Jump to content

Grunneiers rettighet til båtplass på egen/leiet grunn?

Verrie

Recommended Posts

I mange kommuner er der restriktive regler for bryggebygging, og bortimot sjanseløst å få til bygging.

Men dersom man eier noe strandlinje, og ikke søker om brygge, hva har man i det hele tatt lov til?

Et scenario, dersom man har noe fjell på leiet/eiet grunn, har man anledning til å borre hull til fortøyninger, samt henge fast i fjell permanente fendere uten at noen kan legge noe til hinder for dette?

Kan for et eksempel naboer protestere dersom man gjør dette og at man i verste fall blir fratatt noe utsikt grunnet båtens størrelse?

Fri ferdsel i led vil ikke bli hindret av noe slag.

Noen som vet?

Dette er ikke helt svar på det du spør etter men er borte i en lignende sak selv ettersom et familiemedlem snart skal overta en sjøtomt (erstatningstomt) i et område hvor naboer har som regel protesterer på alle endringer av prinsipp. Og ettersom jeg lurer på å nyttegjøre tomten har jeg sjekket litt opp: Det kan virke som om dette er underlagt Havneloven (ordet fortøyningsinstallasjoner er benyttet) og må søkes om til den som har ansvaret for sjøarealet i området loven i tillegg til kommunen (om det er forskjellige). Mange kommuner har vel også et eget havnereglement som beskriver slikt.

Dette skriver Bergen Havnevesen på sine sider

forvalter Bergen og Omland havnevesen ansvaret for sjøarealet som etter Lov om havner og farvann av 17. april 2009 nr. 19 er lagt til kommunen.

Lovens formål

Havnelovens formål er; jf. § 1, å legge til rette for god fremkommelighet, trygg ferdsel og forsvarlig bruk og forvaltning av farvannet i samsvar med allmenne hensyn og hensynet til fiskeriene og andre næringer. Loven skal videre legge til rette for effektiv og sikker havnevirksomhet som ledd i sjøtransport av personer og gods innenfor nasjonale og internasjonale transportnettverk.

Tiltak som krever tillatelse etter havnl.

Tiltak som bygging, graving, utfylling og andre tiltak som kan påvirke sikkerheten eller fremkommeligheten i kommunens sjøområde krever tillatelse etter havnl. er iht. § 27. Som tiltak regnes bl.a. fortøyningsinstallasjoner, kaier, brygger, broer, luftspenn, utdyping, dumping, akvakulturanlegg, opplag av fartøy, lyskilder, kabler og rør.

I tillegg til søknad om tillatelse etter havnl. må det sendes søknad til den aktuelle kommunen for behandling etter plan- og bygningsloven. Tiltak i sjø kan ikke iverksettes før søkndaen har vært behandlet etter begge regelverk.

Tillatelse fra Kystverket

Enkelte tiltak krever tillatelse fra Kystverket;

•Tiltak i hovedled og biled

•Tiltak av betydning for Forsvaret eller Kystverkets anlegg

•Akvakulturanlegg

•Broer og luftspenn

•Rørledning for olje og gass med mer

Lykke til og følg gjerne opp tråden om du finner ut noe som har felles nytte. :flag_bp:

Har du tomtegrense mot sjøen har du tilflottsrett, altså krav på å ha mulighet til å komme til eiendommen med båt. Tilflottsretten - Adgangen til uhindret sjøveis adkomst til sin eiendom. Ulovfestet rett. Eks. på hindringer; bryggeanlegg, oppdrettsanlegg Rt. 1985 s. 1128 ”Hessvågen” (oppdrettsanlegg funnet å ikke være en krenkelse av tilflottsretten), se utk. § 19 jf. §§ 16, 17 og 18. Retten til å ha båtfeste, stø, naust kan nevnes, men er egentlig selvsagt. Se likevel utk. § 16, 2. ledd.

Hvorvidt du kan slå inn festepunkter osv. vet jeg ikke. Dette er jo vanlig i uthavner, men vet ikke hvem som i sin tid har slått inn slike... Henger du opp fendre som en permanent løsning er det garantert noen sv-ere som bryr seg og krever de fjernet av estetiske hensyn og i det hele tatt.

