king kong Svart 18.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2010 Etter og ha lest dine innlegg 1 gang til, skriver du at båten fungerte normalt når verksted testet bensintrykk og foretok diagnosetest. Hvis dette stemmer, så er vi engentlig tilbake til pungt 1 som er og måle bensintrykket når du har problemet aktivt. Høres veldig ut som motoren din ikke får nok bensin over tomgangshatighet. Som før nevnt, er live data lest med diagnoseverktøy fra temp sensor,map sensor og tps sensor utrolig nyttig informasjon ved feilsøking. Alle nevnte sensorer gir ecm info slik at den kan kalkulere riktig tenning og bensinbengde. MVH K.K Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 18.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2010 Har hatt lignende problem (på bil). Fungerte greit i kald tilstand, men når trykkpumpen til bensinen ble varm streiket/stoppet motor. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
volfro Svart 18.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2010 (redigert) Har denne motoren vekter/vac.tikobling i fordler eller er det kun elektronikk som styrer tennigstidspunkt? Synest ikke fargen på pluggen såg så værst ut (dårleg bilde), men er det borte deler av senter spissen? Eller er den laga slik. Såg kanskje ut som den hadde mye åpning på bildet? Ellers burde du vel ta ut alle pluggene og teste de? Når det gjelder sensorene dine med kun 1 ledning så skal de vel laskes mot jord/gods for å koble de ut? Er enig både med Adeno,King Kong og 880, men ikke så enkelt å finne dette nei. Men å starte med å laske/(koble forbi) en og en sensor er jo en enkel og grei test. Dette er jo allt etter hvilken type sensor det er snakk om selvfølgelig men de med en kabel burde jo være grei skuring. Redigert 18.Oktober.2010 av volfro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 18.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2010 (redigert) Som før nevnt, er live data lest med diagnoseverktøy fra temp sensor,map sensor og tps sensor utrolig nyttig informasjon ved feilsøking. Alle nevnte sensorer gir ecm info slik at den kan kalkulere riktig tenning og bensinbengde. Jeg er enig i at det beste er å bruke diagnoseverktøy og å sette ett manometer på fuelrailen, det er som regel det første som gjøres, jeg pleier også å huke på testlys på injektorene, og på den måten kan man ofte finne feilen rimelig raskt. Nå er det slik at Mew har hatt båten på verkstedet hvor de har forsøkt dette, og det koster noen kroner hver gang dette skal kobles opp, timene som går med på testing osv. Dersom man har ett eget Scantool, som kostet borti 10 båtlapper fra Marine Power den gangen jeg kjøpte det, er det greit, men når man på egen hånd skal feilsøke er det ikke så mange som har den muligheten, og man må gjøre det på gamle måten eller kjøpe ett scantool. Ett raskt søk viser at Rhinda nå selger de en del billigere enn den gang jeg kjøpte mitt. Det funker ikke akkurat med slike billige OBD2 testere fra Biltema. 96 modellen er vel en av de første med MEFI, mener å huske at dette kom i 93/94 på Mercruiser, så det er vel MEFI 1 eller 2, og det er begrenset hva som kan leses av. TP og IAC setter vel ikke engang feilkoder på de gamle systemene, og sensorer som bare har begynt å feile kan lage de merkeligste feil i ECM'n på de gamle systemene, blant annet kan de helt uten videre, og uten å sette feilkoder stanse strømmen til bensinpumpen. Nå har også Mew forsøkt å måle strømmen på pumpen når motoren stopper, og den får strøm selv når motoren stopper, slik at det er sannsynlig at det kommer frem bensin, eneste måten å være sikker på er å huke på ett manometer å se om trykket forsvinner når motoren stopper. Biltema har billige manometere, men vet ikke om de har noen som tåler høyt nok trykk. Uansett er ett manometer og noen overganger billigste måten å utelukke