Jump to content

VP KAD 42 blåser olje


Polarbeer

Recommended Posts

Skulle sjekke motorrommet i båten og oppdaget at det var kommet olje ( eller diesel? ) under ladeluftkjøleren. Ikke rennende olje, men ser mer ut som den er sprøytet i et tynt, litt klebrig lag. Kan ikke finne ut hvor oljen kommer fra. Kan ikke finne lekkasje på oljekjøleren. Kan den ha havnet i systemet til ladeluftkjøleren, og hvordan?

Link to post
Share on other sites

Hvis det er ett klebrig tynt lag tipper jeg på at det honning, og at du faktisk har bier i båten. Det er tiden for det nå.

 

Fra spøk til revolver, er det olje ELLER diesel. Det kan komme nesten fra hvor som helst??? klebrig?? er det girkasse på motoren eller drev???

Hvordan lukter det, hvilken farge har det???

Få noen til å gi full spiker med båten slik at du får belastning, å se etter om du kan se noe, men hold fingrene vekk da det kan være ett knappenålshulls i en slange med høyt trykk.

Link to post
Share on other sites

Jeg forstår det slik at du finner olje i underkant av ladeluftkjøleren.

 

Under ladeluftkjøleren er det et lite dreneringshull for vann som event skulle bli liggende inne i kjøleren. Det kan være her oljen kommer fra. I tilfelle er oljen (mest sansynlig) kommet inn i kjøleren sammen med luften fra luftfilter/turbo. Mulige årsaker til dette er at det kommer olje fra veivhusventilasjonen som går inn i innsuget eller at det er oljelekasje i turboen.

 

Har du overtrykk i motoren din? Kommer det luft opp gjennom oljepåfyllingshullet dersom du tar av lokken mens motoren går? Har du unormalt høyt (smøre)oljeforbruk på motoren?

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Takker for svaret om blomsten og bien. KAD- motorene har som regel drev:) Det blir litt tungvint å kjøre motoren nå, da båten ( motoren )ligger ligger ferdig konservert og vinterklar på land.

Har hørt i ettertid at det kan legge seg et oljebelegg i ladeluftkjøleren, og at den regelmessig bør åpnes for rengjøring. Får se hva jeg får til.

Link to post
Share on other sites

At Kadene spytter litt olje ut av ladekjøleren er helt normalt.. man får gjerne ekstra mye hvis man går mye på tomgang/lavt turtall.. grunnen til dette er at turboen ikke spinner opp og man har da litt radial slakk i den som igjen gjør at tettningene i turboen sladrer litt smøreolje inn på innsugsiden. Man ser dette på de fleste overladede motorer. På Scania lastebiler måtte det tidligere bores et 3mm hull i ladeluftkjøler for og få drenert ut oljen som samlet seg der.. så... ta det klinkende med ro så lenge motoren ikke har unormalt forbruk av smøreolje.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Ikke ta det allt for rolig da. Lar du det dryppe olje/vann her renner dette ned på starteren under, og du får garantert starterproblemer etterhvert. I det hullet hvor vannet kommer ut skal det egentlig sitte en avtappingskran. Denne er tæret bort, og bør erstattes av en ny.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Er det her det renner fra......(bilde skulle vært snudd)

 

bytte_av_filter_008.jpg

 

p7030039.jpg

 

Som du ser hadde jeg i tilfelle samme problemet. Ladeluftkjøleren på kad 42 kan lekke i lokket bak, da dette sitter fast med kun fire skruer. Det oppstår et meget stort trykk inni ladeluftkjøleren. Ved gaspådrag kan det sprute ut kjærelignende olje bak,det dryppte også en del.

Dette skal vistnok ikke være farlig, men selvfølgelig veldig iriterend, da en til stadighet måtte gjøre reint.

Jeg valgte derfor å kjøpe en ny, som viste seg å være en forbedret utgave med seks skruer.

Innmaten kan flyttes over fra den gammle ladeluftkjøleren. Etter det jeg husker var ikke prisen på "boksen" avskrekkende....rund et par båtpenger ( 2000.-) for 3 år siden.

