Jump to content

Er det kjølproblemer på nye Bavaria seilbåter?

Junke

Recommended Posts

hvor mange nautiske mil tilbakelegger de norske billigbåtene pr år, hvor mange grunnstøtinger er det per år og hvor ofte er det reelt farlige situasjoner som kan tilskrives kjølproblemer?

Jeg har ikke svarene, men jeg har en mistanke om at kjølproblemer ikke gjør seiling til noen risikosport akkurat. Mye viktigere å ha fokus på bruk av vest, sikkerhetsliner, navigasjon.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Godt poeng "Framtida". Satt akkurat og tenkte på det samme. Meg bekjent er det ikke rapportert om mange personskader i "billigbåter", så spesielt utrygge er de vel ikke. Kanskje er de gode "nok". Og hvis noen på død og liv vil betale en halv million ekstra for å få sove godt om natta, vel så får de få lov til det :wink:

for en halv million mer får man bare en litt større Bavaria.

Ja, kanskje. I såfall et fornuftig valg. Alternativet er en mye eldre og mye mindre DYR båt.

Siden man maler fanden på veggen og antyder muligheten for spøkelser på høylys dag så må vel nattesøvnen spille en rolle (tenker jeg) :rolleyes:

....men selvfølgelig, som baatsman er inne på, god comfort gir nok den BESTE søvn :yesnod:

Redigert av "Mathilde" (see edit history)

Jeg har "g"jemme havn i Leangbukta og er i båten min 2 til 3 ganger iløpet av uken nå i høst.Kjører alltid ganske sakte forbi området mellom Lunde Båt sitt bygg og kaien for å se litt ekstra på båtene som ligger på land der.Kan IKKE si at jeg har sett båter av nyere modell som har lagt der, uten kjøl, men derimot noen eldre som har lagt der ganske lenge.Det har lagt nye båter her men disse har hatt kjøl på plass. Snakket også med en Lunde kar i august en gang, og han sa at alle båtene uten kjøl som ligger her, uten unntak har vært på grunn.

Jeg har vært i Leangbukta - der Lunde bpt holder til - og Lunde er importør av Bavaria seilbåter i Norge - to ganger siste måneden - senest for ca 2 uker siden - og ikke sett noe slik aktivitet. Hadde jeg sett at det var linet opp en masse nye Bavariaer og at man byttet kjøler på samlebånd hadde jeg nok spurt hva som skjer - hos de som holder på.

Kjørte forbi Leangbukta på motorvei tidligere idag og jeg såg ikke Lunde båt engang. :lol:

Kjøpte Yachting World på Gardermoen etterpå og der var det veldig positv omtale av den nye Bavaria 45. Den ble sammenliknet mot Elan 444 og Bavariaen vant med god margin.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Mulig det - her er et ordrett sitat fra det som står i innlegget mitt. Du må ikke engang lese mellom linjene :wink:

Jeg kan jo lese,....men du nevnte ingen ting om at du hadde vert der etc..... i ditt første innlegg Det andre var jo mer informativt.

Ellers er det jo synd at enda en tråd det ordet Bavaria nevnes havner ute i det blå. (mest for de som har Bavaria selvsagt)

Jeg kjenner jo Oslo ikke så veldig godt. Kjørte fra Asker til Gardermoen og såg grådig mange båter :eek: og en operahus og regnet med at en eller annen plass der var det Leangbukta.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Det er feil. Kan du bevise at det jeg skriver ikke er faktiske saker som har oppstått?

La meg legge meg flat som en Bavaria uten kjøl med en gang. Selvfølgelig er det overveiende sannsynlig noe i alt oppgulpet ditt om Bavaria og Bavariaeiere, det er jo så mange av dem. Hjalp det på humøret? Klarer du å poste uten å forsure for andre nå? Fint :-)

Godt poeng "Framtida". Satt akkurat og tenkte på det samme. Meg bekjent er det ikke rapportert om mange personskader i "billigbåter", så spesielt utrygge er de vel ikke. Kanskje er de gode "nok". Og hvis noen på død og liv vil betale en halv million ekstra for å få sove godt om natta, vel så får de få lov til det :wink:

Pris er jo bare en av grunnene vi har for å dimensjonere litt kleint, vektbesparelse er en annen, ytelse en tredje osv. Min Match har T-kjøl med kort anleggsflate mot skroget, det blir ikke optimalt mht. grunnstøting uansett hvordan man vrir og vender på det. En Cruiser med finnekjøl vil være mer solid, uten at det behøver å ha noe som helst med kostnader å gjøre. Men det er klart, kostnader er *også* en faktor, men altså ikke den eneste.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...