ligge ute i boblehavn i Bærum i vinter. Dette er min første sesong i boblehavn. Vurderer hva jeg skal gjøre i forhold til overdekking, bare kalesjen (har ikke vinterkalesje)med understøtter for å unngå at den ødlegges av snøvekt eller full rigging av tak og presenning. Leser her på forumet at begge deler gjøres. Redd for å få jordslag i kalesjen hvis jeg legger presenning over. Får ikke lov å bruke mer enn 100W av landstrømmen så det går vel med til en frostvakt i motorrommet og ikke noe varme ellers i båten.

 

Noen som har erfaring fra boblehavn i indre Oslofjord så tar jeg gjerne mot tips...

 

Hvis det er noen her som har en vinterkalesje til en Unique 833 som de ikke trenger lenger så si fra, kan være interesert i å kjøpe denne.

Redigert av hjjensen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Har egentlig samme spørsmål som deg jeg og.

 

Båten min er plassert i boblehavn i Bærum også. Det er første gang båten ligger i boblehavn (Scand Baltic HT 2004).

 

Slik jeg ser det, så vil skroget få få varme fra sjøen (boblehavnen) så skrog og gjennomføringer vil ha det varmere enn at

båten skulle stå på krybber på land (forutsatt at det er mange kuldegrader). Bunnkraner stenger jeg etter hver gang jeg bruker båten i vinter.

 

Min båt har hardtop, slik at selve kalesjen er liten. Jeg har valgt å ikke ha på pressening, men bruke eksisterende kalesje som vinterkalesje (har bestill ny som jeg skal bruke som sommerkalesje).

 

På min tidligere båt som jeg hadde i vinteropplag på land, tok jeg av kalesjen og hadde to lag med pressening. Da ble det kondens mellom presseningene, men ikke under. Men i og med at min nåværende båt har hardtop, velger jeg altså ha på vinterkalesjen, og måke denne ved behov. Har også satt inn fuktslukere i for og akterkabin og følger med på relativ luftfuktighet.

 

Motoren har jeg ikke kjørt gjennom frostvæske ennå, da jeg bruker båten så lenge det ikke er is i Indre Oslofjord. Jeg har montert et 80W varmerør (frostvakt) i motorrommet. I tillegg har jeg to temperatursensorer i motorrommet som jeg kan lese av i kabinen.

Har også montert en GSM-sender som sender varsling til mobilen hvis temperaturen faller under 2 grader eller at landstrømmen blir borte. Jeg kan også ringe opp GSM-senderen og lese av temperaturen i motorrommet.

 

Skulle det bli lange perioder med kulde, slik at det legger seg is på fjorden, vil jeg konservere motoren (sjøvannskretsen).

 

Men jeg er som sagt spent, første år i boblehavn for meg også.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...