manglende bensin, og det er tvilsomt at det er injektorene da 350'n går helt fint uten bensin til minst 4 sylindre, og det er lite sannsynlig at flere injektorer er ødelagt samtidig, slik at motoren stopper. På babord side av motoren skal det sitte to releer, tror det fremste er releet til bensinpumpen, du kan ta ut dette for å se etter at det ser helt og greit ut, releer svir seg som regel først på undersiden og på bena, så det kan se like fint ut helt til du tar det ut å sjekker det. Du kan også teste det med litt strøm eller en releetester for å være sikker på at det ikke er dette som kutter ut når det blir varmt. Men å starte med å laske/(koble forbi) en og en sensor er jo en enkel og grei test. Dette er jo alltetter hvilken type sensor det er snakk om selvfølgelig men de med en kabel burde jo være grei skuring. Ved å koble ut sensorer, eller dersom en sensor ryker, vil ECM modulen etter kort tid erstatte signalet som er tapt med ett standardsignal, og enkelte ganger gå i "limp home" modus, slik at som King Kong har nevnt tidligere vil turtallet begrenses til 2800rpm, men motoren vil ikke stoppe. Derimot, som jeg har sagt flere ganger, kan en sensor som har begynt å feile, uten at den er helt defekt, gi merkelige signaler som ECM'n ikke forstår, og på de gamle systemene kan dette føre til motorstans. Regner med at når verkstedet sist gang koblet til ett Scantool, ble ECM'n testet for feil før noe annet, slik at det ikke er alvorlige feil i softwaren som gjør dette. Har byttet ett par slike ECM på snart tyve år, så det hender de ryker også, noe som også kan føre til merkelige feil. Redigert 18.Oktober.2010 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 20.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2010 Se denne service bulletin'en, kan være mulig årsak??? Sitér dette innlegget Link to post
king kong Svart 20.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2010 Se denne service bulletin'en, kan være mulig årsak??? Denne bulletin (mfi 3) gjelder ikke denne motoren. Mew har mfi 1. MVH K.K Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 20.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2010 Men den har vel sensor? Og den kan vel svikte den også? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 20.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2010 KK har tydeligvis over gjennomsnittet med kunnskap om dette, og har kommet med noen gode forslag tidligere i tråden. Det er nevnt en hel del mulige årsaker, og det er opp til trådstarter å finne ut av hva det er som er galt, vi andre sitter bare her og gjetter ut ifra ett par bilder, og det er ofte vanskelig. Nå gjelder i utgangspunktet linken i min forrige tråd en kjent feil på sensorer innen en gitt gruppe serienummer på motorer levert med MEFI 3, og trådstarter har nok ikke en motor som faller innenfor dette, men dersom motoren er utstyrt med Thunderbolt 4 eller 5 tenning, så er denne sensoren der, og den kan være defekt. Det er nok en stor sjanse for at trådstarters motor har en Delco fordeler, og da er det ikke en slik sensor der, men dette er såpass enkelt å komme til, og å se forskjell på, at det klarer nok trådstarter helt fint å skille mellom. Nå er KK alltid veldig påståelig, og hvordan han med sikkerhet kan si at det er MEFI 1 ut i fra ett par bilder har jeg vanskelig for å forstå, jeg trenger alltid serienummeret for å finne ut av dette, da Mercruiser ikke sortere sine motorer ut i fra årstall, men serienummer. Normalt hadde motorer levert med MEFI 1 en annen flammedemper enn det som er på bildene til trådstarter, den flammedemperen som er avbildet ble levert på senere motorer med MEFI 3. Nå er motoren 14 år gammel, og det er sannsynligvis skiftet flammedemper minst en gang, slik at dette ikke er noen sikker måte å vite hva slags software som er i ECM'n. MEFI 1 kom vel i 