Jump to content

Gangproblemer Mercruiser 4,3l V6 1996


Knut T.

Recommended Posts

Begynte i fjor på ettersommeren å få problemer med Min Mercruiser V6, 4,3 LX fra 1996. :headbang:

Står i en Bayliner Ciera 2355. Motoren startet greit når den var kald, men måtte gå en god stund på hurtig tomgang, til den var begynt å bli varm, før jeg kunne våge å sette den i gear. Hvis jeg var litt for snar, så begynte den å hakke, for så å stoppe. Var da nesten håpløs å få i gang igjen. Pluggene ble "sure" og det hendte at jeg måtte ta de ut for å tørke dem. Fikk jeg først start, og kom meg av gårde, gikk motoren som en klokke, så lenge jeg gikk med turtall. Når jeg så kom til bestemmelsestedet, og slakket ned til tomgang ville motoren stoppe igjen. Tok opp forgasseren i fjor høst, rengjorde den og byttet pakninger og oringer og blåste gjenom dyser med trykkluft. Hadde hjelp av en gammel bilmekaniker til dette. Det var forresten ikke noe skitt å snakke om i forgasseren. Etter at dette var gjort, startet motoren lett, og gikk tilsynslatende bra, men dette var så sent på høsten, med dårlig vær, så jeg fikk ikke prøvekjørt på sjøen, men bare ved brygga. I år er problemet det samme.Jeg regnet dette som ett forgasserproblem, og gikk derfor til innkjøp av en helt ny forgasser. Den kostet bare 3600,-, så jeg regnet på at det skulle ikke så mange timene med feilsøking til, før dette beløpet var brukt opp. Monterte den nye forgasseren i går. Motoren startet ganske greit, og gikk tilsynelatende greit på tomgang og hurtig tomgang. La i vei på en prøvetur, men var ikke kommt mange minuttene fra flytebrygga før motoren plutselig stoppet. Klarte etter en del runder på startmotoren å få den i gang igjen, men hadde da problemer med at når jeg ville gi gass ville motoren stoppe igjen. Klarte å karre meg inn til brygga igjen. Motoren gikk på tomgang, men annenhver gang jeg prøvte å gi gass stoppet den. Satte spaken på tomgang, startet, og gav gass. Da tok den gass uten problem. Dette skjedde nesten annenhver gang jeg satte spaken til tomgang og gav gass igjen. Det virker også som om jo varmere motoren blir, så øker problemet, og til slutt er det nesten håpløst å få turtall på motoren. :sweat: Hadde ute ett par plugger for å se om de var våte, men de var tørre og hadde tilnermet vanlig farge.

Noen som har noe tips her? :crazy:

Besøk min hjemmeside

Bayliner 2355 Ciera (solgt) Saga 32 (kjøpt)

Link to post
Share on other sites

Dersom forgasseren er ny og riktig justert så kan du nok fjerne den fra feilsøkingslisten din.

 

Begynn med å sjekk pluggen på bensinpumpen, vanlig feil at det blir tidvis dårlig kontakt der som kan forårsake slike problemer.

Den pluggen har en tendens til å ikke klemme skikkelig slik at det blir dårlig kontakt, sjekk den NØYE først!

Sjekk at ikke det er dritt i bensinen, at luftingen til tanken virker, at silen i tanken ikke er tett, at slanger er hele og i orden osv.

En klar slangebit helt oppe ved forgasseren er en god løsning for å se at det ikke er bobler(luft) i bensinen.

 

Juster tenning og forgasseren i "base mode".

Skal vel ligge en ledning med en plugg på eller noe sånt oppe på motoren som er lilla/hvit, denne jordes for å sette motoren i "base mode".

 

Mål pluggledningene, sjekk coilen og fordeleren/rotor, flammedemperen osv.

 

Det sitter en spennigsregulator et eller annet sted som bør sjekkes.

Link to post
Share on other sites

Takk for tips Adeneo.

Jeg skal sjekke strømtilkoblingen til bensinpumpen. (Pumpen var foresten skiftet i 2007, p.g. av at den gav for dårlig da den var kald.)Når det gjelder utluftingen til tanken er nok den i orden. Jeg har verkstedhåndboken til Mercruiser og der stod det at dersom det var mistanke til at utlufting var tett, skulle jeg løsne på påfyllingslokket til tanken. Hvis det var vakuum i tanken kunne utlufting være tett. Der var ikke antydning til vakuum. :thumbsup:

Når det gjelder tilførselslanger ser de ok ut, men det er ikke mulig å sette inn en klar slange før forgasseren, da det går stålrør med nippler fra bensinfilteret til pumpen og videre derfra til forgasseren. Jeg har byttet bensinfilteret for ett par uker siden, og jeg kunne ikke se antydning til skitt i det.

