Polarbeer Startet 12.Oktober.2010 Link til dette innlegget Startet 12.Oktober.2010 Skulle sjekke motorrommet i båten og oppdaget at det var kommet olje ( eller diesel? ) under ladeluftkjøleren. Ikke rennende olje, men ser mer ut som den er sprøytet i et tynt, litt klebrig lag. Kan ikke finne ut hvor oljen kommer fra. Kan ikke finne lekkasje på oljekjøleren. Kan den ha havnet i systemet til ladeluftkjøleren, og hvordan? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 13.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2010 Hvis det er ett klebrig tynt lag tipper jeg på at det honning, og at du faktisk har bier i båten. Det er tiden for det nå. Fra spøk til revolver, er det olje ELLER diesel. Det kan komme nesten fra hvor som helst??? klebrig?? er det girkasse på motoren eller drev??? Hvordan lukter det, hvilken farge har det??? Få noen til å gi full spiker med båten slik at du får belastning, å se etter om du kan se noe, men hold fingrene vekk da det kan være ett knappenålshulls i en slange med høyt trykk. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 13.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2010 Jeg forstår det slik at du finner olje i underkant av ladeluftkjøleren. Under ladeluftkjøleren er det et lite dreneringshull for vann som event skulle bli liggende inne i kjøleren. Det kan være her oljen kommer fra. I tilfelle er oljen (mest sansynlig) kommet inn i kjøleren sammen med luften fra luftfilter/turbo. Mulige årsaker til dette er at det kommer olje fra veivhusventilasjonen som går inn i innsuget eller at det er oljelekasje i turboen. Har du overtrykk i motoren din? Kommer det luft opp gjennom oljepåfyllingshullet dersom du tar av lokken mens motoren går? Har du unormalt høyt (smøre)oljeforbruk på motoren? Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Polarbeer Svart 13.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2010 Takker for svaret om blomsten og bien. KAD- motorene har som regel drev:) Det blir litt tungvint å kjøre motoren nå, da båten ( motoren )ligger ligger ferdig konservert og vinterklar på land. Har hørt i ettertid at det kan legge seg et oljebelegg i ladeluftkjøleren, og at den regelmessig bør åpnes for rengjøring. Får se hva jeg får til. Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 13.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2010 At Kadene spytter litt olje ut av ladekjøleren er helt normalt.. man får gjerne ekstra mye hvis man går mye på tomgang/lavt turtall.. grunnen til dette er at turboen ikke spinner opp og man har da litt radial slakk i den som igjen gjør at tettningene i turboen sladrer litt smøreolje inn på innsugsiden. Man ser dette på de fleste overladede motorer. På Scania lastebiler måtte det tidligere bores et 3mm hull i ladeluftkjøler for og få drenert ut oljen som samlet seg der.. så... ta det klinkende med ro så lenge motoren ikke har unormalt forbruk av smøreolje. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
REM Svart 13.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2010 Ikke ta det allt for rolig da. Lar du det dryppe olje/vann her renner dette ned på starteren under, og du får garantert starterproblemer etterhvert. I det hullet hvor vannet kommer ut skal det egentlig sitte en avtappingskran. Denne er tæret bort, og bør erstattes av en ny. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Finn Erik Svart 13.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2010 (redigert) Er det her det renner fra......(bilde skulle vært snudd) Som du ser hadde jeg i tilfelle samme problemet. Ladeluftkjøleren på kad 42 kan lekke i lokket bak, da dette sitter fast med kun fire skruer. Det oppstår et meget stort trykk inni ladeluftkjøleren. Ved gaspådrag kan det sprute ut kjærelignende olje bak,det dryppte også en del. Dette skal vistnok ikke være farlig, men selvfølgelig veldig iriterend, da en til stadighet måtte gjøre reint. Jeg valgte derfor å kjøpe en ny, som viste seg å være en forbedret utgave med seks skruer. Innmaten kan flyttes over fra den gammle ladeluftkjøleren. Etter det jeg husker var ikke prisen på "boksen" avskrekkende....rund et par båtpenger ( 2000.-) for 3 år siden. Redigert 13.Oktober.2010 av Finn Erik Helberg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 13.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2010 Var det sånn du mente ??? Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 14.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2010 Nei, det var nok ikke slik han mente. Ikke er det her det normalt lekker heller. Det lekker nok fra sikkerhetsventilen på undersiden av intercooleren. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Finn Erik Svart 14.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2010 Var det sånn du mente ??? Takk skal du ha, nå blei alt mye mer forståelig.....godt vi har sånne som deg her inne..... Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 14.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2010 Tror ikke vi prater/skriver om samme hull REM ;) Avtappningskranen/pluggen er som du sier for og tappe ned kjølevannet i cooleren.. den skal self være tett. Men helt i bakant underside av cooleren er det et hull ca 2mm stort som drenerer ut kondensvann og noen ganger olje på luftsiden av cooleren.. ut av dette hullet kommer oljegørra.. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Brigg Svart 14.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2010 Thorlyn: Det er dette lille hullet jeg også mener kan være stedet oljen kommer fra, ref innlegg #3. Dette drenerer luftsiden av kjøleren, ikke sjøvannsiden. Dersom oljen kommer fra pakningen under lokket i bakkant av kjøleren (ref. øverste bilde i innlegg #7) bør lekkasjen være veldig synlig og enkel å lokalisere. For at vi skal komme videre i dette vil det være nyttig om trådstarter hjelper oss med flere opplysninger. F.eks om motoren har unormalt stort forbruk av smøreolje. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Polarbeer Svart 15.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2010 Motoren hadde ingen antydning til oljesøl i fjor. Oljeforbruket er normalt/minimalt. Motoren går som en klokke, ingen andre problemer. Det som slår meg er det at det ble fylt for mye motorolje på motoren i vår. Kan dette være en grunn? Olja må jo ut en vei,gjerne gjennom veivhus-avluftinga og videre rundt i systemet? Bare spør.. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 16.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2010 For høyt oljenivå kan være en forklaring. Basert på ditt første innlegg forstår jeg det slik at det ikke er mye olje som har kommet ut, kun et tynt lag. I og med at båten nå er i opplag ville jeg ha tørket opp oljen og gjort skikkelig rent. Så ville jeg sjekket at det lille dreneringshullet under ladeluftkjøleren er åpent. Her kreves det spesialverktøy: Rett ut en ende på en binders, så har du et fint verktøy for å kontrollere hullet. Så ville jeg fulgt med til våren når båten tas i bruk igjen, og gjerne festet en bit tørkepapir under hullet for å avgjøre om oljen kommer herfra. Dersom det kommer olje av betydning også neste sesong kan der være aktuelt å begynne å lete etter årsaken. Generelt er en ren motor og et rent motorrom den beste forutsetning for tidlig å oppdage og lokalisere lekkasjer, enten det er vann, olje eller diesel. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Polarbeer Svart 19.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2010 Det har du rett i Brigg. Motoren er allerede rengjort og klar til våren igjen. Så får vi prøve ut dine tips. Takk så mye! Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 19.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2010 La oss få høre hva du finner ut når du får undersøkt videre. For å lære av disse diskusjonen er det viktig å ha med hva som ble konklusjonen på problemet. Dette gjelder også selv om konklusjonen er at det ikke er noe spesielt som er galt, og at man kan leve med å tørke litt olje en gang i blant. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Bitteliten Svart 19.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2010 for mye olje er ikke bra for motoren. Det kan lede til havarier. Jeg er blitt anbefalt å kjøre med oljenivå godt under midt på peilepinnen. Jeg peiler oljen regelmessig og fyller på om nødvendig. Olje har jeg alltid ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Explorer Svart 22.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2011 Fant du ut av problemet? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 23.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2011 Jeg er blitt anbefalt å kjøre med oljenivå godt under midt på peilepinnen. Jeg peiler oljen regelmessig og fyller på om nødvendig. Olje har jeg alltid ombord. Det er nok helt riktig det. Det er mange som misforstår merkene og tror at det skal være minst fullt på pinnen, og driver å etterfyller hver gang nivået kommer under maks merket. I utgangspunktet betyr merkene at nivået skal ligge mellom merkene, ikke over og ikke under, og det er normalt ikke behov for å etterfylle før det kryper ned mot minimums merket, og da fylle på slik at det ligger litt under maks merket, midt på er i grunn helt ålreit. Sitér dette innlegget Link to post
Polarbeer Svart 5.September.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2011 Omsider er jeg tilbake igjen med svaret. Beklager til de som har ventet.. Det var rett og slett for mye olje på motoren som ville ut gjennom ladeluftkjøleren. En tabbe som skjedde ved at båten selvfølgelig ikke lå rett under opplag, og nivået ikket sjekket etter sjøsetting. I år har både motor og motorrom vært like rent som det bør være. Men takk for alle forslag og svar! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.