93, MEFI 2 i 96, og ble brukt lite av Merc, MEFI 3 kom i 98. En MEFI 1 ECM kan flashes til MEFI 2 eller 3, men i enkelte tilfeller bør ledningsnettet gjøres om noe, i tilegg er min erfaring at kundens årstall ikke alltid stemmer med det korrekte årstallet, som man som nevnt må ha serienummeret for å vite sikkert. Jeg har senest i dag byttet kon på ett Bravo 3 drev som i følge eieren kom med båten han kjøpte ny i 1999, men etter å ha slipt vekk noen millimeter med bunnstoff og klistremerker viser serienummeret at drevet er produsert i 2001, og kunden har kvittering på båtkjøpet, så båten er kjøpt to år før drevet er produsert. Nå er det som regel andre veien, at serienummeret viser at delen er noen år eldre enn den datoen kunden faktisk kjøpte delen, men med Merc har jeg faktisk vært borti ett par ganger at det er andre veien også, uten at jeg kan forklare hvorfor. Av erfaring holder jeg fortsatt en knapp på at feilen ligger i oljetrykksbryteren eller IAC sensoren, da dette er de vanligste feilene på MPI motorer som ikke vil gå skikkelig. Jeg er også temmelig sikker på at nær sagt alle 350 motorer som ble levert mellom 1996 og 2000 ble levert med "protection mode" avslått i ECM'n, slik at sensor feil sannsynligvis ikke i noe tilfelle vil føre til at båten går i denne modusen, selv om det står noe annet i service manualen. Sitér dette innlegget Link to post
Mew Svart 20.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Oktober.2010 (redigert) Der hvor tegningen illustrere at oljetrykksbryteren sitter, der sitter oljetrykks giver/senderen. Den har kun en blå ledning inn. Ellers sitter det to lignende brytere/givere på motoren som jeg har lokalisert. En på venstre side av fordeleren og en på høyre side av bunnpanna. Alle sammen har kun en ledning inn. Redigert 20.Oktober.2010 av Mew (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 21.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2010 Det er vanskelig å se på bildene, men det ser ut som oljetrykksender til instrumentpanelet, ta av ledningen og se om signalet til oljetrykksmåleren forsvinner. Denne har i såfall ikke noe med problemet ditt å gjøre. Sjekk uansett at det er skikkelig kontakt, og at ledningen ikke er korrodert bort under isolasjonen på kontakten. oljetrykksmåleren ser vanligvis slik ut, og skal ha lys blå ledning: Dersom ingenting skjer med oljetrykksmåleren på instrumentpanelet kan det være tenningsbanksensoren, denne står som regel i ett av tappehullene til vannet i bunn av blokken, men den kan i teorien plasseres hvor som helst. Tenningsbanksensoren har som regel en spesiell kontakt som kan løsnes ved å trykke inn på begge sider av pluggen. Sensoren er lett gjenkennelig pga. formen på kontaktpluggen, og her er det viktig å følge med : Når motoren går bør det være +12V til denne sensoren hvis den er til tenningsbank. Denne sensoren kan forårsake feiltenning dersom den er defekt. Den kan testes ved å sjekke som tidligere nevnt at det kommer +12V i den blå ledningen som går til selve sensoren, i tilegg bør det sjekkes at det er rett rundt +10V i den lilla/hvite ledningen som går mellom den ene kontakten på fordeleren og ECM modulen. Dette tester bare kretsen, og det å teste selve sensoren er litt mer arbeid og krever både en prøvelampe og ett multimeter, Jeg kan heller skrive mer om det hvis du skulle trenge det. Nedenfor er bilde av tenningsbanksensor. Dersom det er oljetrykksbryteren er det ikke strøm i ledningen, og ingenting vil skje med oljetrykksmåleren på instrumentpanelet når du kobler av ledningen. Koble ledningen av fra selve bryteren og før den til jord for å koble ut bryteren, sjekk om du fortsatt har samme problemet med motoren når ledningen er jordet. Oljetrykksbryteren ser normalt slik ut: IAC'n kan også taes ut og inspiseres, og med IAC'n ute, men med ledningene koblet til kan du slå på tenningen uten å starte opp. IAC'n bør bevege seg ut og inn når du slår på tenningen. Dersom den ikke beveger seg i det hele tatt er den defekt. Dette er bare en test for å fastslå at den ikke er helt defekt, men den kan fortsatt henge seg opp når den blir varm, slik at motoren stopper, sannsynligvis på lave turtall, da IAC'n kontrollerer tomgang og turtallsjustering ved belastning på lave turtall. Dette sees normalt med ett Scantool. Sitér dette innlegget Link to post