Jeg får prøve å måle motstanden i pluggkablene, men jeg har ikke vert borti at den skulle forandre seg om temperaturen øker. (Har jobbet 40 år i bilbransjen før jeg ble pensjonist)

Jeg hadde av fordelerlokket og sjekket dette og rotor i går. Skrapte vekk litt irr på kontaktene, men det var ikke verre enn det bruker å være i ett lokk.

Det som jeg synes er rart, er at hvis gnisten skulle forsvinne, og bensintilførselen er ok til motor, skulle tennpluggene druknet i bensin, slik de gjorde av og til i fjor, men de var som sagt tørre og fine. :crazy:

Besøk min hjemmeside

Bayliner 2355 Ciera (solgt) Saga 32 (kjøpt)

Link to post
Share on other sites

Har elektronisk tenning, men det jeg synes er rart er at pluggene er helt tørre. Hvis det var ett tenningsproblem ville jo motoren druknet i uforbrendt bensin og pluggene blitt våte.

Snakket med en reperatør på båtmotorer i dag, og han hellet til den samme oppfatningen. Han mente jeg burde prøve og sjekke bensinpumpen om den gav nok,selv om den var forholdsvis ny, eller at flotørhøyden i den nye forgasseren var feil slik at den fikk for lite.

Jeg tror jeg skal bytte tilbake til den gamle forgasseren og se hva som skjer. Da gikk iallefal motoren ok ved turtall.

Besøk min hjemmeside

Bayliner 2355 Ciera (solgt) Saga 32 (kjøpt)

Link to post
Share on other sites

Om du har god gammeldags stift tenning så bytt kondensatoren.

 

 

Er vel Thunderbolt V på den motoren, mulig det er Thunderbolt 4, da det er akkurat i overgangen, men mest sannsynlig T5 tenning.

 

 

på girsjalteren sitter der en tenningsbryter som skal bryte tenneingen ett øyeblikk mens du setter i gir

 

 

Gjelder kun hvis det er Alpha drev, og pleier å gi helt andre problemer, men det kan selvfølgelig være girtenningsbryteren hvis båten har Alpha drev, da de kan gi de merkeligste problemer når de begynner å fuske ?

 

 

Snakket med en reperatør på båtmotorer i dag, og han hellet til den samme oppfatningen. Han mente jeg burde prøve og sjekke bensinpumpen om den gav nok,selv om den var forholdsvis ny, eller at flotørhøyden i den nye forgasseren var feil slik at den fikk for lite.

Jeg tror jeg skal bytte tilbake til den gamle forgasseren og se hva som skjer. Da gikk iallefal motoren ok ved turtall.

 

Har du sjekket pluggen til bensinpumpen nøye. Det er et kjent problem at de pluggene på akkurat de motorene kan begynne å fuske å gi slike problemer som du beskriver, det samme gjelder med spenningsregulatoren, som ikke jeg husker hvor sitter, men som også kan gi slike problemer?

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Var i båten igjen i dag for å fortsette feilsøkingen. Byttet tilbake til den gamle forgasseren, men hadde fortsatt de samme problemene, så nå har jeg utelukket at det er feil med forgasseren. Sjekket eltilkoblingen til bensinpumpen. Den ser helt fin ut. Intet irr. Sjekket tilkoblingen til Tenningsmodulen. Det samme der. Å teste denne på noen måte er vel ikke mulig, uten å bytte den. Ser fra amerikanske sider at den ligger på ca 2400.- nok + moms og frakt, så det blir ikke det første jeg prøver å bytte ut. Har allerede kastet 3600.- ut vinduet på forgasserkjøp. :headbang:

Målte også motstanden i pluggkablene. De lå mellom 11 - 14 kilo ohm. Er ikke det litt mye. Mener å huske fra min tid i bilbransjen at normale verdier på pluggkabler var fra cs 5 - 8 k.ohm. Men det varierte noe ved lengden på kabelen. (De fleste kablene her er ganske lange)

Kjørte også bensinpumpen litt frakoblet forgasseren. Den gav bensin i massevis. Sjekket også bryteren på skiftemekanismen. Den ser ut til å virke som normalt.