Edit: No offence til sv-ere. Eller litt da :giggle::cheers_wine:

Redigert av CSL (see edit history)

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Takk for svar så langt, som også er samsvarende med hva jeg har trodd er tilfelle.

Jeg får gå veien om kommunen og undersøke med disse hva jeg må forholde meg til, men om enn så lenge virker det for meg som om det i første rekke slåes ned på brygger, flytebrygger, flåter "m/motor" for mer eller mindre fast bryggeplass og videre.

Men er noe forundret over at man kan regulere grunneieres adgang til å fortøye egen båt til egen grunn selv UTEN og legge ut akterskodd.

Dessverre er det tydligvis bare så vanskelig å få forhåndsuttale fra kommunen, men vi får se......

Du kan jo hvertfall legge ut bøye. Så lenge den er festet innenfor din grense av sjøbunnen.

Om du får lov til å slå ned faste fortøyningspunkter i fjellet så kan du jo fortøye en flåte til denne som du bruker som brygge. Kan ikke se at det skulle være ulovlig så lenge den er nogelunde håndterbar. Da er den jo ikke som en fast installasjon å regne.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

CSL/Honduras, tror jeg må skuffe dere litt. Lillesand kommune har krevd overfor grunneier fjerning av flåte fortøyd med 2 tamper til fjell, som også har 15 HK motor på. Han har faktisk kjørt denne, men allikevel mener kommunen at dette er tilsniking av brygge. Hans fritidsbåt er normalt fortøyd til denne.

Lillesand er drøyt sære ja. Men om jeg hadde en flåte m. motor som også var kjørbar og registrert så hadde jeg ikke finni meg i at de skulle nekte meg det.

Fjellfester bør du jo få lov til, slike finnes jo over alt.

Du kan jo hvertfall legge ut bøye.

Fra Seilas sine hjemmesider:

Hei,

Her er et utdrag fra Lov om havner og farvann av 17. april 2009 nr. 19.

§ 27. Tiltak som krever tillatelse

Bygging, graving, utfylling og andre tiltak som kan påvirke sikkerheten eller fremkommeligheten i kommunens sjøområde, krever tillatelse av kommunen hvor tiltaket skal settes i verk. Som tiltak regnes bl.a. fortøyningsinstallasjoner, kaier, brygger, broer, luftspenn, utdypning, dumping, akvakulturanlegg, opplag av fartøy, lyskilder, kabler og rør. Kommunen kan ikke gi tillatelse til tiltak som vil stride mot bestemmelser gitt i eller i medhold av loven her.

Siden en bøye vil omfattes av begrepet ”fortøyningsinstallsjoner” vil denne bestemmelsen komme til anvendelse. Det er dermed plikt til å søke om tillatelse dersom bøyen (fortøyningsinstallasjonen) kan påvirke ”sikkerheten eller fremkommeligheten i kommunens sjøområde”. Dersom tiltaket ikke har slike virkninger er det normalt ikke søknadspliktig. Det er tilstrekkelig at det er en rimelig mulighet for at tiltaket kan virke forstyrrende på ferdselen, for eksempel at trafikken forsinkes, vanskeliggjøres eller utsettes for fare på grunn av tiltaket.

Det er kommunen som eventuelt gir en tillatelse etter havneloven § 27, og de kan nekte dersom vilkårene nevnt over er oppfylt. Dersom vilkårene ikke er oppfylt trengs normalt ikke tillatelse og du kan legge ut bøyen. Slik du forklarer situasjonen vil vurderingen i ditt tilfelle sannsynligvis være hvorvidt bøyen vil representere en fare for sikkerheten eller fremkommeligheten i sjøområdet. Dette spørsmålet er det kommunen som avgjør. Grensetilfeller kan for øvrig avklares i forskrift, jf. § 27 fjerde ledd.

Mulig at Lillesand er sære CSL, men det hjelper ikke akkurat at fylkesmannen heter Djupedal!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...