Mew Svart 21.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Oktober.2010 Stemmer som du sier adeneo, det er den som sender signal til oljetrykksmåleren. Prøvde å forklare det i forrige innlegg, men litt klønete forklart. Utslaget forsvinner på måleren, når jeg drar ut ledningen. Jeg har på nytt nå levert båten på verkstedet (igjen) og tipset dem om at de bør sjekke sensorene bedre, så får de jobbe på den et par-tre timer de som har greier på dette og har utstyret i orden. (Selvom de mener at de bør sjekke dysene) Sitér dette innlegget Link to post
Mew Svart 25.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2011 (redigert) Marerittet fortsetter og fortsetter..... Jeg leverte båten til et verksted i oktober, de klarte ikke engang å framprovosere feilen... De bytta kontakter på bensinpumpa og på dynamoen. Da jeg tok båten fram for 3 uker siden, funka den fortsatt ikke. Jeg fikk låne en bensintrykksmåler og fant ut at, bensintrykket på MAG350 skal ligge mellom 30-43 PSI. Trykket lå stabilt på 30 PSI, så begynte bensintrykket og falle å motoren gikk ujevnt. Så falt det ned på 20 PSI, motoren rusa seg litt opp også ble alt trykket borte og motoren stoppa. Skrur jeg av og på tenninga så funker det fint igjen, da går motoren noen minutter igjen. (Problemet oppstår kunne etter at motoren har nådd en 30-35 grader.) Hørte at matepumpa gikk litt ujevnt da strømmen ble slått på, samt jeg merka det i vibrasjonene på pumpa at den gikk ujevnt da motoren stopper. Så tok en bråsjanse og kjøpte meg en helt like og ny Carter pumpe som pumper 380 LPH. Det ble for gjeves for problemt er fortsatt der. Er det bankesensor på en MAG350 1996 mod? På tomgang så hører jeg en lyd fra bunn av motoren som er HELT lik som rådebank, men når man ruser den opp på 1400 rpm kan man ikke høre lyden lengre. Av og til er den borte på tomgang også, så kan aldri tenke meg at det er rådebank. Kjenner likevel med min flaks at jeg får, frysninger nedover ryggen av den lyden. Ellers så merker jeg at den ene manifolden blir noe varmere en den andre, sånn skal det heller umulig være.. Alt av tips og råd mottas med STOR takk:):) Redigert 25.Mai.2011 av Mew (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Yankee Svart 27.Mai.2011 Del på Facebook Svart 27.Mai.2011 Hadde helt likt problem med en 1998 7.4 MPI/LX. Den starter med en gang, gikk rent og fint, men når jeg begynte å kjøre og motoren begynte å få temperatur så stoppa den. Kunne ligge å vente litt, og så startet den igjen, men stoppet på nytt når temperaturen gikk opp mot driftstemperatur. Jeg hadde heldigvis stående en nesten lik motor på land, prøvde meg derfor litt frem med å bytte ut deler.. .. på samme måte som jeg har inn trykk av at endel verksteder gjør, men da må man betale for alle delene Det som funka på denne motoren var å bytte tenningsmodulen på fordeleren ikke spør meg hvorfor, men etter at jeg bytta den så gikk båten helt fint. Skjønner ikke hvorfor den skulle forårsake dette problemet. Er ett skudd i blinde, men det funka på min så kanskje vært ett forsøk? Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 28.Mai.2011 Del på Facebook Svart 28.Mai.2011 ... Ellers så merker jeg at den ene manifolden blir noe varmere en den andre, sånn skal det heller umulig være.. .... Dette er helt normalt. Den ene albuen/riseren blir såpass varm at du ikke kan hvile håndflaten mer enn 4-5 sek mot den mens den andre er litt kaldere. Dette er et resultat av rutinga på kjølevannet. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
