Jump to content

Noen som har feilmontert lensepumpe i Bella Falcon 26?


Tom Ames

Recommended Posts

Hei,

jeg oppdaget idag at lensepumpen (en Attwood Sahara 500) i min Falcon var feilmontert. Den er montert i babord skråside av kjølen med flottør delen av pumpen nederst. I følge produsenten skal flottørdelen ligge likt med pumpedelen eller litt høyere.

 

http://www.attwoodmarine.com/userfiles/store/product/files/875/69370-c-sahara-pumps.pdf

(Se figur 1 og punkt 4)

 

Siden Bella har montert denne feil, så vil flottøren ligge i vann og holde pumpen gående, mens pumpen vil ligge litt høyere å plaske i en blanding av luft og vann og ikke stoppe. Jeg merket det fordi pumpen så vidt svev rundt og hadde mistet nesten alt trykk den skulle ha levert. Men hvis den har gått i tusenvis av timer, så er det ikke rart den tok kvelden. Forrige eier hadde også fått ødelagt et batteri mindre enn 2 år gammelt, kanskje dette var grunnen?

 

Tenkte jeg skulle nevne det til dere som måtte eie en Falcon her på forumet eller kjenner noen som gjør det, så kan de jo sjekke pumpen sin. Min Falcon er en 2008 modell.

 

Noen som har anbefalinger i hvordan jeg fester ny pumpe i kjølen. Har ikke lyst til å skru. Bella har skrudd, men de har laget til noe festemasse i kjølen der pumpen sitter nå, i produksjonen. Det holder gjerne å ha det tørt, tørke med aceton og lime fast med Sikaflex?

Link to post
Share on other sites

Hadde slik pumpe i min tidligere Falcon 26, og har samme pumpa i Nord-Star'en også. Når du sier det så kan det stemme godt at den i Falcon'en var montert feil.. Uansett: Ville montert braketten/sila slik du skisserer, men gjerne brukt hurtigtørkende epoxy-lim av typen som fås i "dobbelsprøyte" på CO eller lignende.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...