Jump to content

Vaselinolje - på hele båten eller bare vertikale flater?


Å i sava

Recommended Posts

For dere som bruker å sette inn båten med vaselinolje: Smører du inn hele båten din over vannlinjen eller bare vertikale flater?

Er det bare når man lagrer båten ute under presenning med stativ at en del skit vil legge seg på båten.

 

Sjøl har jeg formsydd transportpresenning av PVC (ikke stativ) og lufting er bare akter ved utenbordsmotoren og dette dekselet som SP 655 har over . Dermed kommer det bra med luft inn i cocpit og cabin sm har åpen dør. Dette funket fint sist vinter og det virket som det var nok lufting. På den andre siden så er det lite luft over de vertikale flatene så da kommer det ikke så mye skit til der..

 

Tar gjerne imot råd på dette :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Det må du nesten avgjøre selv.

Jeg bruker vaselinolje fordi det ganske effektivt løser opp inngrodd møkk og skitt i gelcoaten fra siste sesong.

Under opplagsperioden blir det også mye støv og skitt som blåser inn og samler seg på båten under presenningen, og dette fanges opp av vaselinoljen og gror ikke ned i gelcoaten. Når båten vaskes på vanlig måte om våren, renner møkka bokstavelig talt av og du står igjen med en blank båt som kan poleres og vokses uten å gå veien om maskinsliping og rubbing for å få den ren.

Maskinsliping er for meg siste utvei når jeg ikke får båten blank på annen måte.

 

Nå har jeg antagelig en litt annen båttype enn deg, men min erfaring er at det legger seg mye dritt i gelcoaten på fordekk og overbygget i løpet av sommersesongen. Dette er fra sur nedbør, saltpartikler som gror ned i gelcoaten, måkeskitt, m.m. På akterspeilet og badeplattform kan det sette seg skygger etter dieselrøyk.

For meg er derfor gevinsten størst ved å behandle overbygget og de horisontale flatene. Men dekket blir ganske glatt av oljen, så det lønner seg å gjøre ferdig "dekksarbeidet" med stativ og presenning på plass først, og så sette inn de horisontale flatene som dollbord og fordekk til slutt før du aller sist strammer opp presenningen.

Jeg unnlater å diskutere her om hvorvidt andre burde syntes bruk av vaselinolje er lurt, da det valget får være opp til den enkelte selv :wink:

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Enig i den ! Det kan tas i andre tråder ;-)

 

Enig fant dette,

 

70 | Seilas nr. 8 2007

 

Ellers holder milde,

fettløsende Zalo til vanlig vask av

det meste, mens Klorin desinfiserer

og bleker. Et godt tips er å sette båten inn med vaselinolje.

Vaselinen «fanger» skitten som

lett lar seg spyle av til våren.

 

Krefting är ett företag med traditioner inom försäljning, produktion och import av teknisk-kemiska produkter i Skandinavien, försäljning av marin utrustning samt diverse investeringar i Norge.

 

Stabil Vaselinolje

Vaselinolje brukes til beskyttelse og impregnering av kjøkkenbenker, møbler av tre og plast, til vinteropplag av glassfiberbåter, vedlikehold av keramiske fliser, tegl og klinker, og til smøring av sykler, hengelåser, symaskiner og husholdningsmaskiner. Vaselinolje e...

Varenr: 322731 ltr flaske

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Vaselinolje brukes til beskyttelse og impregnering av kjøkkenbenker

Som ivrig forkjemper for å smøre inn båten fra dollboard og ned til bunnstoffet med vaselinolje om vinteren, glemte jeg selvfølgelig å nevne dette produktets eminente funksjon til å impregnere kjøkkenbenken. Har selv kjøkkenbenk av eik, og vaselinolje er utmerket til å smøre på denne!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Som ivrig forkjemper for å smøre inn båten fra dollboard og ned til bunnstoffet med vaselinolje om vinteren, Har selv kjøkkenbenk av eik, og vaselinolje er utmerket til å smøre på denne!