Har ikke sett på sensoren i fordeleren. Det er vel liten mulighet for å kontrolere denne på noen måte, så det må i tilfelle bli å bytte den.

Den ser ut til å koste ca 360,- nok. i USA, men får sjekke prisen lokalt. Noen priser har vist seg å være lavere her, men noen priser kan være 4-5 dobble.

Men jeg lurer på om jeg skal prøve med nye pluggkabler og event fordelerlokk og rotor. De koster ca en "båtlapp" til sammen, lokalt her.

Besøk min hjemmeside

Bayliner 2355 Ciera (solgt) Saga 32 (kjøpt)

Link to post
Share on other sites

Sensoren(pickupen) tester du med et ohm meter imens du varmer den med en hårføner.Det har vært en del av disse som har begynt og jukse ettervært som de blir varme spesielt.Men de pleier heller ikke og koste en formue nye.Motstanden i den skal ikke variere noe serlig om den er kald eller varm.

Tenningsmodulen har en tendens til det samme.Ikke uvanelig på usa motorer dette.

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Endelig går båten igjen!

:cheers_wine:

Fant feilsøkingskjema for tunderbolt ignition på en amerikansk side, og når jeg testet komponentene etter dette, kom jeg fram til at det var pickup-sensoren i fordeleren som var problemet, som noen allerede har nevnt tidligere. Da jeg byttet denne, startet motoren på første forsøk, og går som en klokke. Jeg har ikke fått prøvekjørt på sjøen ennå, p.g. av dårlig vær, men den går iallefall fint både på tomgang og med turtall, og starter med en gang jeg vrir om tenningsnøkkelen. :thumbsup:

Så nå håper jeg bare jeg får solgt den, så jeg kan få noe større :smash:

 

Knut

Besøk min hjemmeside

Bayliner 2355 Ciera (solgt) Saga 32 (kjøpt)

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Fortsatt problemer :headbang:

Det var nok ikke så mye hjelp i å bytte pick-up sensoren heller.

Var ute på en prøvetur for en ukes tid siden, og det gikk fint helt til jeg skulle inn til flytebrygga igjen, og sakket av farten

til 5-6 knop. Da stoppet dritten igjen :headbang:

Det er tydelig ett problem som kommer når motoren oppnår normal driftstempratur (ca 175 grader farenheit = ca 80 grader celsius) og ved lavt turtall.

Nå har jeg byttet forgasser, pluggledninger, plugger og pick-up sensor. Deler for ca 5000,- uten at jeg er noe lengre!

Skal få hjelp i kveld, av en kompis som har vært bilmekaniker i 40 år, så jeg får håpe vi kommer fram til noe fornuftig.

Har vel bare to alternativer igjen, nemlig coil og tenningsmodulen som ligger utenfor fordeleren.

Coilen koster 615,- og tenningsmodulen 3300,-

Så jeg håper vi finner ut av det før jeg bestiller mer deler. :cryin:

Noen som vil kjøpe en billig båt? Kan jo ha den liggende til pynt ved brygga! :crazy:

Besøk min hjemmeside

Bayliner 2355 Ciera (solgt) Saga 32 (kjøpt)

Link to post
Share on other sites

Da blir det båttur i pinsen alikevel, hvis været er bra!

 

En coil fra Biltema til kr. 109,-, gjorde susen! :cheers_wine:

Den gamle coilen mistet gnisten etter et par runder med startmotoren.

Hadde hjelp av en erfaren bilmekaniker, som hadde med seg enn gnisttester som vi satte inn mellom pluggen og pluggledningen.

Da kunne vi følge med på om pluggen fikk gnist, og det var som sagt bare i begynnelsen. Senere var det en liten antydning, men den var ikke kraftig nok til å holde båten i gang, mer enn på tomgang. Har vert på en god prøvetur, med både tomgangskjøring og sakte fart og normal gangfart.

Motoren går som en klokke! :flag:

Da har det blitt ett utlegg på ca 5000,- som egentlig ikke var nødvendig :cryin:

Men nå kan jeg jo avetere med at det er mye nytt på motoren :lol:

Besøk min hjemmeside

Bayliner 2355 Ciera (solgt) Saga 32 (kjøpt)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...