Redigert av Finn Erik Helberg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei, det var nok ikke slik han mente. Ikke er det her det normalt lekker heller. Det lekker nok fra sikkerhetsventilen på undersiden av intercooleren.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Tror ikke vi prater/skriver om samme hull REM ;)

 

Avtappningskranen/pluggen er som du sier for og tappe ned kjølevannet i cooleren.. den skal self være tett.

 

Men helt i bakant underside av cooleren er det et hull ca 2mm stort som drenerer ut kondensvann og noen ganger olje på luftsiden av cooleren.. ut av dette hullet kommer oljegørra..

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Thorlyn: Det er dette lille hullet jeg også mener kan være stedet oljen kommer fra, ref innlegg #3. Dette drenerer luftsiden av kjøleren, ikke sjøvannsiden. Dersom oljen kommer fra pakningen under lokket i bakkant av kjøleren (ref. øverste bilde i innlegg #7) bør lekkasjen være veldig synlig og enkel å lokalisere.

 

For at vi skal komme videre i dette vil det være nyttig om trådstarter hjelper oss med flere opplysninger. F.eks om motoren har unormalt stort forbruk av smøreolje.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Motoren hadde ingen antydning til oljesøl i fjor. Oljeforbruket er normalt/minimalt. Motoren går som en klokke, ingen andre problemer. Det som slår meg er det at det ble fylt for mye motorolje på motoren i vår. Kan dette være en grunn? Olja må jo ut en vei,gjerne gjennom veivhus-avluftinga og videre rundt i systemet? Bare spør..

Link to post
Share on other sites

For høyt oljenivå kan være en forklaring.

 

Basert på ditt første innlegg forstår jeg det slik at det ikke er mye olje som har kommet ut, kun et tynt lag. I og med at båten nå er i opplag ville jeg ha tørket opp oljen og gjort skikkelig rent. Så ville jeg sjekket at det lille dreneringshullet under ladeluftkjøleren er åpent. Her kreves det spesialverktøy: Rett ut en ende på en binders, så har du et fint verktøy for å kontrollere hullet.

 

Så ville jeg fulgt med til våren når båten tas i bruk igjen, og gjerne festet en bit tørkepapir under hullet for å avgjøre om oljen kommer herfra. Dersom det kommer olje av betydning også neste sesong kan der være aktuelt å begynne å lete etter årsaken.

 

Generelt er en ren motor og et rent motorrom den beste forutsetning for tidlig å oppdage og lokalisere lekkasjer, enten det er vann, olje eller diesel.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

La oss få høre hva du finner ut når du får undersøkt videre. For å lære av disse diskusjonen er det viktig å ha med hva som ble konklusjonen på problemet. Dette gjelder også selv om konklusjonen er at det ikke er noe spesielt som er galt, og at man kan leve med å tørke litt olje en gang i blant.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Jeg er blitt anbefalt å kjøre med oljenivå godt under midt på peilepinnen. Jeg peiler oljen regelmessig og fyller på om nødvendig. Olje har jeg alltid ombord.

 

Det er nok helt riktig det. Det er mange som misforstår merkene og tror at det skal være minst fullt på pinnen, og driver å etterfyller hver gang nivået kommer under maks merket.

I utgangspunktet betyr merkene at nivået skal ligge mellom merkene, ikke over og ikke under, og det er normalt ikke behov for å etterfylle før det kryper ned mot minimums merket, og da fylle på slik at det ligger litt under maks merket, midt på er i grunn helt ålreit.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Omsider er jeg tilbake igjen med svaret. Beklager til de som har ventet..

Det var rett og slett for mye olje på motoren som ville ut gjennom ladeluftkjøleren.

En tabbe som skjedde ved at båten selvfølgelig ikke lå rett under opplag, og nivået ikket sjekket etter sjøsetting. I år har både motor og motorrom vært like rent som det bør være.

Men takk for alle forslag og svar!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...