Lars H.

 

Hvorfor bare fra dollboard og ned til bunnstoffet?

Jeg smurte inn hele båten untatt bunnstoffet.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Det gjør jeg da det er der båten ikke er dekket av presenningen og blir utsatt for møkk, vær og vind om vinteren.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

De siste årene har jeg fått tatt opp båten så sent at vannet er skrudd av i havnen. Men har smurt på vaselinolje likevel, og med en god vask med Zalo-vann om våren, blir båten gullende rein.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Da er første opplagsvinter med vaselinolje på skroget gjennomført. Spylte båten med høyttrykk på høsten, og smurte vaselinolje i et godt lag på skroget. Deretter ble båten pakket inn under presenningen. Var spent på hvordan rengjøringen nå i vår ville bli confused.gif

Men det gikk som en lek. Brukte Jotun Yachting Boatwash til rengjøring av overbygget, og aldri har det blitt så reint etter første vask. Brukte sterkeste blanding for grov vask, 1 : 20 med ferskvann, og spylte godt etterpå. Tidligere år har jeg både brukt Zalovann og andre anbefalte blandinger, men ingenting har vært så effektivt som Jotuns produkt.

 

 

Deretter brukte jeg resten av bøtta med Jotun-produktet til å vaske skroget, og det ble også en svært så enkel jobb. Kun lett vask med en svamp, og all dritt forsvant som det aldri før har gjort thumbsup.gif Om det var pga vaselinolja som har stått på gjennom vinteren, eller Boatwash'en til Jotun, eller en kombinasjon av disse, vites ikke. Men enklere vårvask av båten har jeg aldri hatt smiley.gif Kan anbefales !!!!

Link to post
Share on other sites

Hallo der ute.

Jeg har satt inn båten med vaselin i mange år og kan ikke tenke meg en annen løsning. Bruker ikke mye tid på vasking om høsten men sprayer hele båten inn med teknisk vaselin etter at jeg ikke skal bevege meg rund på dekket.

Når våren kommer tar jeg av pressenningen og vasker hele båten med VINDUSSPYLERVÆSKE.Da blir den som ny.

Vindusspylervæsken inneholder alle rensemidlene.

Har væske rette i bøtta og bruker en god svamp

Vaselinen har jobbet godt gjennom hele vinteren.

ERIK

Link to post
Share on other sites

Drister meg til å spørre om erfaringer bittelitt på siden av tema:

=> Ser at tilhengeren blir matt i stålet etter noen år utendørs. Er det noen som har erfaring med å sette inn en galvanisert tilhenger med vaselinolje om høsten? Kan jo gjerne gjøres samtidig med at man setter inn båten med slik olje.

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

* Vaselinolje får man kjøpt i båtutstyrsforretninger.

 

* Vindusspylervæske inneholder stort sett etanol og noen deler propanol. Ellers ikke så mye.

 

Så jeg forstår at du får vaselinen til å løse seg opp, men store mengder etanol sammen med skitten vaselinolje vil vel hjelpe til å trekke skitten inn og ikke skli lett av gelcoaten?

Syntes umiddelbart det virket som et rart vaskemiddel for båt.

Andre som har erfaringer?

Link to post
Share on other sites

Hentet fra; http://www.tohatsunorge.no/vinterklargjoring-bat/index.html

 

 

Vask båten med såpe og ferskvann. Det anbefales å sette båten inn med vaselinolje. Da har du beskyttelse mot smuss og skitt i løpet av vinteren. Vaselinoljen fjernes om våren med rikelige mengder fettløselig såpe og vann. På denne måten får du enkelt fjernes smuss som har samlet seg opp gjennom vinteren. Da slipper du å gni smusset utover når du tar vårvasken, noe som faktisk vil ha en viss mattende effekt på gelcoaten. Vaselinoljen har i tillegg en beskyttende effekt mot krakkelering i gelcoaten.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...