TPBS-277 Svart 28.Mai.2011 Del på Facebook Svart 28.Mai.2011 Tenningsmoduler og pickuppen i fordeleren er en vanelig feil på GM motorer.Både i bil og i båt.De kutter veldig ofte når de blir varme.Heldigvis ryker disse såpass ofte at de delene er blitt veldig billige.Sålenge du ikke kjøper en som ligger i en Volvo eller Mercruiser eske da,for de er svinedyre når de har fått ny innpakkning.hehe Sitér dette innlegget Link to post
TPBS-277 Svart 28.Mai.2011 Del på Facebook Svart 28.Mai.2011 https://baatplassen.no/i/topic/79873-gangproblemer-mercruiser-43l-v6-1996/ Sitér dette innlegget Link to post
Mew Svart 1.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2011 (redigert) OPPDATERING: Kobla på en ekstern tank, da gikk båten som en klokke. Kobla bensinrøra fra den innebygde tanken ned i den eksterne tanken, da stoppa båten. Kobla på "orginal" slangen til den eksterne tanken igjen og da gikk den som en klokke igjen. Har sjekka alt mulig på bensinslangen og kan ikke finne NOE feil, men kan ikke se noen annen løsning en å få Tess eller Hydroscand til å lage en ny å prøve. Redigert 1.Juni.2011 av Mew (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 1.Juni.2011 Del på Facebook Svart 1.Juni.2011 Har sjekka alt mulig på bensinslangen og kan ikke finne NOE feil, men kan ikke se noen annen løsning en å få Tess eller Hydroscand til å lage en ny å prøve. Biltema selger bensinslange, bare ta med en bit eller mål hvilken dim du trenger. Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 1.Juni.2011 Del på Facebook Svart 1.Juni.2011 OPPDATERING: Kobla på en ekstern tank, da gikk båten som en klokke. Kobla bensinrøra fra den innebygde tanken ned i den eksterne tanken, da stoppa båten. Kobla på "orginal" slangen til den eksterne tanken igjen og da gikk den som en klokke igjen. Har sjekka alt mulig på bensinslangen og kan ikke finne NOE feil, men kan ikke se noen annen løsning en å få Tess eller Hydroscand til å lage en ny å prøve. Kanskje det bare er slik at båtens bensinslange suges flat? Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
volfro Svart 1.Juni.2011 Del på Facebook Svart 1.Juni.2011 Ja, kan være delaminert innvendig og det ser man nødvendigvis ikke på utsiden.(eller på innsiden for den del, før man får litt vakuum på) Sitér dette innlegget Link to post
Mew Svart 2.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2011 Biltema selger bensinslange, bare ta med en bit eller mål hvilken dim du trenger. Er pressa på koblinger på slangen min, så må nok desverre til en sånn rørsjappe. Kanskje det bare er slik at båtens bensinslange suges flat? Jeg har hatt hele slange ute og kjørt den i den løse tanken. Ser ikke ut som om den suges flat, samt at jeg har sjekka luftinga så skal ikke bli noe vakuum på tanken. Får prøve å kjøpe en ny i morgen. Sitér dette innlegget Link to post
Yankee Svart 2.Juni.2011 Del på Facebook Svart 2.Juni.2011 Da ligger vel problemet nede i tanken. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 2.Juni.2011 Del på Facebook Svart 2.Juni.2011 Har hørt om lignende, og da var det fremmedlegeme som var sugd inn fra tanken og tettet røret.. Sitér dette innlegget Link to post
Mew Svart 4.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2011 I mine øyne ser denne belgen slitt ut, jeg ba verkstedet bytten den hvis den er slitt da de monterte drevet mitt, men den er ikke blitt bytta. Er den slitt?? Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 5.Juni.2011 Del på Facebook Svart 5.Juni.2011 Er det eksosbelgen? Det spiller ingen rolle om den ryker når du er utpå. Mercruiser anbefaler tube i stedet for belg om du vil ha litt mer futt. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.