Jump to content

Vaselinolje - på hele båten eller bare vertikale flater?


Å i sava

Recommended Posts

Jeg skal i morgen kveld smøre inn en 29 foter med vaselin. Tidligere har jeg hørt at man kjøper dette på apoteket, men overfor her ser jeg båtutstyrsforretninger er nevnt. Hvor er det best å handle dette?

 

Det neste er, hvor mye går med til en 29 fots cabin, skal ta overbygg, dollbord og skrog.

Link to post
Share on other sites

Jeg skal i morgen kveld smøre inn en 29 foter med vaselin. Tidligere har jeg hørt at man kjøper dette på apoteket, men overfor her ser jeg båtutstyrsforretninger er nevnt. Hvor er det best å handle dette?

 

Koster 90 til 100 kr. literen i båtutstyrsforretninger, du kan jo spørre på et apotek, hvis du ikke har bakoversveis.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Vaselinolje er jo medisin på vinduspakninger for å ikke tørke opp å sprekke, så den sjønte jeg ikke at det ikke måtte søle på de

 

Vaselinolje på gummipakninger går helt greit som regel. Men båter med aluminiumslister rundt vinduene har butylbånd mellom rammer og overbygg, og dette løses opp av vaselinoljen og lager et skikkelig griseri! Så jeg ville forsøkt å unngå å påføre den for nært vinduene om du har aluminiumsrammer, det sparer deg for mye arbeid i etterkant...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Og hva er egentlig fordelen(e)? Jeg bare spør fordi jeg har også hørt motforestillinger, som bortkaste arbeid & penger og skittsamler?

hilsen

skeptikus

 

Det ble meg fortalt på tidlig 80 tall på Marex båtbyggeri, at datidens plastbåter trengte vaselinolje av tre grunner, vask båtengodt om høsten og smør den inn.

 

1. for ar plasten ikke skulle tørke ut.

 

2. for å bevare glansen.

 

3. vår vasken går som en drøm.

 

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Jeg vasker skroget grundig, går over med en lettflytend polish (lett å arbeide med) om høsten,Tror ikke det kan gjøres så mye enklere, og båten ser ok ut i forhold til alderen.

Da tar du Styrbord siden med en lettflytend polish og babordsiden med vaselinolje.

 

Vedder en øl på at du ser forskjell til sommeren.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Nei, vaselinolje og renset parafin er ikke det samme. Renset parafin er vel mye mer tyntflytende enn vaselinolje. Mener at jeg som barn måtte drikke dette ved treg mage(!¤#) Hos doktoronline.no står følgende å lese:

Renset parafin brukes gjennom munnen for også å bløtgjøre avføringen - to eller flere doser i døgnet. En dose, f.eks. om morgenen, må ofte brukes i lang tid. Start med stor dose, og reduser etter hvert som du får effekt.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Herdins(fargehandleren) har en vaselinolje, som kalles parafinolja på svensk

 

 

Biltema har parafinolje til 39,- /liter

36-1414_m.jpg

 

Noen kjemikere som kan bekrefte at det er samme type olje det er snakk om.

Fra produktbladet:

3. OPPLYSNINGER OM KJEMISK SAMMENSETNING

Nr. Ingrediensnavn Reg.Nr. EC-nr. Cas-nr. Kons. Merking

1 Hvit mineralolje (petroleum) 232-455-8 8042-47-5 99 - 100% Ikke Merkepliktig

 

Virker trolig, da det selges til 100,-/liter i båtutstyrs-forretninger. De fleste produkter på Biltema er 2,5 ganger dyrere hvis det står noe maritimt på butikkdøra...

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svarer meg selv her...

 

Er identisk produkt, da det har samme CAS-nr som AKOL Vaselinolje, også kjent som Vaselinolje og medisinsk hvitolje.

 

Følgende står på Stabil Vaselinolje:

Høyraffinert hvit mineralolje CAS-nr.: 8042-47-5

EC-nr.: 232-455-8

 

Så da kan man spare penger igjen.... :cool:

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Overtok en båt som ikke hadde vært vokset og polert på et par år.

Vasket rent etter beste evne og satte inn med vaselinolje i havlgodt lys og unnlot derfor å legge på alle steder.

Gelcoaten ble mørkere på stedene med vaselinoljen og det fortsatte å være slik ved avvasking neste vår.

Først etter rubbing forsvant forskjellen.

Antok da at vaselinoljen hadde trengt inn i gelcoaten.

 

Så hvorfor ikke fortsette med den voksen/polish'en båten har fått gjennom sommersesongen?

(Bruker Autoglym sin Seaclean og synes den er veldig lett å påføre og jobbe med.)

Hvis jeg nå påfører vaselinolje i stedet så trenger jeg vel såpass kraftig såpevann ved vask til våren at både vaselinoljen samt eksisterende voks/polish forsvinner?

Ved å blande disse produktene så jobber de vel egentlig litt mot hverandre, eller?

Link to post
Share on other sites

Snakket i stad med min onkel som er ivrig "vaselinoljetilhenger", og skal etter råd fra han teste vaselinolje for 1. gang. Han brukte vaselinolje på absolutt hele båten. Dette være seg på glassfiber, skaiputer og teak. Han bruker ikke lenger teakolje på treverket, men smører det kun inn med vaselinolje en gang i året, og hevdet dette gav et mye penere og bedre resultat enn alle teakoljemerkene han hadde prøvd. Da jeg er litt motstander av lakkert teak, skal jeg nå pusse ned all teak og smøre inn også dette med kun vaselinolje. Så vil tiden vise om min kjære onkel er en vis mann eller ikke.

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Link to post
Share on other sites

Svarer meg selv her...Er identisk produkt, da det har samme CAS-nr som AKOL Vaselinolje, også kjent som Vaselinolje og medisinsk hvitolje.Følgende står på Stabil Vaselinolje:Høyraffinert hvit mineralolje CAS-nr.: 8042-47-5EC-nr.: 232-455-8Så da kan man spare penger igjen.... :cool:

Er ikke den gode parafinolje som man bruker til gift og luktfri impregnering, det samme?? Selges bla. på Biltema- jeg bruker denne til det meste innen plast og treimprgnering med nøyaktig samme resultat som vaselinolje

 

se her og her

og herTipser også at det lønner seg å tynne ut vaselinolje med bla. whitesprit ved behov

Redigert av Pescador1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...